سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کردستان گفت: استحکام بخشی در مباحث مبنایی دفاع مقدس و جلوگیری از تخیل نگاری در حوزه دفاع مقدس یک ضرورت است.

دفاع مقدس

سرهنگ محمدرضا شرفبیانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این مطلب که تحریف از مشکلات و آسیب‌های پیش‌روی فرهنگ دفاع مقدس است، توضیح داد: متاسفانه در دوران دفاع مقدس و پس از آن نتوانستیم آثار فیزیکی، موقعیت‌های جغرافیای جنگ و رزمگاه‌ها را مانند آنچه که موجود بوده است نگهداری کنیم، این در حالی است که خود این موارد از مؤلفه‌های یادآوری خاطرات و مباحث مرتبط با رشادت‌ و ایثارگری رزمندگان و ملت ایران است.

وی ادامه داد: همچنین به دلیل نبود هماهنگی میان ارگان‌های فرهنگی و نظامی برای احیای مباحث دفاع مقدس مانند ثبت خاطرات‌،ارائه تحلیل‌های مربوط به جنگ جمع‌آوری آثار رزمندگان و شهدا و نگارش کتاب‌های خوب‌، در ارائه مطالب و انتقال فرهنگ آفریده شده توسط ملت ایران و رزمندگان عملکرد مقابل قبولی نداشته‌ایم، این در حالی است که اگر یک راهبرد مناسب برای این موارد در نظر می‌گرفتیم می‌توانستیم همه ارزش‌ها و معارف هشت سال دفاع مقدس را برای نسل‌های آینده پویا و اثرگذارتر از آن چه که اکنون است، حفظ کنیم.

این رزمنده دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد:برای آنکه نسل آینده با تاریخ هشت ساله دفاع مقدس آشنا باشند حتما تا دیر نشده باید به سراغ عناصری که در جنگ حضور داشتند برویم و همه داشته‌های ذهنی آنها را که در سینه‌هایشان نهفته است خارج کنیم، چرا که هر رزمنده خودش جزئی از پازل تاریخ هشت سال دفاع مقدس به شمار می‌آید. هر یک از یادگاران و پیشکسوتان چنگ عراق علیه ایران می‌توانند خاطرات خود را در قالب کتاب یا فیلم مستند ثبت و ضبط کنند و اگر این بستر فراهم شود، نسل‌های آینده می‌توانند با واقعیت جنگ آشنا شوند و دیگر کسی نمی‌تواند جنگ را از زاویه نگاه خودش بازگو کند. در این رابطه روایتگران هم نقش مهمی برعهده دارند. در این راستا نباید از ظرفیت موجود در کشور برای تربیت و آموزش راوی غافل بمانیم نقل سینه به سینه حماسه آفرینی‌های رزمندگان باعث می‌شود جوانان با دلاوری‌ها و نبوغ رزمندگان آشنا شوند.

شرفبیانی با اشاره به تشکیل یک شورای نظارتی برای نظارت آثار دفاع مقدس گفت: باید برای جلوگیری از آسیب رسیدن به دفاع مقدس یک شورای از فرماندهان‌، پیشکسوتان و صاحبنظران فرهنگی کشور تشکیل شود تا همه فعالیت‌ها که در حوزه دفاع مقدس انجام می‌شود را رصد کنند. آنها می‌توانند با سروسامان دادن محتوایی و فنی در جهت استحکام بخشی مسائل موجود در حوزه دفاع مقدس اقدام کنند چرا که گاهی شاهد هستیم به عناوین مختلف و در قالب‌های متفاوت هنری‌،سیاسی،فرهنگی افرادی تخیل خود را وارد دفاع مقدس می‌کنند. این تخیل‌نگاری‌ها به حقیقت جنگ آسیب می‌رساند و در درازمدت باعث تحریف خواهند شد، چرا که با واقعیت‌های جنگ منافات دارند به طور مثال در فیلم‌ها یا برخی کتاب‌ها ارتش عراق را که بسیار قدرتمند و مجهز به تجهیزات نوین بود بسیار ساده لوح جلوه می‌دهند و ارزش نبوغ، مدیریت، رشادت و نوآوری رزمندگان و فرماندهان ایرانی را در برابر عراقی‌ها کاهش می‌دهند.

کد خبر 259312
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز