همشهری آنلاین: دانشمندان برجسته آب و هوایی کشور می‌گویند: با تداوم افزایش سطح درجه حرارت هوا و سطح آب دریاها، انتشار دی اکسید کربن به سطح تاریخی رسیده است.

به گزارش ایرنا، گزارش وضعیت آب و هوای سال 2013 که روز پنجشنبه توسط انجمن هواشناسی آمریکا منتشر شد، نشان می‌دهد که در سال گذشته، شاخص‌های آب و هوایی مانند سطح گازهای گلخانه‌ای، سطح آب دریا، درجه حرارت دمای جهان در حال افزایش بودند.

این گزارش که توسط 425 دانشمند از 57 کشور جهان تهیه شده است، اطلاعات مشروح و به روزی از شاخص‌های آب و هوای جهان ارائه می‌دهد که توسط پایگاه‌های کنترل زیست محیطی و سایر تجهیزات در هوا، زمین، دریا و یخ جمع‌آوری شده‌اند.

نتایج این گزارش تاکیدی است بر مشاهده ده‌ها سال دانشمندان مبنی بر این که سیاره ما در حال گرم‌تر شدن است.

طبق این گزارش، انتشارات گازهای ناشی از سوخت‌های فسیلی سال گذشته به سطح تاریخی رسید.

همچنین بر اساس این گزارش، سطح دی اکسید کربن در رصدخانه مونا لوا (Mauna Loa) واقع در هاوایی برای اولین بار در سال 2013 به 400 بخش در میلیون رسید.

استرالیا در سال 2013 گرم‌ترین سال خود را در تاریخ داشت و بعد از آن آرژانتین و نیوزلند به ترتیب دومین و سومین کشوری بودند که سال 2013 برای آنها گرم‌ترین سال ثبت شده در تاریخ بود.

همچنین دمای هوا در سراسر جهان از زمان ثبت درجه حرارت هوا در سال 1880 از آرامش نسبی برخوردار بود به طوری که سال2013 در میان دومین تا ششمین سال گرم جهان به شمار می‌رود.

این گزارش نشان می‌دهد که در نتیجه ذوب شدن صفحات یخی و دمای گرم‌تر در اقیانوس آرام، سطح آب دریاها با یک سرعت ثابت در حال افزایش است.

در این گزارش همچنین به حوادث آب و هوایی در سال 2013 اشاره شده است که از جمله آن‌ها می‌توان سوپر گردباد مرگبار هاییان (Super Typhoon Haiyan) نام برد که در ماه نوامبر بخش‌هایی از جنوب شرقی آسیا کشیده شد.

کد خبر 266502

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha