همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حدود ۵۴ درصد از ۱۷۰ ایستگاه پایش کیفی هوا در سراسر کشور به سیستم آنالیز ریزگردها مجهز بود که اکنون با رشد ۳۰ درصدی به ۸۴ درصد ارتقا یافته است.

به گزارش ایرنا، شینا انصاری در سمینار آموزشی آنالایزرهای pm2.5 که با حضور نمایندگان ادارات کل محیط زیست استان‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، افزود: با توجه به اهمیت موضوع ریزگرد و تاثیر فراوان این پدیده بر سلامت افراد به ویژه نفوذپذیری این ذرات به عمق ریه افراد، مقرر شد 50 دستگاه آنالایزرهای pm2.5 برای تخصیص به 25 استان خریداری و نصب شوند.

وی با بیان این که اعتبار مورد نیاز برای تجهیز ادارات کل استان‌ها به آنالایزرهای pm2.5 با تلاش و پیگیری ریاست سازمان حفاظت محیط زیست و با احیای اعتبار اختصاصی به ریزگردها در سال 1391 تامین شده است، اظهار کرد: تجهیز ایستگاه‌ها به این سیستم موجب دسترسی به داده‌های دقیق‌تر و معتبرتر در این حوزه خواهد شد و توزیع دستگاه‌ها میان استان‌ها بر اساس میزان تاثیرپذیری آنها از ریزگردها مشخص شده است.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست جانمایی محل استقرار این دستگاه‌ها را در ایستگاه‌های پایش کیفی استان‌ها که گازها و ذرات pm10 را اندازه‌گیری می‌کنند، دانست.

به کارگیری فن‌آوری‌های پرتابل در پایش آلودگی هوا

انصاری گفت: به منظور ایجاد امکان اندازه‌گیری آلودگی‌های زیانبار هوا با سرعت بیشتر، نسبت به تامین 28 دستگاه پرتابل سنجش ذرات و 6 دستگاه پرتابل اندازه‌گیری تیرگی خودرو بر اساس استاندارد هوای پاک در موتورهای دیزل برای آزمایشگاه‌های پایش کیفی هوای کشور اقدام شده است.

وی افزود: با تجهیز آزمایشگاه‌های ادارات کل محیط زیست استان‌ها به این تجهیزات، قابلیت اندازه‌گیری به صورت سیار در رابطه با پارامترهای tsp ,pm1 ,pm2.5 ,pm10 و همچنین تیرگی خروجی از خودروهای دیزلی امکان‌پذیر شده است.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: داده‌های حاصل از این سنجش‌ها به سازمان حفاظت محیط زیست کمک می‌کند با اطلاع به موقع از انتشار این آلاینده‌ها، واکنشی مناسب در این راستا اتخاذ کند.

روزآمدی مکانیزم پایش منابع مهم آبی کشور با رویکرد استفاده از فن‌آوری بر خط

انصاری گفت: در راستای صیانت از منابع آبی مهم کشور دفتر پایش فراگیر اقدام به شناسایی فن‌آوری‌های جدید بر خط در حوزه پایش عوامل آلاینده حوزه‌های آبریز کشور کرده است.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: به همین منظور تعداد 29 سامانه پایش آن‌لاین مجهز به چهار سنسور با قابلیت اندازه‌گیری هشت پارامتر دما، هدایت الکتریکی، شوری، کدورت، اکسیژن محلول،PH و TSS برای 16 استان تامین و در مرحله نصب و راه‌اندازی قرار گرفته است.

سیستم‌های پایش آن لاین آب رودخانه‌ها برای راه‌اندازی و بهره‌برداری کامل نیاز به زیرساخت‌هایی همچون جانمایی دقیق محل استقرار آن‌ها در رودخانه‌ها، انتقال برق، تجهیزات حفاظتی و امنیتی دارند.

پس از اضافه شدن 29 سامانه پایش آن‌لاین آب رودخانه‌ها به 14 سیستم قبلی که عمدتا در تهران، البرز و خوزستان استقرار پیدا کرده بودند، 43 ایستگاه پایش آن‌لاین کیفیت آب رودخانه‌ها در سراسر کشور وجود خواهد داشت.

ایجاد قابلیت اندازه‌گیری آلاینده‌های فلزی در محیط‌های آبی و هوا در استان های محروم کشور

وی ضمن یادآوری سیاست‌های کلان دولت در چارچوب اصل 50 قانون اساسی و پرداختن به یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های زیست محیطی در حوزه آلودگی به فلزات سنگین، گفت: دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با تکیه بر دانش کارشناسان خود و با توجه به احیای اعتبار اختصاصی ریزگردها در سال 1391، اقدام به شناسایی به روزترین تجهیزات در سنجش آلاینده‌های فلزی کرده است.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در همین راستا در نیمه نخست سال جاری اقدام به تامین سه دستگاه جذب اتمی به منظور اندازه‌گیری و تعیین مقدار کمی بیش از 70 عنصر در نمونه‌های مختلف زیست محیطی از جمله نمونه‌های محلول (آب، پساب و سایر موارد) و نمونه‌های جامد (خاک رسوب، نمونه های بیولوژیک، فیلترهای هوا و سایر موارد) جهت تعیین آلاینده‌های فلزی در محیط‌هایی همچون محیط‌های آبی و هوا ناشی از منابع مختلف آلاینده در کشور است.

انصاری ادامه داد: همچنین از محل همین اعتبارات دستگاه‌های Gc ،Gc max ،Gc fid به منظور تجهیز آزمایشگاه‌های ادارت کل استان‌ها خریداری شده است که به ویژه Gc max به منظور اندازه‌گیری و پایش کیفی سوخت بسیار مورد نیاز است.

وی با بیان این که در حال حاضر فقط سه استان کشور مجهز به این سیستم هستند، گفت: با تخصیص این سیستم به هشت کلانشهر آلوده می‌توان عملیات اندازه‌گیری و پایش کیفی سوخت را که بر اساس مصوبه اردیبهشت ماه هیات دولت، سازمان حفاظت محیط زیست موظف است به صورت دوره‌های زمانی سه ماهه انجام دهد را حداقل به صورت منطقه‌ای پوشش داد.

انصاری برنامه‌ریزی جهت ایجاد سامانه نرم‌افزاری تجمیع داده‌های پایش کشور را از جمله اولویت‌های دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست دانست و افزود: با راه‌اندازی این سامانه شاهد اتفاقاتی بسیار مثبت در حوزه پایش کشور خواهیم بود.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که در حال پیگیری راه‌اندازی سامانه ملی پایش لحظه‌ای در کشور است، گفت: با راه‌اندازی این سیستم و تجمیع اطلاعات پایش لحظه‌ای ایستگاه‌های محیطی آب و هوا، می‌توان داده‌های منابع نشر آلاینده‌ها در صنایع (پایش لحظه‌ای صنایع) را نیز تجمیع کرد.

کد خبر 266624

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha