گروه شهرستان‌ها- حامد فوقانی: «خوزستانی‌ها پس از اینکه بارها و بارها زنجیره انسانی به‌خاطر نجات کارون تشکیل دادند، تصور نمی‌کردند حالا این موضوع در بودجه سال بعد برخلاف نظر آنها تنظیم شود.

آلودگی آب - رودخانه کارون اهواز

خوزستانی‌ها فکر می‌کردند، خیلی بهتر از سال‌های پیش مشکلات اساسی آنها در زمینه اشتغال، بهداشت، راهسازی و... در بودجه دیده شود اما اینطور نشد»؛ اینها فقط قسمتی از صحبت‌های نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی طی چند روز گذشته است؛ 17نماینده‌ای که روز سه‌شنبه دسته‌جمعی استعفای خود را تقدیم هیأت رئیسه مجلس کردند.

سیدشکرخدا موسوی، نماینده مردم اهواز و باوی منتفی‌شدن این استعفا را منوط به تجدیدنظر در اعتبارات استان خوزستان می‌داند. وی گفت: «با وجود مشکلات، نمایندگان شرم دارند که در میان مردم حاضر شوند. بودجه عمرانی استان اگر کاهش یابد، پروژه‌های نیمه‌تمام استان تکمیل نخواهند شد. به‌عنوان مثال، اکنون 4بیمارستان در حال ساخت در اهواز وجود دارد که به حالت تعلیق درآمده‌اند.»

3دلیل استعفا

نماینده مردم دشت‌آزادگان و هویزه 3دلیل برای درخواست استعفای نمایندگان آورد. ناصر صالحی‌نسب به همشهری گفت: «نخستین دلیل به میزان بودجه عمرانی استان برمی‌گردد. در لایحه بودجه93 میزان بودجه عمرانی خوزستان نسبت به سال گذشته تا 70درصد کاهش پیدا کرده است. دومین دلیل هم درخصوص قولی است که آقای چیت‌چیان، وزیر نیرو به مردم خوزستان داد. براساس وعده ایشان، قبل از اجرای طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به اصفهان باید ابتدا کارشناسی می‌شد اما اکنون مشاهده می‌کنیم برای این طرح بودجه‌‌ای از سوی دولت درنظر گرفته شده است. سومین دلیل استعفا هم به‌خاطر این است که از محل فروش 5/50درصدی شرکت فولاد خوزستان با رقم 3هزار و 500میلیارد تومان، 200میلیارد تومان به پروژه متروی پرند اختصاص یافته و این در حالی است که هیچ پولی به استان اختصاص نیافته است.»

صالحی‌نسب البته به مشکلات دیگری هم اشاره کرد: «چرا طرح احیای 800هکتاری زمین‌های کشاورزی هنوز یک‌درصد هم کارشان انجام نشده است. مگر بیش از 90درصد ذخایر نفت و گاز کشور مربوطه به خوزستان نیست؟» وی بیان کرد: «چرا پروژه زیربنایی و راهی استان با وجود درآمدهایی مثل بازارچه‌های صادراتی شلمچه و چذابه، باید منتظر فاینانس باشد؟» این در حالی است که نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: «دولت 2طرح بزرگ آبرسانی و حاصلخیزی مزارع خوزستان را از سهم ۳۵هزار میلیارد تومانی اجرا خواهد کرد که سهم قابل توجهی است. همچنین خارجی‌ها برای اجرای چنین پروژه‌هایی در کشور بازدید به عمل آورده‌اند و تأمین پیش پرداخت منابع مالی آنها انجام شده است.»در عین حال وی استعفای نمایندگان مجلس را عجیب توصیف کرد.

مشکل تنفسی هم دلیل دیگر

مشکل تنفسی‌ای که اخیرا در اهواز به‌وجود آمده هم دلیل دیگر نماینده‌ها برای استعفای دسته‌جمعی‌ آنها بوده است. این در حالی است که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به ایرنا گفت که کماکان مراکز درمانی در اهواز به‌دلیل ابتلای افراد به تنگی نفس روزانه 200مراجعه‌کننده دارد.

نرخ بیکاری بالای 40درصد

نماینده مردم مسجد‌سلیمان، لالی، هفتگل و اندیکا هم اگرچه معتقد است که منابع مالی طی سال‌های پس از انقلاب به‌خوبی در استان مدیریت نشده ولی چنانچه قرار است دولت با کاهش بودجه به‌نوعی تورم را مهار کند، در مورد خوزستان نباید این اتفاق بیفتد، چراکه خوزستان بی‌مهری‌های زیادی دیده است؛ «بیش از 50درصد آب ‌ استان برای کشورهای خارجی یا توزیع در استان‌های دیگر فرستاده می‌شود، در حالی که 40درصد مناطق شمالی و جنوبی فاقد آب شرب سالم هستند. بعضی مناطق در نزدیکی2رودخانه بزرگ استان در هر 24ساعت یک‌ساعت آب دارند و هنوز با تانکر به آنها آبرسانی می‌شود. شرایط نامناسب زیست‌محیطی ناشی از فعالیت پتروشیمی، پالایشگاه، فولاد و سیمان هزینه‌های زیادی به مردم تحمیل می‌کند. آمار می‌گوید 6/43درصد مردم مسجد سلیمان، دشت‌آزادگان، هفتگل و لالی بیکار هستند. اینها با شعار توزیع متعادل در تضاد است.»

اسماعیل جلیلی در مورد تأمین بخشی از بودجه مورد نیاز استان از طریق اوراق مشارکت گفت: «مردم به اوراق مشارکت اعتماد ندارند.» وی همچنین به پروژه‌های نیمه‌تمام حوزه خود اشاره کرد؛ «راه میانبر اهواز- مسجد سلیمان با پیشرفت 15درصدی، بیمارستان نفت با پیشرفت‌ 30درصدی، سد شهرستان لالی، گازرسانی به اندیکا و چند پروژه دیگر راهسازی نیمه‌کاره رها شده‌اند.» گفتنی است در حالی عبدالرضا مصری، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرده اختیار موافقت با استعفا با مجلس شورای اسلامی است که باهنر نایب‌رئیس مجلس استعفای نمایندگان خوزستان را جدی ندانسته است.

اظهارنظر دیگر نمایندگان

‌ سیدمحمد سادات ابراهیمی، نماینده شوشتر و گتوند: اعتبارات استان خوزستان در سال92 به میزان 2400میلیارد تومان بود که این رقم در لایحه بودجه سال آینده 70میلیارد تومان کاهش یافته است.
‌ محمد سعید انصاری، نماینده آبادان: ما با انتقال آب برای کشاورزی مخالفیم اما به این معنی نیست که آب برای شرب هم منتقل نشود.
‌ سیدشریف حسینی، نماینده مردم اهواز و باوی: برای هزینه فروش فولاد خوزستان در بودجه سال ۹۳ پروژه‌هایی مانند آزادراه تهران-شمال و متروی پرند را پیشنهاد کرده‌اند.
‌ سیدراضی نوری قزلجه، نماینده شوش: برخی بندهای بودجه93 استان خوزستان حذف شده است.
جواد سعدون‌زاده، نماینده آبادان: در بودجه سال93 اعتبار جداگانه‌ای برای انتقال آب سرشاخه‌های کارون درنظر گرفته است.
‌ محمدباقر شریعتی، نماینده بهبهان: پس از حدود 3دهه از پایان جنگ تحمیلی هنوز مشکلات ناشی از جنگ در گوشه گوشه استان به‌خصوص در بخش زیرساختی مثل آب، فاضلاب، برق و خدمات رفاهی دیده می‌شود.

کد خبر 242367

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز