چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: روسیه و آمریکا نظرات و پیشنهادات به شدت متضادی را در کنفرانس ژنو ۲ درباره بحران سوریه مطرح کرده‌اند.

سرگئی لاوروف

جان کری، وزیر امور خارجه امریکا بار دیگر خواهان تغییر رژیم در سوریه شد و تاکید کرد بشار اسد، رییس جمهور سوریه نباید در دولت انتقالی این کشور سهمی داشته باشد.

کری روز چهارشنبه (۲ بهمن) در سخنانی در آغاز این کنفرانس گفت :«ما تنها یک گزینه را در نظر داریم، مذاکره برای تشکیل یک دولت انتقالی که حاصل رضایت دوجانبه است. اسد در این دولت انتقالی نقشی نخواهد داشت.»

وی روز جمعه (۲۷ دی) نیز با تاکید بر این که اسد در آینده سوریه نقشی ندارد، فشار روزافزون واشنگتن بر رییس جمهور سوریه را رد نکرد.

از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مراسم افتتاحیه کنفرانس ژنو ۲ ابراز امیدواری کرد که تمامی بازیگران خارجی دست ‌اندر کار درگیری‌های سوریه از تلاش برای از پیش تعیین کردن نتایج این کنفرانس و اتخاذ هر گونه اقدامی که ممکن است به اختلال در این مذاکرات بی‌انجامد خودداری کنند.

در همین حال ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه نیز در سخنانی در این کنفرانس با رد ادعاهای کری گفت تنها مردم سوریه حق دارند رییس جمهور این کشور را انتخاب کنند.

وزیر امور خارجه سوریه خاطرنشان کرد :«آقای کری، هیچ‌کس در دنیا نمی‌تواند به رییس جمهور سوریه مشروعیت اعطا کند یا مشروعیت را از وی سلب نماید مگر خود مردم سوریه. این حق و وظیفه آنان است.»

ناآرامی‌های خونین از سال ۲۰۱۱ گریبان‌گیر سوریه است. طبق اعلام سازمان ملل در اثر ناآرامی‌های سوریه بیش از ۱۰۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر دیگر نیز آواره شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، غرب و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن به ویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شورشیان سوریه حمایت می‌کنند.

کد خبر 246805
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز