گروه بین‌الملل: نشست ژنو برای حل بحران سوریه، که ماه‌ها برای برگزاری آن برنامه‌ریزی شده‌بود، سرانجام درحالی برگزار شد که تنش و جنگ لفظی میان سخنرانان، ویژگی اصلی آن بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این نشست با سخنرانی بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل در شهر مونترو در سوئیس آغاز شد تا زمینه نخستین گفت‌وگوی مستقیم میان دولت و مخالفان سوریه را پس از 30‌ماه درگیری مسلحانه فراهم آورد. بان کی مون در اظهارات خود دولت و مخالفان خارج‌نشین را به مغتنم شمردن این فرصت فراخواند. با وجود این، دبیرکل سازمان ملل امید به نتیجه‌بخش بودن این کنفرانس را شکننده توصیف کرد.

در این نشست، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم با اشاره به اینکه این مذاکرات نه آسان و نه سریع خواهد بود، بر مسئولیت تاریخی دوطرف منازعه تأکید کرد. وی هدف از این کنفرانس را پایان‌دادن به منازعه تراژیک جاری در سوریه توصیف کرد.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا هم گفت که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه نمی‌تواند در دولت انتقالی در سوریه شریک باشد.

اما اندکی بعد، نوبت به ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه رسید. او در ابتدای اظهارات خود خطاب به کری گفت: آقای کری! هیچ‌کس در دنیا حق ندارد خود را سخنگوی ملت سوریه بداند، هیچ‌کس نمی‌تواند مشروعیت رئیس‌جمهور یک کشور را زیر سؤال ببرد. این ملت سوریه است که درباره سرنوشت خود تصمیم می‌گیرد. وزیر خارجه سوریه تأکید کرد که برخی‌ها به‌دنبال برگرداندن سوریه به قرون وسطی هستند. او سپس خطاب به برخی طرف‌های حاضر در این نشست گفت:

کسانی که می‌خواهند به نام ملت سوریه سخن بگویند نباید به ملت سوریه خیانت کرده باشند و مزدوری برای دشمنان این ملت باشند. وی خطاب به مخالفان سوریه گفت: شما که ادعای سخن‌گفتن به نام ملت سوریه را می‌کنید برای این ملت چه کرده‌اید؟ آیا ایده‌ها و برنامه‌هایتان غیراز اقدامات تروریستی و گردهم آوردن تروریست‌هاست؟ ولید المعلم خطاب به مخالفان گفت: شما اساسا در اینجا نماینده چه کسانی هستید؟ چه کسانی شما را در داخل سوریه می‌شناسند یا نماینده خود کرده‌اند؟ وی افزود: کسانی که به‌دنبال سخن گفتن به نام ملت سوریه هستند به سوریه بیایند و 3سال زیر آتش تروریسم دوام بیاورند و با آن مقابله کنند.

در میانه اظهارات ولید المعلم، بان‌کی‌مون با اشاره به تمام‌شدن وقت، از او خواست تا به سخنان خود پایان دهد. در مقابل، ولید المعلم خطاب به وی گفت: شما در نیویورک زندگی می‌کنید و ما در سوریه 3سال است که رنج بی‌پایان را تحمل کرده‌ایم؛ بگذارید تصویر شفافی از وقایع جاری در سوریه به‌دست دهم.

پس از اظهارات ولید المعلم، احمد الجربا، رئیس ائتلاف مخالفان سخن گفت. وی که ظاهرا عجله هم داشت و می‌خواست نشست را در همان روز نخست به نفع خود ختم به خیر کند، در همان ابتدای سخنان خود، خواستار امضای توافقنامه ژنو یک برای انتقال اختیارات بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به دولتی انتقالی شد و گفت: ما با انگیزه انتقال قدرت و شکل‌گیری هیأت حاکمه انتقالی به این کنفرانس آمده‌ایم. الجربا درحالی ریاست مخالفان را در این نشست بر عهده دارد که که حدود 45عضو ائتلاف مخالفان به‌علت انتخاب مجدد وی و نیز به‌علت آمادگی برای شرکت در این نشست، از عضویت آن خارج شدند.

قرار است شرکت‌کنندگان در این نشست امروز از شهر مونترو عازم ژنو شوند تا دو طرف منازعه سوریه مستقیما و برای نخستین بار وارد مذاکره شوند. اما با اختلاف‌نظر شدیدی که در نخستین روز این نشست میان دو طرف منازعه مشاهده شد، بعید است این نشست نتایجی را درپی‌ داشته باشد.

کد خبر 246803
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز