همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز سه شنبه 5تیر لایحه عضویت در سازمان سیستم شتاب دهنده الکترون‌ها در اتم (سزامی) را با قید دو فوریت به تصویب رساندند.

به گزارش خانه ملت، دوفوریت این لایحه با 158 رای موافق، 14 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 215 نماینده حاضر به تصویب رسید.

در صورت تصویب نهایی این لایحه به دولت اجازه داده می‌شود در پروژه سزامی (تابش سینکرومترون در علوم تجربی برای خاورمیانه) عضویت یابد و حق عضویت یا سهم مربوط را بپردازد. دستگاه طرف عضویت توسط هیات وزیران تعیین می‌شود.

کبکانیان نماینده دولت در دفاع از دو فوریت این لایحه گفت: سزامی مخفف چند کلمه ویژه است که در ارتباط با سیستم شتاب دهنده الکترون‌ها در اتم می‌باشد و این سیستم به علت شتاب بالا نزدیک به سرعت نور که در الکترون ایجاد می‌شود فعالیت‌های تحقیقاتی بسیار موثری را می‌توان به اعتبار آن انجام داد.

وی افزود: 11 کشور همکاری موثری با یکدیگر دارند و ایران نیز از چند سال گذشته جزو موسین این پروژه بوده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه چون پروژه از سیستم یونسکو شروع شده بود و مسئولین مربوط به پروژه احساس می‌کردن که به مصوبه مجلس نیاز نمی‌باشد لذا طرح این موضوع در مجلس به تعویق افتاد.

وی خاطرنشان کرد: این مصوبه می‌تواند بهترین فرصت برای همکاری علمی و فناوری باشد و 14 تیر ماه آخرین فرصت برای عضویت در سزامی است.

حدادعادل: آرمان فلسطین آرمان همه جهان اسلام است

رئیس مجلس شورای اسلامی  سه شنبه 5 تیر ماه در جلسه غیر رسمی پس از سخنرانی نماینده حماس در تهران آرمان مردم فلسطین را آرمان همه جهان اسلام خواند و آن را در صدر دستور کار جهان اسلام خواند.

حدادعادل گفت: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام راحل و نظام جمهوری اسلامی ایران و مجلس شورای اسلامی همواره پشتیبانی کامل خود را اعلام نموده‌اند و تنها چیزی که می‌تواند آرمان فلسطین را تامین نماید و آزادی و استقلال را برای این سرزمین بازگرداند وحدت تمام گروه‌های مبارز فلسطینی است.

وی همچنین گفت: هر گونه اختلاف میان گروه‌های مبارز فلسطین موجب تاسف است، اما بدنه از این موضوع سوق گرفتن جویانات به سوی سازش با اسراییل است.

وی دولت حماس را برخواسته از رای اکثریت مردم خواند و گفت: ما چون از رای مردم فلسطین پشتیبانی می‌کنیم از دولت حماس نیز حمایت می‌نماییم.

نماینده تهران در جبهه مبارز فلسطین (حماس و فتح)‌ را به وحدت فراخواند و گفت: ما آماده هرگونه اقدام برای کاهش بحران همانطور که در گذشته بوده‌ایم هستیم.

حدادعادل در پایان افزود: ما برای تمام ملت فلسطین در راه رسیدن به استقلال و آزادی آرزوی موفقیت می‌کنیم و برای وحدت حماس و فتح آرزو می‌کنیم.

پایان بررسی طرح رسیدگی به دارایی مقامات و مسئولین و کارگزاران نظام

مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه  بررسی طرح رسیدگی به دارایی مقامات و مسئولین و کارگزاران نظام را پایان داد.

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی طرح رسیدگی به دارایی مقامات و مسئولین و کارگزاران نظام پیشنهاد حذف بندی را مطرح کردند که براساس آن چنانچه فردی طبق این قانون در مرجع قضایی تحت تعقیب واقع شود، در صورتی که دلایل و مستنداتی بر نامشروع بودن اموال وی وجود داشته باشد و به تشخیص مقام قضایی ادامه کار متهم به مصلحت نباشد از خدمت معلق یا بدون کار می‌شود.

در صورتی که برحسب حکم مراجع قضایی برائت حاصل نماید ایام تعلیق و بدون کاری جزو خدمت او محسوب شده و حقوق و مزایای مدتی را که به وی پرداخت نشده دریافت خواهد کرد.

نمایندگان این پیشنهاد را پس از استماع نظر مخالفان و موافقان به تصویب رساندند.

اصلاح ایرادات شورای نگهبان به یک طرح دو فوریتی

مجلس شورای اسلامی به منظور تامین نظر شورای نگهبان ایرادات در طرح دو فوریتی را برطرف کردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور تامین نظر شورای نگهبان، ایرادات گرفته شده از سوی این شورا را در مورد دو طرح دو فوریتی اعاده بودجه خدماتی حمایتی زنان سرپرست خانوار و معلولان به سازمان بهزیستی کشور، کاهش هزینه‌های طرح و تسریع در اجرای طرح‌های تولیدی و افزایش منابع مالی و کارآیی بانک‌ها رفع و به تصویب رساند.

مخالفت مجلس با فوریت طرح آزمایشی استانی شدن انتخابات در 4 حوزه

نمایندگان در جلسه علنی روز سه شنبه  همچنین طرح آزمایشی استانی شدن حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی در دوره هشتم در برخی از استان‌های کشور را با قید دو فوریت در دستور کار قرار دادند.

نمایهدگان مجلس دو فوریت این طرح را با 91 رای موافق، 89 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر در جلسه مخالفت کرد.

سپس یک فوریت این طرح به رای گذاشته شد که با 86 رای موافق، 83 رای منفی و 4 رای ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر به تصویب نرسید.

براساس ماده واحده این طرح حوزه انتخابیه در انتخابات دوره هشتم مجلس استان‌های مورد آزمایش، محدوده جغرافیایی هر استان خواهد بود و هر یک از استان‌ها بعنوان یک حوزه انتخابیه اصلی و حوزه انتخابیه فعلی تابعه آن استان حوزه انتخابیه فرعی محسوب می‌شوند.

براساس این طرح استان‌های ایلام، آذربایجان شرقی، گیلان و لرستان که دارای اختلافات مذهبی، قومی و قبیله‌ای نمی‌باشند برای اجرای آزمایشی برای انتخابات دوره هشتم انتخاب شده‌ بودند.

طراحان طرح در لزوم دو فوریت آن عنوان کردند: براساس بررسی و تحقیقات به عمل آمده در پنج استان کشور 98 درصد نمایندگان خود را درگیر کارهای عمرانی و جزیی نموده و 2 درصد کار نمایندگی انجام می‌دهند؛ لذا به دلیل ضرورت پرداختن نمایندگان به انجام وظایف خود، پرهیز از امور جزیی انتخابات نامزدهای اصلح با نگاه ملی، جلوگیری از بروز اختلاف در بین شهرهایی که دارای نماینده مشترک هستند در سال اتحاد ملی، حذف و رقابت‌های شدید خشونت‌زا مبتنی بر مسایل مذهبی قومی و قبیله‌ای در سال انسجام اسلامی، برآورد میزان مشارکت مردمی و نتایج حاصله طرح آزمایشی در 10 درصد استان‌ها و جمعیت کشور که دارای ماهیت مذهبی و قومی و قبیله‌ای همگن می‌باشند بصورت آزمایشی فقط برای انتخابات دوره هشتم و به دلیل جلوگیری از فوت وقت تقدیم شده است.

کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا در موافقت با دو فوریت این طرح گفت: این موضوع بحث این دوره نیست بلکه در همه دوره‌ها این بحث وجود داشته است.

وی خطاب به نمایندگان گفت: شما نمایندگان باید با تعمق و تفکر به این طرح رای بدهید تا به صورت آزمایشی اجرا شود تا شاید بتوانیم آنها را برای همه استان‌ها اجرا کرد.

دلخوش ادامه داد: تصویب این طرح به جایگاه نمایندگان در انجام بهتر وظیفه قانونی‌شان کمک می‌کند.

محمدحسین فرهنگی نیز در مخالفت با دو فوریت این طرح گفت: مطرح کردن این طرح که چندین بار به اشکال مختلف در شورای نگهبان رد شده فقط وقت مجلس را می‌گیرد.

وی تصریح کرد: این طرح هیچگونه توجیهی ندارد زیرا مجلس اخیرا این طرح را تصویب کرد که شورای نگهبان نیز آن را تایید نکرد.

نماینده تبریز خاطرنشان کرد: همچنان که مقام معظم رهبری فرمودند فرصت مجلس را به اهداف مشخص‌تری صرف کنند.

شاپور مرحبا نماینده آستارا در مخالفت با فوریت این طرح اظهار داشت: طرح برگزاری انتخابات مجلس به صورت استانی ضایع شدن حقوق شهری کوچک است.وی از نمایندگان خواست تا به فوریت این طرح رای منفی دهند.

محمدرضا حسنوند نماینده سلسله و دلفان نیز در موافقت با این طرح گفت: در این طرح تنها 4 استان کشور که 10 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد بصورت آزمایشی انتخاب شده‌اند.

وی افزود: براساس قانون اساسی شان شما قانونگذاری است لذا بدون نگاه به مسایل خاصی برای هر کس پیش می‌آید که مسایل جناحی، شخصی این طرح را دنبال کنید.

سوال 7 نماینده از 4 وزیر اعلام وصول شد

سولات نمایندگان تبریز از وزیر علوم، سقز و بانه از وزیر نیرو، اراک و کمیجان از وزیر بهداشت، نیشابور از وزیر آموزش و پرورش و نمایندگان بندر عباس، قشم و ابوموسی و پاکدشت از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام وصول شد.

اعلام وصولی‌های جلسه علنی روز سه شنبه که توسط موسی قربانی قرائت شد به شرح ذیل می‌باشد.

سوال اکبر اعلمی نماینده تبریز از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص انگیزه و مبنای قانونی پاره‌ای از اعمال محدودیت‌ها و تهدیدات علیه بعضی از فعالان و تشکل‌های دانشجویی و نیز انتصاب بعضی از نیروهای غیر دانشگاهی به ریاست چند دانشگاه.

سوال فخرالدین حیدری نماینده سقز و بانه از وزیر نیرو در خصوص علت عدم اتمام پروژه سد سقز.

سوال عباس رجایی نماینده اراک و کمیجان از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص علل عدم انجام عمده مصوبات دولت در بخش بهداشت و درمان در سفر استانی دولت به استان مرکزی.

سوال غلامحسین مظفری نماینده نیشابور از وزیر آموزش و پرورش در خصوص دلیل عدم استفاده از ظرفیت‌های مدیریتی در آموزش و پرورش نیشابور.

سوال شهریار مشیری، علی دیرباز و محمد قمی نمایندگان بندر عباس، قشم و ابوموسی و پاکدشت از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص علت عدم ثبت نام برخی از پذیرفته‌شدگان کارشناسی ارشد دانشگاه دولتی به دلایل گزینشی.

مجلس لوایح توسعه صنایع دریایی و بنیاد شهید را خارج از نوبت بررسی می‌کند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی، با بررسی شور دوم دو لایحه توسعه صنایع دریایی و اساسنامه بنیاد شهید و امور ایثارگران را خارج از نوبت موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خانه ملت، براساس این گزارش، درخواست کنندگان فوریت بررسی لایحه توسعه صنایع دریایی معتقد بودند که این صنعت دارای مشکلات فراوانی است که باید مورد حمایت قرار گیرد. علی رغم داشتن توانایی‌های لازم فنی هنوز متاسفانه عمده تجهیزات این صنعت وارد می‌شود.

رضا طلایی نیک در دفاع از فوریت طرح شور دوم لایحه اساسنامه بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: لایحه اساسنامه این بنیاد سه سال پیش در شورای عالی اداری تصویب شده و با مصوبه هیات وزیران نیز به مجلس تقدیم شده است. اما متاسفانه تاکنون به تصویب نهایی مجلس نرسیده است، علی رغم اینکه کلیات آن در مجلس تصویب شده ولی شور دوم آن تاکنون باقی مانده است.

وی افزود: پیرو دستور مقام معظم رهبری برای تجمیع نهادهای ایثارگری که شامل بنیاد شهید، جانبازان و ستاد رسیدگی به امور آزادگان در تاریخ هفتم بهمن ماه 1381 بود تاکنون اساسنامه این بنیاد جدید تصویب و ابلاغ نشده لذا این بنیاد با مشکلات اداری مالی روبرو شده است.

طلایی نیک ادامه داد: بنیاد شهید کماکان از مقررات متفاوت و متنوعی که مربوط به سه بنیاد قبلی بوده بطور جداگانه استفاده می‌کند و این امر موجب شده است که مشکلات زیادی در خدمات رسانی به خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان و آزادگان به وجود بیاید.

کد خبر 25189

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز