همشهری آنلاین: امام حسن عسکری(ع) در مورد مقام و مرتبه حضرت فاطمه زهرا (س) می‌فرمایند: «نحن حجج اللّه على خلقه و جدّتنا فاطمة حجّة علینا: ما حجتهای خدا بر مخلوقین هستیم و جد ما حضرت فاطمه حجت بر ماست.»

یک آیه قرآنی در مورد مودت اهل بیت(ع)

خداوند کریم در آیه 23 سوره شوری می فرمایند: «ذَلِکَ الَّذِی یُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى وَمَن یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِیهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ: این همان [پاداشى] است که خدا بندگان خود را که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده ‏اند [بدان] مژده داده است بگو به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نیستم مگر دوستى درباره خویشاوندان و هر کس نیکى به جاى آورد [و طاعتى اندوزد] براى او در ثواب آن خواهیم افزود قطعا خدا آمرزنده و قدرشناس است.»

چند حدیث در مودت اهل بیت(ع)

در قرآن و روایات اسلامی بر مودت و محبت اهل بیت پیامبر(ص) تأکید فراوان شده است و این تنها بدان جهت نیست که آنان ذریه پیامبر(ص) و از نسل اویند، بلکه از آن جهت است که آنان دارای فضایل و کمالات و به عبارت دیگر جامع همه صفات کمال و جمالند. به تعبیر دقیقتر مظهر صفات جمال و جلال الهی اند، لذا در حقیقت، دوست داشتن آنان با آن جامعیت، محبت به خوبیهایی است که در آنان به نحو کامل تجلّی نموده و منبع همه این خوبیها خداوند متعال است. پس در حقیقت محبت و اظهار عشق و ارادات قلبی به اهل بیت(ع) محبت و اظهار ارادات به خداوند متعال است و از آنجا که محبّت، نیرویی است که انسان را به سوی محبوب سوق می دهد، پس از جنبه تربیتی، محبت به خوبان، انسان را به خوبیها سوق می دهد.

رسول خدا(ص) فرمودند: «أساس الاسلام حبّی و حبّ أهل بیتی: اساس اسلام، دوستی من و اهل بیت من است و نیز فرمودند: «لکلّ شیء أساس و أساس الاسلام حبّنا أهل البیت: برای هر چیزی اساسی است و پایه اسلام حب ما اهل بیت است.»

همچنین آن حضرت فرمودند: «حبّ آل محمد یوماً خیر من عباده سنه و من مات علیه دخل الجنّه: یک روز دوستی آل محمد، بهتر از یک سال عبادت است و کسی که بر آن دوستی بمیرد داخل بهشت می شود. پیامبر(ص) اشاره به علی(ع) کرد و فرمود: «أیّها الناس امتحنوا أولادکم بحبّه، فانّ علیّاً لا یدعو الی ضلاله، و لا یبعد عن هدی، فمن أحبّه فهو منکم، و من أبغضه فلیس منکم: ای مردم! اولاد خود را به دوستی علی امتحان نمایید، زیرا او شما را گمراه نمی کند و از هدایت دور نمی سازد. پس هر یک از اولاد شما که علی را دوست بدارد از شماست، و هر کدام که او را دشمن بدارد از شما نیست.»

درس‌های اخلاق حسن رمضانی

علاقه مندان برای آشنایی با مبانی عرفان نظری و عملی می توانند شرح و توضیح منازل سیر و سلوک در عرفان عملی را با تدریس استاد حجت الاسلام والمسلمین حسن رمضانی، گوش کنند.

منزل پنجم «تفکر» است که مجموعه توضیحات این جلسه در چند جلسه است که جهت استفاده در سایت وی قرار گرفته است. علاقه مندان جهت دانلود هم می‌توانند اینجا http://www.ramazani.org کلیک کنند.

چالش‎های علم جدید برای ادیان

سؤالات پیش روی رابطه علم و دین بدین قرار است: آیا جهان قانون‌مند است؟ آیا علم نفی‌کننده دین است؟ آیا در دوران حاکمیت علم، جهت‌گیری هدفمند برای جهان توجیه‌پذیر هست و ... . علم و دین تا قرن 16 و 17 از هم جدا نبوده بلکه در کنار هم بودند، اما در اثر کشفیات جدید علم تجربی و نیز برخورد بد کلیسا با عالمان ، دغدغه نگرانی جدایی علم و دین ایجاد شد. سؤالات پیش روی رابطه علم و دین بدین قرار است: آیا جهان قانون‌مند است؟ آیا علم نفی‌کننده دین است؟ آیا در دوران حاکمیت علم، جهت‌گیری هدفمند برای جهان توجیه‌پذیر هست و ... .

دانشمندان امروزه می‌گویند که علم و دین برای قرن 21 تصمیم می‌گیرند پس امروز بازار آشتی‌دادن این دو باز است حتی به علمای این دو حوزه جایزه هم می‌دهند. نخستین چالش‌های باب علم و دین بیشتر جنبه روانشناختی داشته است یعنی وقتی توانایی علم را دیدند عده‌ای به قول خودمان جوگیر شدند و تصور کردند که حتی می‌توانند بهشت را هم بر زمین بیاورند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که به خدا احتیاج ندارند. از قرن بیستم باز این جریان فروکش کرد و افراد هم در این رابطه عقب‌نشینی کردند،بنابراین بحث آشتی و صلح بین علم و دین ایجاد شد.

جهان اسلام در 150 سال اخیر رابطه عمیقی بین علم دین برقرار کرد، عده‌ای مثل علامه طباطبایی، مهندس بازرگان، شهید صدر، آیت‌الله مصباح یزدی و نقیب العطاس، سید جمال‌الدین اسدآبادی و ... در این راستا تلاش کردند. بنابراین در این وضع دو رویکرد وجود داشت؛ نخست عده‌ای که می‌گویند علم و دین با هم سازگار است و عده‌ای که می‌گویند راه این دو از هم مجزاست.

علاقه مندان برای شنیدن صوت سخنرانی حجت الاسلام دکتر علیخانی در این ارتباط می توانند بر روی لینک http://www.irip.ir/Home/Single/47598 کلیک کنند!

فاطمیه اول هیئت کجا برویم؟

ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) آغاز شده است و در سراسر کشور برنامه های متنوعی در این ارتباط انجام می شود. علاقه مندان می توانند مشخصات هیئت‌های مختلف در سطح شهر تهران را از لینک http://aghigh.ir/fa/news/23806 بیابند.

احادیثی در مقام حضرت زهرا(س)

امام صادق(ع) می‌فرمایند: «... فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد ادرک لیلة القدر: هر کس به شناخت حقیقی فاطمه علیها السلام دست یابد، بی گمان شب قدر را درک کرده است .» پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «من احب فاطمة ابنتی فهو فی الجنة معی ومن ابغضها فهو فی النار: هر کس فاطمه دخترم را دوست بدارد، در بهشت با من است، و هر کس با او دشمنی ورزد، در آتش [دوزخ] است .» همچنین پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «انی سمیت ابنتی فاطمة لان الله عزوجل فطمها وفطم من احبها من النار: من نام دخترم را فاطمه گذاشتم; زیرا خدای عزوجل فاطمه و هر کس که او را دوست دارد، از آتش دوزخ دور نگه داشته است.»

کد خبر 253150
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز