همشهری آنلاین: رئیس مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری علمی ریاست جمهوری از همکاری این مرکز با سازمان ملل خبر داد و گفت: در این همکاری اقدام به وارد کردن و توسعه فناوری‌های مربوط به کاهش کربن به هوا خواهد شد.

به گزارش مهر، حمیدرضا امیرنیا امروز در همایش مدیریت آلودگی هوا و صوت با تاکید بر داشتن رویکرد ملی برای رفع آلودگی هوا افزود: آلودگی هوا نتیجه یک فرآیند است که نقش فناوری‌های نوین در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری با بیان اینکه در حالیکه ایران برای رفع آلودگی هوا تلاش می‌کند، دنیا سعی در مقابله با تغییرات آب و هوایی می‌کند، اظهار داشت: در این زمینه سازمان ملل نیز تمرکز مطالعات خود را بر روی تغییرات آب و هوایی گذاشته است.

وی از همکاری این مرکز با سازمان ملل در این زمینه خبر داد و خاطر نشان کرد: مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری از طرف جمهوری اسلامی ایران در این طرح با سازمان ملل همکاری خواهد داشت.

امیری نیا تبادل فناوری را از زمینه‌های این همکاری نام برد و یادآور شد: در این همکاری اقدام به وارد کردن فناوری‌های مربوط به کاهش انتقال کربن به هوا خواهیم کرد.

رئیس مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری علمی ریاست جمهوری اولویت کشور برای رفع آلودگی هوا را استفاده از انرژی‌های نو دانست و ادامه داد: انرژی زمین - گرمایی از جمله انرژی‌های نویی است که از طریق آن می‌توانیم اقدام به کاهش آلاینده‌های هوا کنیم.

وی با بیان اینکه با یک واحد انرژی زمین - گرمایی قادر به دریافت 4 واحد انرژی هستیم، اضافه کرد: شهرداری می‌تواند با اعطای مشوق‌هایی به سازندگان سازه‌ها آنها را ترغیب به استفاده از فناوری‌های مربوط به دریافت انرژی زمین - گرمایی کنند.

امیری نیا پیشنهاد ایجاد کمیته ویژه‌ای برای توسعه فناوری‌های کاهش آلاینده‌ها ارائه کرد و گفت: این کمیته می‌تواند فناوری‌هایی که سازگار به محیط زیست و موجب کاهش آلودگی هوا می‌شود را به جامعه معرفی کند.

وی حمایت از خودروهای هیبریدی و برقی را از اقدامات دیگر این مرکز برای کاهش آلودگی هوا دانست و ادامه داد: این در حالی است که بستر قانونی مناسبی برای ورود این فناوری به بازار کشور وجود ندارد استانداردهایی که خودروسازان بر روی محصولات خود اعمال می‌کنند، استانداردهای به روز نیست و با استانداردهای جهانی همخوانی ندارد این رویکر موجب شده است که آنها تمایلی به استفاده از فناوری‌های نوین نداشته باشند.

رئیس مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری با تاکید بر ضرورت اراده ملی برای رفع معضل آلودگی هوا و صوتی، اظهار داشت: توکیو جز کلان شهرهای آلوده دنیا قرار داشت ولی با برنامه بلند مدت در حال حاضر جزء پاک‌ترین شهرهای دنیا است.

کد خبر 243722
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز