سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: طرحی که اخیرا برخی رسانه‌ها و کشورهای غربی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان مطرح کرده اند چیز جدیدی در بر ندارد و همان طرح تایم اوت است که مقداری زوایای مختلفش را تغییر داده‌اند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سید محمد علی حسینی در نشست هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی افزود: آقایان لاریجانی و سولانا در گفتگوهای پیشین خود در باره این طرح بحث و تبادل نظر کرده بودند و اگر قرار باشد، دوباره بررسی می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که گفته می شود در طرح جدید انگلیسی ها پیشنهاد تعلیق مطرح نیست و آیا در صورت مطرح نبودن تعلیق در این طرح، جمهوری اسلامی ایران از آن استقبال می کند گفت: این طرحی نیست که صرفا انگلیسی ها آن را مطرح کرده باشند بلکه برخی دیگر از کشورها و از جمله مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم آن را مطرح کرده بودند و هنوز در این باره تصمیمی اتخاذ نشده است و اگر لازم باشد، دوباره بررسی می شود.

وی از سفر قریب الوقوع مقام روسی برای تکمیل طرح نیروگاه اتمی بوشهر خبر داد و گفت: سفری که امروز مقام روسی به عنوان پیمانکار سازمان انرژی اتمی کشورمان انجام می دهد برای تکمیل طرح نیروگاه بوشهر صورت می گیرد.

وی افزود: تاکنون 95 درصد از این نیروگاه تکمیل شده و فقط 5 درصد از کار این طرح باقی مانده است و این سفر برای بررسی مسائل مربوط به این 5 درصد و دیگر موارد باقیمانده است که امیدواریم نتایج مطلوبی داشته باشد.

حسینی تاکید کرد: همه اهتمام و تلاش ما این است که نیروگاه اتمی بوشهر هرچه سریع تر به بهره برداری برسد و این رایزنی ها نیز به همین منظور صورت می گیرد.

 سفر به عتبات عالیات فقط از طریق قانونی
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: با توجه به در پیش بودن ماههای پرفیض رجب و شعبان از همه هموطنان تقاضا می کنیم فقط از راههای قانونی و با هماهنگی سازمان حج و زیارت به عتبات عالیات سفر کنند.

حسینی با اشاره به تلاشهای مقامات جمهوری اسلامی ایران برای آزادی زندانیان ایرانی در عراق که به صورت غیرقانونی وارد این کشور شده اند افزود: هموطنان ایرانی با استفاده از راههای قانونی سفر به عتبات عالیات، در واقع از ایجاد مشکل برای خود و خانواده شان و نیز دو دولت ایران و عراق پیشگیری می کنند.

وی درخصوص آزادی زندانیان ایرانی که هم اکنون در عراق به دلیل ورود غیرقانونی در بازداشت به سر می برند گفت: از شورای ریاست جمهوری عراق در این زمینه درخواست‌های لازم صورت گرفته و روندی که آغاز شده در واقع روندی قانونی برای آزادی این زندانیان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال ابراز امیدواری کرد ، با صدور دستور آقای طالبانی در این خصوص زمینه آزادی هرچه سریع تر این زندانیان فراهم شود.

حسینی همچنین به رایزنی های صورت گرفته با مقامات عراقی برای آزادی ماموران کنسولی جمهوری اسلامی ایران در اربیل اشاره و تصریح کرد: آقای طالبانی در سفر هفته گذشته خود دوباره قول داد مسئله را با شدت و جدیت بیشتر پیگیری کند.

وی افزود: آخرین خبری هم که امریکایی ها در این زمینه از طریق صلیب سرخ اعلام کرده اند این بود که به 15 روز زمان نیاز دارند که این زمان هم تا چند روز دیگر به پایان می رسد.

حسینی از امریکاییها خواست از کارشکنی دست بردارند و زمینه دیدار خانواده های دیپلماتهای ایرانی را با آنها که حداقل کاری است که می توانند انجام دهند فراهم کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به خبرنگار روزنامه اعتماد ملی مبنی بر اینکه چرا ایران درباره مسئله فلسطین موضعی متناقض دارد و از یک طرف آقای لاریجانی اظهار بی طرفی می کند و از طرف دیگر تریبون رسمی در اختیار حماس است گفت: درخصوص فلسطین همچنان که بارها مسئولان ما در دیدار با رهبران گروههای مختلف فلسطینی اعلام کرده اند موضعی بدون تبعیض داریم و نمی خواهیم از جناح خاصی حمایت کنیم.

حسینی بار دیگر همه گروههای فلسطینی را به تفاهم، وحدت و همدلی دعوت کرد و افزود: از همه این گروهها می خواهیم منافع همه ملت فلسطین و آرمانهای فلسطین را مد نظر قرار دهند و تفاهم، گفتگو و وحدت را حول آنها در اولویت بگذارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه از ارائه طرح جمهوری اسلامی ایران برای حل مسئله فلسطین خبر داد و گفت: ما گفتگوی فلسطینی- فلسطینی را تنها راه حل مناسب این مسئله می دانیم تا راهکاری مورد رضایت همه گروههای فلسطینی به دست آید.

وی باردیگر تاکید کرد: ادامه این اختلافها میان گروههای فلسطینی هیچ نفعی برای ملت فلسطین ندارد و تنها رژیم صهیونیستی از این اختلافها استفاده می کند .

خبرنگار اعتماد ملی بار دیگر پرسید: درخصوص اظهارات آقای متکی مبنی بر اینکه برخی کشورهای عربی در مسئله فلسطین دخالت می کنند و نمی گذارند این مسئله حل شود توضیح دهید کدام کشورها نمی گذارند؟ مثل اینکه مصر هم مد نظر است؟

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه آقای متکی از هیچ کشوری نام نبرده است تصریح کرد: البته اطلاعاتی در دست است که برخی کشورهای منطقه در این زمینه دخالت هایی انجام می دهند.

حسینی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال عملکرد سیاسی امریکایی ها برای صادر نکردن روادید تیم های روبوکاپ دانشجویی کشورمان چیست گفت: امریکایی ها با صدور 80 درصد روادید برای 11 تیم شرکت کننده کشورمان مخالفت کرده و در واقع با این کار نشان داده اند مواضعی که در تقابل با ایران اتخاذ کرده اند شامل همه قشرها می شود.

وی همچنین سوابق تیم های روبوکاپ کشورمان را در عرصه بین المللی درخشان دانست و افزود: در واقع امریکایی ها از حضور استعدادهای درخشان در این سطح جلوگیری کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در آغاز این نشست خبری هم به سفر هفته گذشته رئیس جمهوری عراق به کشورمان اشاره کرد و گفت: در این سفر آخرین تحولات و مسائل منطقه ای و توافقات میان دو کشور و نحوه اجرایی کردن هرچه سریع تر توافق ها بررسی شد.

حسینی سفر هوگو چاوز را به ایران در ادامه رایزنی های سیاسی و اقتصادی دانست و افزود: در این سفر از طرح پتروشیمی در عسلویه و ونزوئلا رونمایی و 20 یادداشت تفاهم در زمینه های مختلف امضا می شود.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در زمینه های بسیاری همچون تراکتورسازی، انبوه سازی مسکن، احداث کارخانه لبنیات و پلاستیک سازی فعالیت دارد که می تواند آنها را بیش از گذشته گسترش دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه به سفر دبیرکل اتحادیه بین المجالس و دو هیئت پارلمانی از آلمان و ایتالیا به کشورمان اشاره کرد و آن را با توجه به مشترکات ملتهای ایران، آلمان و ایتالیا در پیوند بیشتر ملتها و مجالس و تقویت مناسبات ایران، آلمان و ایتالیا موثر دانست.

گفتگو برای حل و فصل مسائل با آژانس در دو ماه
سیدمحمدعلی حسینی درباره سفر یک تیم ازکارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران گفت : سفر این گروه در پرتو مذاکرات آقایان لاریجانی، سولانا و البرادعی انجام می گیرد و قرار است در دوماه درباره شیوه حل وفصل مسائل  باقیمانده در آژانس گفتگو کنند.

وی افزود:‌ پس ازتصویب این شیوه ازجانب دو طرف مسائل باقیمانده مطرح ودراین چارچوب حل و فصل می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  در خصوص درخواست خانواده های گروهک منافقین برای بازگشت اعضای این گروهک به ایران گفت‌: خانواده گروهک منافقین اخیرا درخواست کرده اند تابتوانند بااعضای خانواده خود که عضو این گروهک هستند دیدارکنند ماقبلا نیز اعلام کرده ایم جمهوری اسلامی همه اعضای این گروهک را که مرتکب جرم و جنایت نشده باشند عفو می کند ازطرف دیگر  دولت عراق نیز طی دومصوبه خواستار اخراج اعضای این گروهک شده است.

حسینی تصریح کرد‌: با توجه به درخواست خانواده منافقین و مصوبات دولت عراق دلیلی برای باقی ماندن اعضای این گروهک درعراق وجود ندارد و آنهایی که مرتکب جرم و جنایت نشده اند می توانند ازعفو جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند و به کشور بازگردند.

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره محل و زمان دور دوم گفتگوهای ایران وامریکا درخصوص عراق گفت‌: هنوز زمان این گفتگوها مشخص نیست طالبانی نیز در سفر خود به تهران مجددا از ایران برای دور دوم گفتگوها باامریکا دعوت کرد.

حسینی افزود‌: بررسی های ما درباره دور اول گفتگوها صورت گرفته است و هنگامی که مسئولان امریکایی موضع خودرا مشخص کنند ما  پاسخ نهایی خود را در دستور  کار قرار  خواهیم داد.

خبرنگاری با اشاره به اظهار نظر معاون وزیرخارجه امریکادرباره اینکه ایران باید برای دور دوم گفتگوها به تعهداتش عمل کند گفت: آقای متکی می گوید عراق رسما از ایران دعوت کرده است تا دور دوم گفتگوها با امریکا آغاز شود، اما سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته دعوت صورت نگرفته است.

حسینی در پاسخ  گفت: ما در دور اول گفتگوها، سیاست های نادرست  امریکا رادرمنطقه به طور جدی نقد کردیم و مسائل موجود درعراق و ریشه های آن رامطرح ونیز راه حل های مشکلات  موجود را ارائه کردیم، متاسفانه دراظهارات مقامات امریکایی عزم جدی برای تصحیح رویکردهای نادرست گذشته وجود ندارد اما درباره دعوت، مسئولان عراقی ازجمهوری اسلامی ایران  دعوت کرده اند.

حسینی درخصوص پرونده حراج آثار تاریخی ایران در دانشگاه شیکاگو به نفع رژیم صهیونیستی گفت: بخش حقوقی وزارت خارجه درحال پیگیری است و برای رای صادر شده درخواست تجدید نظر شده است که بررسی ها درباره آن ادامه دارد.

وی درخصوص حوادث افغانستان نیز گفت‌: این ها رویکردهای نادرست امریکاست که با شعار دموکراسی، آزادی و دموکراسی را به مسلخ برده اند و آنچه شاهد آن هستیم این است که پس ازگذشت 5 سال و چند ماه سیاستهای نادرست همچنان ادامه دارد و ملتهای منطقه به ویژه افغانستان و عراق شاهد هیچ پیشرفت مثبت از سیاستهای امریکا نیستند.

حسینی درباره انتخاب گوردون براون به عنوان نخست وزیر انگلیس گفت‌: از انتخاب گوردون براون به عنوان نخست وزیر انگلیس استقبال می کنیم و امیدواریم در دولت جدید کارگری انگلیس رویکردهای مناسب و بیطرفانه تری درقبال تحولات منطقه ای و بین المللی اتخاذ شود.

وی افزود: امیدواریم لندن در شیوه قبلی روابط خود با تهران که شامل ایراد اتهامات واهی و ایجاد بحران در روابط بود تجدید نظر  کند و درمقابل، زمینه های مناسبی برای ارتقای مناسبات دو کشور فراهم شود.

حسینی درخصوص لایحه مجلس نمایندگان امریکا که قرار است در آن صادرات بنزین به ایران کاهش یابد گفت: آنها درپی فرصتهایی هستند که از آن برای اعمال فشارهای بیشتر استفاده کنند که موفق نخواهند شد چون برداشت صحیحی از مشکلاتی که گاه درکشور پیش می آید ندارند؛ هرگاه مشکل کوچک قابل حلی در کشور پیش  می آید آنها احساس می کنند می توانند از آن به عنوان اهرم فشار دربرابر ایران استفاده کنند؛ تجربه  نشان داده است که  هیچ بهره ای ازاین عملکرد خود نبرده اند.

وی درباره پیشنهاد وزیرخارجه عربستان برای تشکیل کنسرسیوم غنی سازی اورانیوم میان ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس گفت: بارها اعلام کرده ایم از این ایده و پیشنهاد استقبال می کنیم و آماده گفتگو درباره این موضوع باهمه کشورهای خلیج فارس هستیم؛ بنابراین آمادگی داریم تجربیات و دانش هسته ای خودمان را دراختیار همه کشورهای همسایه قرار دهیم.

حسینی همچنین درباره انتصاب تونی بلر به عنوان نماینده ویژه گروه چهارجانبه در خاورمیانه گفت: وی سابقه خوبی درمنطقه نداشته است و بعید می دانم که این انتصاب تاثیر مثبتی درتحولات کنونی خاورمیانه بگذارد.

ایمنی بالا در نیروگاه بوشهر
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره علت سفر مدیر کل دفتر مطالعات سیاسی وزارت خارجه کشورمان به سوئیس گفت: این سفر با محوریت مسائل پژوهشی و سیاسی بین المللی انجام شده است.

حسینی در پاسخ به این سوال که درصورت موفقیت آمیز بودن سفر هیئت کارشناسی از آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران، جمهوری اسلامی چه تسهیلاتی برای طرف مقابل قائل خواهد شد گفت: تاکید ما بر ادامه همکاری با آژانس، مواضعی که مدیر کل آژانس اعلام کرده است و نیز فرصتهایی که ایران از گذشته تاکنون ایجاد و بر آنها تاکید کرده است از فرصت های مناسب در همکاری میان کشورمان و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل و فصل مسائل باقی مانده است.

حسینی افزود: قطعا این گام مهم مثبتی است که با حسن نیت برداشته شده و اعتماد سازاست و ما در خصوص آنچه اعلام کرده ایم جدی هستیم و به نظر می رسد آژانس نیز در این زمینه جدی باشد.

وی درباره سفر هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا به ایران و اهمیت خاص این کشور برای جمهوری اسلامی ایران به منظور سرمایه گذاری در آن گفت: از گذشته فرصت های مناسبی برای سرمایه گذاری این کشور وجود داشته که شاید اهتمام لازم برای استفاده از آن نمی شده است.

حسینی اضافه کرد: یکی از مناطقی که فرصت های بسیاری در همه زمینه برای همکاری در آنجا وجود دارد امریکای لاتین است و اشتراکات سیاسی، مواضع نزدیک به هم منطقه ای و بین المللی از محورهای مهمی است که کمک می کند این همکاری ها ادامه یابد؛ ضمن اینکه زمینه های مناسبی برای ایجاداشتغال ، جذب سرمایه و صدور خدمات فنی وجود دارد.

وی افزود: قطعا آنچه برای حضور جمهوری اسلامی ایران در کشورها و مناطق مختلف دنیا اصل مهم است نخستین محور و اولویت، حفظ، تامین و توسعه منافع ملی ماست که در مباحث کارشناسانه مورد ارزیابی قرار می گیرد و تصمیم های لازم درباره نحوه حضور در کشورها و مناطق مختلف اتخاذ می شود.

حسینی در پاسخ به سوالی درباره نگرانی کشورهای عربی از برنامه هسته ای ایران و اینکه شورای همکاری خلیج فارس تصمیم گرفته است نشستی رادرباره موضوع تشعشات هسته ای نیروگاه بوشهر برگزار کند گفت : بارها تاکید کرده ایم که فعالیت های ما واقعا جایی برای نگرانی باقی نگذاشته است و آنچه به لحاظ ایمنی در نیروگاه بوشهر مورد استفاده کارشناسان فنی و متخصصان قرار گرفته بارها مورد تایید آژانس بوده است.

وی تصریح کرد: مسائل ایمنی نیروگاه بوشهر از سطح فوق العاده ای برخوردار است؛ حتی مسئولان فنی یکی از کشورهای همسایه ایران نیز از نیروگاه بازدید و اذعان کرده اند که سطح امنیتی تاسیسات بسیار بالاست و هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

حسینی گفت: ما از دیگران نیز دعوت کرده ایم کارشناسان فنی خود را اعزام تا از نزدیک از تاسیسات بوشهر بازدید و با متخصصان ما گفتگو کنند؛ این یکی از راههای رفع نگرانی های احتمالی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران پیشنهاد توقف غنی سازی را در سطح کنونی قابل بررسی می داند گفت: ما آماده ایم در روند گفتگوهایی که شکل می گیرد درخصوص همه ایده ها، پیشنهادها و طرح هایی که متضمن حقوق جمهوری اسلامی ایران باشد بحث و گفتگو کنیم؛ ایده های مختلفی مطرح شده و طبیعی است که هر ایده ای دارای نقاط ضعف و قوتی است که باید به صورت فنی تر به آن پرداخته شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر امریکا و روسیه با توجه به درخواست صدر اعظم آلمان، برنامه تسلیحات هسته ای خود را کنار بگذارند آیا ایران غنی سازی اورانیوم را تعلیق خواهد کرد گفت: آنچه مطرح می شود نگرانی جامعه جهانی از کشورهای دارای تسلیحات هسته ای است؛ مشکل اصلی در جهان کشورهایی است که این سلاح ها را در اختیار دارند و هیچ اقدامی برای انهدام آنها انجام نمی دهند که این در تعارض با خواست جامعه جهانی است.

حسینی افزود: چنین کشورهایی در جایگاهی نیستند که به سایر کشورها توصیه کنند فعالیت های هسته ای خود را تعلیق کنند.

وی درپاسخ به سوال خبرنگار یک روزنامه برزیلی که پرسید: با توجه به حفظ روابط ونزوئلا و امریکا، آیا درصورت اعمال مجازات ها برضد ایران و درخواست واشنگتن، کاراکاس در روابطش با تهران تجدید نظر می کند؟ گفت: ونزوئلا کشور مستقلی است که مستقلانه تصمیم گیری خواهد کرد. روابط ما با ونزوئلا از عمق و وسعت خوبی برخوردار است که تصور نمی شود چنین مسائلی در روابط دو کشور تاثیر بگذارد.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اینکه آیا سهمیه بندی بنزین به منظور مقابله با تحریم های احتمالی برضد جمهوری اسلامی است گفت: مسئله سهمیه بندی بنزین از مدتها قبل و حتی در دولت قبلی مطرح بوده است و موضوع امروز نیست.

حسینی درخصوص پیشنهاد انگلیس برای تحریم ایران گفت: چنین پیشنهادی که در پیش نویس قطعنامه نیز آورده شده است در شورای امنیت جایگاهی ندارد و حتی برخی کشورهای عضو شورا از زمان مطرح شدن آن مخالفت خود را اعلام کرده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما در صدد تقویت روند مذاکرات هستیم و معتقدیم هرچه این روند حقوقی و قانونی تقویت شود ازصدور قطعنامه برضد ایران فاصله خواهیم گرفت؛ امیدواریم سایر کشورها نیز این روند را درپیش بگیرند.

وی درخصوص توقیف سه قایق اماراتی در آبهای ایران گفت: این موضوع بررسی و مشخص شد که این سه قایق به طور اشتباهی وارد آبهای ایران شده اند که با توجه به روابط میان دوکشور روز جمعه به کشورشان بازگشتند.

حسینی درباره همکاری های ورزشی میان ایران و امریکا گفت : شرایط ویژه ای بر روابط دو کشور حاکم است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ اگر کشورهایی که تاکنون سیاست های نادرست و خصمانه ای برضد ما داشته اند، آنها را تغییر دهند، عزم و اراده اساسی برای جمهوری اسلامی ایران به منظور همکاری وجود دارد.

وی افزود: همکاری ورزشی میان ایران و امریکا در چارچوب بین المللی اشکالی ندارد اما درخصوص روابط دوجانبه باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

کد خبر 25540

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز