گروه بین‌الملل: سرانجام ۲ هیأت رسمی سوریه و مخالفان پس از رایزنی‌های فراوان برگزار‌کنندگان نشست دوم ژنو پای میز مذاکره و زیر یک سقف گردهم آمدند تا پس از حدود ۳۰‌ماه به گفت‌وگویی مستقیم بپردازند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخستین جلسه مذاکرات مستقیم دو طرف، کمتر از نیم ساعت طول کشید و پس از سخنان اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل به سوریه این جلسه پایان یافت. در این جلسه، رؤسای 2 هیأت غایب بودند و به جای ولیدمعلم وزیر خارجه سوریه، ابراهیم الجعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل و به جای احمد الجربا، هادی البحره ریاست هیأت مخالفان را به‌عهده داشت.

پیش از برگزاری این جلسه، مخالفان گفته بودند تنها درصورت موافقت دولت سوریه با مفاد توافقنامه ژنو یک، حاضر به گفت‌وگوی مستقیم خواهند بود. در مقابل، ولید معلم تهدید کرده بود درصورت جدی نبودن مخالفان برای گفت‌وگو، هیأت رسمی سوریه نشست دوم ژنو را ترک خواهد کرد. پس از آن بود که نخستین جلسه مذاکرات مستقیم میان دو طرف زیر یک سقف و در حضور اخضر ابراهیمی برگزار شد. پس از جلسه نخست، بعد از ظهر هم جلسه دیگری برگزار شد که مهم‌ترین محورهای آن تشکیل دولت انتقالی، رساندن کمک‌های انسان دوستانه به شهر حمص و توقف خشونت‌ها بود.

با وجود این، عمران الزعبی وزیر اطلاع‌رسانی سوریه تأکید کرد که دولتش ملاحظات بسیاری درباره تشکیل دولت انتقالی دارد. اما در خارج از جلسات، حواشی فراوانی روی داد. احمد الجربا رئیس هیأت مخالفان به دلایلی نامعلوم در همان روز نخست، نشست دوم ژنو را ترک کرد.

پیش از این اقدام احمد الجربا، رسانه‌ها ازجمله تلویزیون سوریه از اختلاف‌نظر شدید مخالفان درباره ادامه حضور در نشست یا خروج از آن خبر داده بودند. اندکی پس از آن، احمد الجربا از ریاست هیأت مخالفان کناره گرفت. وی پیش از خروج از نشست در اظهاراتی گفت که دولت کنونی در سوریه را باید پایان‌یافته تلقی کنیم. وی افزود: باید به فکر تشکیل دولتی جدید بود. مخالفان پس از کناره‌گیری الجربا، تا صبح دیروز و اندکی پیش از برگزاری مذاکرات مستقیم، درباره رئیس هیأت خود به توافق نرسیده بودند.

یکی از اعضای هیأت رسمی سوریه با ابراز بدبینی درباره جلسه دیروز با مخالفان، رفتارهای آنان را به سیرک تشبیه کرده بود. هنوز ابراهیمی به جدول کاری مشترکی که محور بحث و مناقشه میان دو طرف باشد دست نیافته است. ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد که این مذاکرات در هفته کنونی برای چند روز ادامه خواهد یافت و پس از آن برای دادن فرصت به مذاکره کنندگان، به تعلیق درخواهد آمد.

کد خبر 247105

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز