همشهری آنلاین: یکی از رزمندگان جنگ نسبت به آنچه تمسخر دوران دفاع مقدس در بعضی از فیلم‌ها خواند، اعتراض کرد.

رضا شیرانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به صبغه حضور خود در جبهه‌های جنگ بیان کرد: سال 1360 بود که در سن 13 سالگی در جبهه مجروح شدم و تا پایان دوران دفاع مقدس 6 بار جراحت برداشتم. در مجموع 89 ماه سابقه حضور در جبهه‌های جنگ را دارم و آخرین مسوولیتم در دوران دفاع مقدس، فرماندهی محور جزیره مجنون بود.

این جانباز و رزمنده دوران دفاع مقدس سپس با اشاره به تصویر دوران هشت‌ساله جنگ در سینما گفت: دوران دفاع مقدس نباید دستمایه نگاه کاسب‌کارانه در سینما باشد و من در این‌باره گلایه‌های زیادی دارم.

شیرانی افزود: گلایه من از سردار کارگر (رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس) است که چرا بستر ساخت فیلم‌هایی را که حق دفاع مقدس را ادا نمی‌کنند، فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه «قرار نیست در سینمای‌مان فیلم نجات سرجوخه رایان اسپیلبرگ را بسازیم» توضیح داد: توقع ما از سینما ساخت چنین آثاری نیست، چراکه می‌دانیم بستر لازم برای تولید این نوع فیلم‌ها در کشورمان فراهم نشده اما حداقل توقع‌مان این است که به دفاع مقدس در آثار سینمایی احترام بگذاریم.

این رزمنده و جانباز دفاع مقدس تاکید کرد: من سابقه بعضی از کارگردانان فیلم‌های دفاع مقدس در جنگ را نمی‌دانم اما قطعا با توجه به اثر سینمایی‌شان که می‌بینم، می‌دانم که آن‌ها حتا یک‌بار هم به خط مقدم نرفته و آنجا را ندیده‌اند. خط مقدم را این‌گونه نمی‌سازند؛ با خط مقدم نباید شوخی کنیم، چراکه ما دل‌مان نمی‌آید که کسی بخواهد نگاه کاسب‌کارانه به این بخش داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی باید به اهلش سپرده شود، گفت: ما حق نداریم درباره جنگ بر اساس سلایق خود فیلم بسازیم. من وقتی یکی از این فیلم‌ها را که الان روی پرده است با خانواده خودم، دیدم خجالت کشیدم. ما می‌توانیم فیلم‌های طنز بسازیم اما نباید غیرواقعی بسازیم. مگر در زمینه جنگ، فیلم «لیلی با من است» ساخته نشد؟ آیا این اثر سینمایی به رزمندگان و دوران دفاع مقدس توهین می‌کند؟

شیرانی افزود: یکی از ضعف‌های ما در سینمای جنگ این است که عراقی‌ها را ضعیف نشان می‌دهیم، درصورتی‌که عراق تکنولوژی داشت و از دیگر کشورها حمایت سیاسی و بین‌المللی دریافت می‌کرد. این درحالی است که حالا در سینما می‌بینیم، ایمان، پوست، گوشت، هوش و ذکاوتی را که رزمندگان ما در دوران جنگ داشتند، از ما گرفت. عوامل چنین اثری بیایند تا من به آن‌ها نفرات برتر دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها را نشان بدهم که چگونه جنگ را اداره می‌کردند و به واسطه رهبری امام راحل (ره) و ایمان و رشادت رزمندگان بود که هشت سال جنگ به پایان رسید.

این رزمنده با اشاره به اینکه بازیگران خوب گاهی ضعف‌های بعضی از فیلم‌های دفاع مقدسی را می‌پوشانند، اظهار کرد: ضعف‌های بعضی از این فیلم‌ها با حضور بازیگران متبحر پوشیده می‌شود اما پرسش من این است که آیا این آثار، ارزش دارند که ما حتی برای آن‌ها چند تن از عزیزان‌مان را از دست بدهیم؟

این جانباز دفاع مقدس با انتقاد از نحوه تصویر کردن شهادت در فیلم مورد نظرش بیان کرد: بعضی از فیلم‌ها، نحوه شهادت را زیر سوال می‌برند. ماجرای شهدای ما اینگونه که در بعضی فیلم‌ها تصویر می‌شود، نیست. مادران شهدا از دیدن چنین فیلم‌هایی ناراحت می‌شوند. حتا نحوه تیراندازی ضدهوایی نیز بدون علم و دانش انجام می‌شود و دست اندرکاران فیلم زحمت شناسایی موقعیت‌های هوایی را هم به خود نداده‌اند!

رضا شیرانی در پایان سخنانش گفت: شورای نظارت بر دفاع مقدس در سازمان صدا و سیما کجاست؟ اهلش بنشینند درباره چنین فیلمی صحبت کنیم. ما حق نداریم بخواهیم جبهه را به تمسخر بکشیم تا پولی در آوریم. جبهه تنها جایی است که نباید سلیقه‌ای با آن برخورد کنیم. حفظ ارزش‌ها آنقدر مهم است که مقام معظم رهبری در ایام نوروز به این مناطق می‌روند. از این رو نباید این بخش مهم از تاریخ کشورمان را زیر سوال ببریم. مردم فکر می‌کنند واقعیت جنگ این تمسخرها است و حتا دشمنان هم نمی‌توانند چنین آثار مخربی بسازند.

کد خبر 255725
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز