همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای، پس گرفتن دعوت از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو۲ را ناامیدکننده خواند.

روسیه پس گرفتن دعوت ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو۲ را ناامیدکننده خواند

به گزارش ایرنا، آلکساندر لوکاشویچ در بیانیه خود گفت: مسکو از تصمیم دبیرکل سازمان ملل برای پس گرفتن دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس بین المللی برای حل مساله سوریه دلسرد شده است.

وی افزود: معتقدیم که این اقدام تلاش های بین المللی برای حل و فصل بحران سوریه را تضعیف می کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود یادآوری کرد: بارها اعلام کرده ایم که در کنفرانس ژنو2 همه کشورهای کلیدی تاثیرگذار بر وضعیت سوریه باید مشارکت کنند.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران می تواند نقش قابل توجهی در پیشبرد روند صلح در کشور سوریه از جمله در کسب توافق میان طرف های سوری ایفا کند.

لوکاشویچ در بیانیه خود افزود: تهران بارها برای مشارکت در روند صلح سوریه در چارچوب کنفرانس ژنو2 اعلام آمادگی کرده بود. متاسفانه معارضان سوری با ادامه سیاست طرح پیش شرط و هشدار برای شرکت خود در این کنفرانس یک بار دیگر مقدمات کنفرانس ژنو2 را با دشواری مواجه ساخت.

وی در پایان اضافه کرد: بر این عقیده ایم که کنفرانس ژنو2 در تاریخ 22 ماه ژانویه که از طرف دبیر کل سازمان ملل تعیین شده است با مشارکت سازنده طرف های سوری و به منظور کسب توافق برای برقراری صلح و توافق درباره نظام سیاسی آینده این کشور برگزار می شود.

وزیر امور خارجه روسیه هم روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی در مسکو پس گرفتن دعوت از ایران به کنفرانس ژنو2 را اقدام اشتباه خواند و در همین حال گفت: اما فاجعه رخ نداده است. به کنفرانس ژنو2 می رویم تا سیاست خود را پیش ببریم.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت که عدم مشارکت ایران در کنفرانس ژنو2 برای اعتبار سازمان ملل مشکل آفرین شد.

وی اضافه کرد: اظهارات بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در مورد پس گرفتن دعوت ایران به کنفرانس ژنو2 که آن را در رابطه با عدم پذیرش اصول بیانیه ژنو از سوی این کشور عنوان کرده است، صادقانه نیست.

لاوروف ادامه داد: کسانی خواهان لغو دعوتنامه ایران شدند که اصرار دارند بیانیه ژنو با تغییر حکومت سوریه تکمیل شود و این تعبیر غیرمنصفانه از توافق های ژنو است.

وزیر خارجه روسیه گفت: در کنفرانس ژنو2 باید تمام بازیگران خارجی تاثیرگذار بر وضعیت سوریه مشارکت کنند و همواره خواهان حضور همه بازیگران خارجی در این کنفرانس شده بودیم.

وی اضافه کرد: عدم حضور ایران در کنفرانس ژنو2 به تلاش ها برای تامین وحدت جهان اسلام ازجمله در مساله مبارزه با تروریسم کمکی نمی کند.

لاوروف افزود: در هر صورت موضوع یک همایش یک روزه مطرح است که در آن حدود 40 وزیر امور خارجه از کشورهای مختلف دعوت شده اند.

وی ادامه داد: البته به رغم این که کنفرانس ژنو2 یک برنامه رسمی است، نبود ایران در فهرست 40 کشور نمی تواند مشکل آفرین نباشد.

لاوروف افزود: در همه مراحل همکاری با وزیر امور خارجه آمریکا و مقام های دیگر خواستار مشارکت فعال ایران در جستجوی راههای حل و فصل بحران سوریه شدیم.

بعد از انتقاد شدید آمریکا از اقدام دبیرکل سازمان ملل مبنی بر دعوت رسمی از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو2، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل دوشنبه شب اعلام کرد که دعوت بان کی مون از ایران برای شرکت در این کنفرانس منتفی شده است.

کد خبر 246641
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز