سایت اینترنتی النشره اعلام کرد اولین جلسه دیدار رو در رو میان هیات‌های نظام و مخالفان سوریه پس از سخنرانی اخضر الابراهیمی و بدون حضور ولید المعلم و احمد الجربا پایان یافت.

پایان اولین نشست دولت و مخالفان سوریه در ژنو

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت اینترنتی النشره، اولین جلسه مذاکرات میان دو هیات نظام و مخالفان سوریه در مقر سازمان ملل در ژنو پس از سخنرانی اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه پایان یافت.

بنا به گزارش این سایت خبری نشست امروز به مدت نیم ساعت طول کشید و تنها به سخنرانی اخضر الابراهیمی محدود شد.

در همین راستا، خبرنگار شبکه خبری اسکای نیوز عربی گزارش داد که ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه و احمد الجربا، رئیس ائتلاف مخالفان در نشست امروز حضور نیافتند.

پایگاه پانوراما الشرق الاوسط نیز گزارش داد که ولید المعلم و دو معاونش در این نشست حضور نداشتند و بشار الجعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل ریاست هیات نظام سوریه را در این نشست برعهده داشت.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از منابع گزارش داد که ریاست هیئت مخالفان در این نشست را " هادی البحرة" برعهده داشت.

جلسه دوم این نشست که گفته می‌شود به نسبت طولانی است، ظهر امروز برگزار می‌شود.

در همین حال "احمد کامل"، عضو دفتر اطلاع رسانی مخالفان سوریه اعلام کرد که الابراهیمی تاکید کرده دو طرف برای برگزاری جلسات رو در رو در یک اتاق واحد توافق کرده‌اند.

وی همچنین با اشاره به اینکه الابراهیمی تمام تلاش خود را برای حل اختلافات موجود میان طرفین درگیر سوری به کار خواهد بست، اعلام کرد: هیات‌های دولت و مخالفان سوریه در خصوص مساله کمک رسانی به شهر حمص به عنوان یکی از شهرهای اصلی سوریه مذاکره می‌کنند.

این مسئول سوری نقطه اصلی مذاکرات را تشکیل دولتی متشکل از چهره‌های دولت با مخالفان سوریه که بتواند مورد توافق دو طرف باشد، دانست و گفت: هدف مخالفان رهایی کامل از نظام سوریه است.

احمد کامل با اشاره به نشست صبح امروز دو هیات و بیان اینکه روسای هر دو هیات بنا به دلایلی در نشست صبح حضور نیافتند، تاکید کرد: بخش دوم مذاکرات ساعت چهار بعد از ظهر به وقت ژنو صورت می‌گیرد و در حال حاضر مقدمات برای گفت‌وگو برای مسائل اصلی که مهمترین آن مساله انتقال قدرت است، در حال اجراست.

شبکه الجزیره نیز در خبری با اعلام پایان اولین نشست رو در روی مخالفان و دولت سوریه اعلام کرد که بخش اعظم مذاکرات بعد از ظهر میان دو طرف مساله اوضاع انسانی سوریه است.

در همین راستا "منذر اقبیق"، یکی از اعضای ائتلاف مخالفان سوریه در مصاحبه با خبرنگاران پس از نشست اظهار کرد: روند دموکراسی در سوریه از امروز آغاز شد.

این مقام مخالف افزود: ما در جلسه‌ای که با اعضای هیات نظام سوریه داشتیم با آن‌ها دست ندادیم. مسائل مهمی وجود دارد که باید حل و فصل شود که از جمله آن‌ها کمک‌های انسانی است که باید امکان ارسال این کمک‌ها به وجود بیاید تا رنج‌ها کمتر شود. مناطقی در سوریه محاصره شده‌اند که باید به این محاصره‌ها پایان داده شود.

وی خاطرنشان کرد: مناطقی مورد حمله قرار می‌گیرند، زندانیان مورد شکنجه واقع می‌شوند و باید آن‌ها آزاد شوند. اما مهمترین مساله مرحله انتقالی است و در هنگام مذاکرات این مسائل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

منذر اقبیق افزود: ما در وضعیت جنگ هستیم. اختلافات زیاد است، در میان ما و مردم سوریه مسائل مشخص است. مردم می‌دانند که مجرم و شخص شریر کیست. گزینه‌ها برای مردم مشخص است. نظام بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه عامل مشکلات است. انتقال قدرت تنها راه حل برای مشکلات است.

این مقام مخالف تصریح کرد: روند انتقالی آغاز شده و متکی بر قطعنامه‌های بین‌المللی و معاهده ژنو 1 است که در آن بر انتقال کامل قدرت و اختیارات ارتش، نیروهای امنیتی، ریاست جمهوری و وزرا تاکید شده است و به قدرت بشار اسد به عنوان رئیس جمهور در سوریه باید پایان داده شود.

وی افزود: ما خواهان نجات جان مردم هستیم و این طرف دوم است که باید انتقال قدرت را قبول کند. اما من زمان این مذاکرات را نمی‌توانم پیش بینی کنم. ما بر تحقق‌ اهدافمان جدی هستیم و برای تحقق صلح و نجات جان‌ها به اینجا آمده‌ایم. ما به آنچه که مردم می‌خواهند پایبند هستیم و از حق خود کوتاه نمی‌آییم.

منذر اقبیق تصریح کرد: اخضر الابراهیمی مدیریت این مذاکرات را برعهده دارد. اخضرالابراهیمی برای ما تاکید کرده است که به ژنو 1 پایبند است و اجازه نمی‌دهد مذاکرات از روند آن خارج شود.

وی مدعی شد: بشار اسد مدعی است که با القاعده می‌جنگد تا به جهان بگوید که با تروریسم مبارزه می‌کند اما اسد نمی‌تواند در خصوص تروریسم صحبت کند.

این مقام مخالف همچنین مدعی شد: بشار اسد هیچ گاه با القاعده نجنگیده است. این ما هستیم که با القاعده می‌جنگیم و شواهدی در این زمینه در دست داریم!

منذر اقبیق افزود: ژنو 1 چه می گوید؟ در آن تاکید شده است که باید انتقال سیاسی از طریق تشکیل دولت انتقالی صورت بگیرد و اختیارات اجرایی که در دست رئیس جمهور است به هیات انتقالی حاکم منتقل شود.

وی تصریح کرد: طرف‌های اعزامی از سوی دولت و مخالفان به صورت مستقیم با اخضرالابراهیمی صحبت می‌کنند و من نمی‌توانم جزئیات هرجلسه را بیان کنم. احمد الجربا تا زمانی که مذاکرات ادامه داشته باشد در ژنو خواهد ماند اما در اتاق مذاکرات نخواهد بود.

کد خبر 247073
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز