چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها: با وجود اینکه از جمعه هفته گذشته هشدارها در مورد خطرات ناشی از بارش شدید باران، وزش طوفان، طغیان مسیل‌ها و سیلابی شدن معابر در مورد استان‌های جنوبی کشور به‌ویژه استان‌های بوشهر و خوزستان داده شده بود اما به‌نظر می‌رسد که چند دستگاه‌ اجرایی و موظف در امور مربوطه آمادگی لازم برای جلوگیری از تشدید بحران را نداشتند.

در برخی از شهرستان‌ها نیز مردم برای مقابله با بحران آماده نشده بودند. از سوی دیگر مسئله‌ای که روز گذشته با آغاز بارش باران بار دیگر پس از یک‌هفته تکرار و به یک بحران تبدیل شد، تنگی نفس اهوازی‌ها و مراجعه آنها به مراکز درمانی بود. همین هفته دلایل مختلفی به‌خاطر بروز چنین مشکلی در اهواز بیان شد؛ دکتر قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت گفت: ظاهرا ساکن بودن هوا در آن روز و به‌دنبال آن تراکم تجمع گازهای ناشی از مجموعه‌های صنعتی در محدوده شهر اهواز یا داخل این شهر، علت افزایش مشکلات و مراجعات تنفسی در اهواز بوده است. به دستور آقای وزیر، گروهی نیز از تهران عازم اهواز شدند تا به بررسی دقیق‌تر موضوع بپردازند. وی اعلام کرد که گزارش علمی تا پایان هفته جاری اعلام می‌شود اما هنوز پایان هفته فرا نرسیده که دوباره موضوع تکرار شد. البته پیش از آن سیدمحمد علوی، رئیس مرکز بهداشت و معاون بهداشت دانشگاه جندی‌شاپور اعلام کرده بود که سوزاندن لاستیک‌های قدیمی توسط عده‌ای ناشناس نیز می‌تواند متهم ردیف اول این مشکل باشد. در کنار این عامل به‌وجود سایر آلاینده‌ها ازجمله وجود صنایع فولاد و نیشکر، شرکت کربن، چاه‌های نفت و گاز در اهواز نیز اشاره شد.

به‌هرحال روز گذشته با آغاز بارش باران، نفس خوزستانی باز هم تنگ شد و مراجعه شهروندان به اورژانس‌های بیمارستان‌ها با علائم تنگی نفس افزایش یافت. دکتر سیروس موگهی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در این خصوص به ایسنا گفت: تا ساعت 12شب روز دوشنبه، حدود یک‌هزار خوزستانی به اورژانس‌ها مراجعه کرده‌اند و قابل تامل این است که حدود 450شهروند از شهر امیدیه با علائم تنگی نفس مراجعه کرده‌اند و ازدحام بیماران در اورژانس‌ها بسیار زیاد بود. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز اما گفت: آنچه مسلم است هوای اهواز آلوده است ولی اداره حفاظت محیط‌زیست پارامترها را طبیعی اعلام می‌کند. سیدمحمد علوی افزود: از بارندگی نخست در استان تا 26آبان در مجموع 14هزار و 533نفر با علائم تنگی نفس به اورژانس مراجعه کرده‌اند.

اعلام دیرهنگام تعطیلی مدارس

در پی بارش باران 2روز گذشته استان خوزستان بسیاری از شهرها و روستاها وارد شرایط بحرانی شدند. این در حالی است که همه‌ساله با آغاز بارندگی‌ها، مسئولان آغاز به هشدار و اعلام بحرانی بودن شهر می‌کنند اما هر ساله چون سال‌های پیش، اقدام مؤثری برای جلوگیری از آبگرفتگی معابر، کوچه‌ها و خیابان‌ها دیده نمی‌شود. از سوی دیگر با وجود پیش‌بینی‌ها به‌نظر می‌رسید که مسئولان می‌توانند خیلی زودتر تعطیلی مدارس را اعلام کنند؛ اگرچه در مورد برخی از شهرستان‌ها اطلاعیه اینکه مدارس نوبت صبح تعطیل است در آخرین ساعات روز دوشنبه اعلام شد اما با وجود اینکه به‌نوعی واضح بود که مدارس نوبت عصر نیز باید تعطیل شوند این تصمیم کمی دیر گرفته شد. در این میان قطع برق چند ساعته چند شهر منجر به این شد که خانواده‌ها خیلی دیر متوجه شوند که مدرسه فرزندشان تعطیل است.

به هر حال دیروز بارش باران در برخی مناطق خوزستان سبب طغیان برخی مسیل‌ها و بالا آمدن آب رودخانه‌های فصلی شد. شدت آبگرفتگی معابر و مناطقی از اهواز همچون کیانپارس، زیتون کارمندی، فرهنگیان، چهارشیر و کیان آباد و بسیاری از مناطق نیز اخلال در تردد خودروها و مردم را در پی داشت.در این میان سیدخلف موسوی شهردار اهواز اظهار داشت: متأسفانه در زمینه دفع آب‌های سطحی در هنگام بارندگی‌های اهواز اقدامات خاصی انجام نشده و در اولویت قرار نگرفته است.

قطعی برق در خرمشهر

از خرمشهر نیز خبر ‌رسید که برق و تلفن بخشی از شهر قطع شد و توفان و باران شدیدی باعث شد مردم ترجیح داده‌اند که در خانه بمانند. در آبادان نیز وضعیت متفاوت‌تر از خرمشهر گزارش نشد. در همین خصوص معاون عمرانی فرمانداری آبادان گفت: با توجه به ضرورت و اخبار رسیده از سوی اداره هواشناسی مبنی بر شروع بارندگی و افزایش شدت و میزان آن ستاد مدیریت بحران در حالت آماده‌باش کامل به سر می‌برد. شهاب صدیقی با اشاره به اینکه پیش‌تر سازمان هواشناسی درخصوص بارندگی در خوزستان و به‌ویژه شهرهایی همچون آبادان، ماهشهر، هندیجان، امیدیه، بهبهان، دشت آزادگان، شادگان و حتی اهواز اخباری را منتشر کرده است، افزود: درصورتی که شدت بارندگی زیاد باشد دستگاه‌های پمپاژ قدرت کافی برای دفع را ندارند که این مسئله ضریب آبگرفتگی معابر شهری را افزایش می‌دهد.

مدارس بوشهر هم تعطیل شد

دیروز همانطور که پیش‌بینی شده بود در استان بوشهر نیز بارندگی شدیدی رخ داد که البته استانداری این استان هشدارهای لازم را خیلی زودتر اعلام کرد. در پی این بارندگی طبق اطلاعیه آموزش و پرورش استان بوشهر مدارس شهرستان‌های بوشهر، گناوه، دیلم، دشتی و تنگستان در این استان در نوبت بعد از ظهر روز سه‌شنبه تعطیل شد. براساس گزارش اداره کل هواشناسی استان بوشهر سامانه پرفشار باران‌زا از روز دوشنبه تا روز جمعه بر استان بوشهر حاکم است.

کد خبر 239431

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز