پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: همزمان با دومین روز از کنفرانس ژنو ۲ که از دوم بهمن و با موضوع یافتن راه حلی برای بحران سوریه در شهر مونترو سوئیس آغاز شد، جلسات پنجشنبه کارشناسی هیات‌ها پشت درهای بسته بدون حضور رسانه‌ها برگزار می‌شود.

 Geneva ۲  talks

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، در نشست پنجشنبه سوم بهمن هیات‌های کارشناسی ابعاد گوناگون مربوط به نحوه اجرای بیانیه ژنو یک را که 18 ماه پیش بین اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل امضا شده است، مورد بحث و بررسی‌های کارشناسی قرار خواهند داد.

با توجه به اختلاف نظر عمیق میان طرف سوری و کشورهای شرکت کننده درکنفرانس ژنو 2 درباره چگونگی حل بحران سوریه، به نظر می‌رسد کنفرانس ژنو افق چندان روشنی نداشته باشد.

با مقایسه مطالبی که ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه روز گذشته در کنفرانس مطرح کرد با مطالب مطرح شده از سوی وزیران خارجه دیگر کشورها و همچنین سخنان احمد الجربا رهبر گروه مخالفین موسوم به ائتلاف ملی سوریه، می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که سوریه در این جلسه کاملا تنها مانده بود و تقریبا همه کشورهای شرکت کننده و گروه مخالفین سوریه، در تیمی قرار گرفته بودند که هدایت آن را جان کری برعهده داشت.

شاید به همین دلیل بود که آمریکا به شدت مخالف حضور ایران در این کنفرانس بود. درصورتی که تهران در کنفرانس ژنو 2 حضور می یافت، وزن اجلاس تغییر می‌کرد و جریان یکسویه حملات دیپلماتیک به هیات دولت سوریه در این اجلاس متوقف می‌شد.

طبق برنامه از پیش تعیین شده و براساس سخنانی که اخصر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه شب گذشته مطرح کرد، قرار است فردا جمعه، 92/11/04 آخرین روز این کنفرانس در شهر ژنو و به صورت گفت و گوهای سوری-سوری برگزار شود.

کد خبر 246830
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز