پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: ۱۵اسفندماه روز درختکاری است. درختکاری اگرچه امروزه از ضروریات زندگی بشر است و باید تلاش وافری در این زمینه صورت گیرد اما در دین اسلام هم بسیار سفارش شده است، رسول خدا(ص) در مورد درختکاری و اهمیت آن فرمودند:

کسی که درختی بکارد خداوند نیز برای او در بهشت درختی می‌کارد.

دو آیه از قرآن در مورد درخت

در آیه 18 از سوره حج می خوانیم: «اَلَمْ تَرَ اَنَّ اللّهَ یَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِی السَّمواتِ وَ مَنْ فِی الاَرْضِ وَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ وَ النُّجُومُ وَ الْجِبالُ وَ الشَّجَرُ وَ الدَّوابُّ وَ کَثیرٌ مِنَ النّاسِ و ...: آیا نمی بینی که سجده می کنند برای خداوند هر کس در آسمانها و زمین است و خورشید و ماه و ستارگان و کوهها و درخت و جنبندگان و عدّه بی شماری از مردم و ... .»

در آیه 6 از سوره مبارکه الرحمان می خوانیم:«وَ النَّجْمُ وَ الشَّجَرُ یَسْجُدان: و ستاره و درخت در حال سجده اند.» در این دو آیه شریف، سخن از سجده موجودات در برابر ذات مقدس پروردگار به میان آمده و در کنار آنها از «درخت» نیز به عنوان یکی از این ساجدان یاد شده است.

چند حدیث در مورد اهمیت درختکاری

رسول خدا(ص) در مورد درختکاری و اهمیت آن فرمودند: کسی که درختی بکارد خداوند نیز برای او در بهشت درختی می‌کارد. پیامبر اکرم (ص) در جای دیگر می فرمایند: کسی که درختی بکارد یا چاهی حفر کند یا زمین مرده ای را زنده کند، پس از جانب خدا و رسول (ص) پاداش نصیب او می‌شود.(من لا یحضرالفقیه، ج 3، ص 240) امام حسن (ع) نیز فرمودند: ‌نخل و درخت برای خانواده درختکار، ‌برکت است و برای بازماندگان پس از آنان نیز اگر شکرگزار خداوند باشند نیز برکت است.(کنزالعمال، ج 12، ص 339، حدیث 35306)

رسول اکرم (ص) فرمودند: ‌هر کسی که درختی بکارد و درخت میوه دهد، خداوند به اندازه میوه های آن درخت به او ثواب می‌دهد. (مستدرک الوسائل،‌ج13، ص 460) رسول اکرم (ص) فرمود: هر کسی چیزی بکارد، ‌هیچ انسان و یا مخلوقی از آن نمی‌خورد، مگر اینکه برای کسی که آن را کاشته صدقه می‌باشد. (گلهای جاویدان، هزار کلمه قصار، ص 341)

حضرت علی (ع) در بیست و پنج سال عزلت و خانه‌نشینی، به حفاری قنات و درختکاری مشغول بودند و شصت هزار نخل کاشتند. (مقدمه نخج الفصاحة،‌چاپ دوم،‌ص 84) امام صادق (ع) فرمود: شش چیز است که مومن پس از مرگ خود از آن سود می‌برد، فرزند صالح که برایش آمرزش خواهد، قرآنی که خوانده شود، چاه آبی که بکند و درختی که بکارد و صدقه آبی که جاری سازد و روش نیکی که از آن پیروی شود. (امالی شیخ صدوقT ص 169)
درسهای اخلاق حسن رمضانی

علاقه مندان برای آشنایی با مبانی عرفان نظری و عملی می توانند شرح و توضیح منازل سیر و سلوک در عرفان عملی را با تدریس استاد حجت الاسلام والمسلمین حسن رمضانی، گوش کنند.

منزل چهارم «انابه» است که مجموعه توضیحات این جلسه در چند جلسه است که جهت استفاده در سایت وی قرار گرفته است. علاقه مندان جهت دانلود هم می‌توانند اینجا http://www.ramazani.org کلیک کنند.

وجود مراتب متعدد معنایی برای قرآن کریم

یکی از مسائلی که عارفان مسلمان درباره قرآن کریم بر آن تأکید می‌کنند، وجود مراتب متعدد معنایی برای قرآن کریم، به صورت طولی و مترتب بر یکدیگر است، به گونه‌ای که برخی از آنها ظاهر آیات و بسیاری دیگر، باطن آیات محسوب می‌شوند.

در این مقاله، ضمن بیان نمونه‌هایی از سخنان عارفان مسلمان در این زمینه، ایده مزبور با استفاده از آیات و روایات به اثبات رسیده و از جمله به سه دسته از آیات به صورت مختصر اشاره شده و نه دسته از روایات نیز به صورت نسبتاً مفصل مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفته است.

علاقه مندان برای مطالعه این مقاله که تألیف حسین مظفری است به لینک http://www.irip.ir/Home/Single/4984 مراجعه کنند.

امروز به کدام هیئتها برویم

مردم ولایی و دوستدار اهل بیت(ع) ایران اسلامی از هر فرصتی برای رفتن به حسینیه ها و مساجد و عزاداری برای امام حسین(ع) و اهل بیت عصمت و طهارت استفاده می کنند. علاقه مندان به هیئتهای مذهبی می توانند پنج شنبه ها به هیئتهای مختلفی که در سطح شهرها و روستاها قرار دارد بروند.

مردم علاقه مند می توانند برای دریافت اطلاعات این هیئت‌ها که روز پنج شنبه برنامه دارند به آدرس http://aghigh.ir/fa/news/781/ مراجعه کنند و نزدیک ترین هیئت مورد نظر خود را پیدا کنند.

همایش «فاطمیه و فرصتهای تبلیغ»


به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و گروه علمی فرهنگی امام هادی(ع) دومین همایش «فاطمیه و فرصت‌های تبلیغ» 15 و 16 اسفندماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود. مراسم افتتاحیه این همایش روز پنجشنبه 15 اسفند ماه از ساعت 8 صبح با حضور آیت الله نجم الدین طبسی، حجت الاسلام شهاب مرادی، حجت الاسلام هاشمی نژاد، حجت الاسلام دکتر رفیعی، حجت الاسلام میرلوحی و دیگر اساتید حوزه و دانشگاه برگزار می شود و به موضوع تبلیغ در ایام فاطمیه، ویژه مبلغین و روحانیون استان تهران اختصاص دارد.

در این همایش که از ساعت 8 تا 18 هر روز برگزار خواهد شد، موضوعاتی از جمله «فضایل حضرت زهرا(س) در عالم آخرت» توسط آیت الله طبسی، اخلاق تبلیغ توسط حجت الاسلام هاشمی نژاد، مواجهه مورخان با زندگی حضرت زهرا(س) توسط حجت الاسلام هاشمی گلپایگانی، اخلاق خانواده از نگاه حضرت زهرا(س) توسط حجت الاسلام رفیعی و واکاوی مفهوم امامت در خطبه فدکیه توسط حجت الاسلام عطارنژاد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

علاقه مندان برای شرکت در این همایش می توانند به فرهنگسرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سید خندان، بوستان اندیشه مراجعه کنند.

نشست مؤسس شیعه؛ پیامبر (ص) یا امام صادق(ع)

به همت پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، نشست "مؤسس شیعه؛ پیامبر(ص) یا امام صادق(ع)" با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر رجبی 15 اسفندماه برگزار می‌شود.

این نشست به همت گروه دائرة المعارف صحابه پیامبر(ص) در پنج شنبه 15 اسفندماه در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) از ساعت 9 الی 11 صبح برگزار می شود و علاقه مندان برای شرکت در این نشست می توانند به میدان فلسطین، پژوهشکده باقرالعلوم(ع) مراجعه کنند.

کد خبر 252152
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز