همشهری آنلاین: مانوئل والس، وزیر امور داخله فرانسه درباره رشد تعداد تبعه این کشور، به ویژه اقلیت‌ها که برای ستیزه علیه دولت بشار الاسد در سوریه به شبه‌نظامیان مورد حمایت خارج می‌پیوندد، ابراز نگرانی کرده است.

فرانسه

والس روز یکشنبه (۲۹ دی) اظهار داشت که در هفته‌های اخیر تمایل شبه‌نظامیان جوان برای ورود به سوریه و پیوستن به گروه‌های معاند دولت دمشق «شتاب زیادی» گرفته است.

وی به رسانه‌های فرانسه گفت، «حداقل می‌توانم بگویم که چنین پدیده‌ای من را نگران می‌کند.» و افزود، «این موضع برای من نشان‌گر آن است که در سال‌های پیش رو ما با بزرگ‌ترین خطرات مواجه هستیم.»

وزیر امور داخله فرانسه ادامه داد که حدود ده‌های اقلیت فرانسوی تا کنون به سوریه رفته و یا برنامه عزیمت به این کشور عربی را دارند.

در همین حال مقامات فرانسوی تخمین زده‌اند که بیش از ۲۵۰ تبعه فرانسوی و یا افراد مقیم این کشور هم‌اکتون در میان شبه‌نظامیان معاند در حال ستیزه با دولت سوریه هستند.

گفته می‌شود ۲۱ تبعه فرانسه تا کنون در سوریه کشته شده‌اند در حالی که به نظر می‌رسد، حدود ۱۰۰ در راه این کشور عربی بوده و نزدیک به ۸۰ تن دیگر نیز تا به حال به فرانسه بازگشته‌اند.

اظهارات وزیر امور داخله فرانسه پس از آن بیان شد که دادستان‌های شهر تولوز در روز جمعه علیه دو نوجوان که برای پیوستن به شبه‌نظامیان مورد حمایت خارج در سوریه، به ترکیه سفر کرده بودند، پرونده‌ای را گشودند.

پدر یکی از این دو نوجوان گفته است که وی پس از «شستشوی مغزی از طریق اینترنت» برای پیوستن به شبه‌نظامیان داخل سوریه در ۶ ژانویه (۱۶ دی) عازم این کشور عربی شده بود.

پیش از این نیز سیسیلیا مالمستروم، رییس امور داخلی اتحادیه اروپا درباره این که دولت‌های اروپایی در خطر حملات تروریستی افراطیون، از جمله اتباع این قاره که در سوریه می‌جنگندهستند، هشدار داده بود.

وی گفت: «برخی از این افراد جوان به گروه‌هایی‌ پیوسته‌اند که دستور کار تروریستی دارند؛ آنان در میدان جنگ پرورش یافته و سخت شده‌اند؛ از این رو بعد از بازگشت از منطقه درگیری، تهدید امنیتی برای ما به شمار می‌آیند و ممکن است در دراز مدت به عنوان کاتالیزور تروریسم عمل کنند.»

هم‌چنین بر اساس برآورد «مرکز بین‌المللی مطالعات افراط‌گرایی» که ماه گذشته (دسامبر ۲۰۱۳ میلادی) اعلام شد، حدود دو هزار شبه‌نظامی از کشورهای اروپای غربی به تعارض در سوریه پیوسته‌اند.

پیشت‌تر نیز یک تحلیلگر سیاسی به شبکه پرس تی‌وی گفته بود، شبه‌نظامیان خارجی با ملیت‌های انگلیسی و فرانسوی که در حال حاضر در سوریه می‌جنگند، به محض بازگشت به کشورهایشان منافع آنان را به خطر خواهند انداخت.

کریس بمبری اظهار داشت، «بازگشت این افراد ممکن است با حضورشان در فعالیت‌های تروریستی بر ضد کشورهای انگلیس و فرانسه همراه باشد.»

وی افزود که احتمال دارد این شبه‌نظامیان «به این قبیل حملات فرقه‌ای که در سوریه مشغول آن بوده‌اند ادامه دهند.»

بمبری گفت، «در حال حاضر نیز یکی از نمونه‌های خشونت فرقه‌ای را در لندن شاهد بوده‌ایم و به عقیده من خطرِ این مورد در حال افزایش است.»

در همین حال در ماه می گذشته، بشار الاسد، رییس جمهور سوریه گفته بود که شبه‌نظامیان از ۲۹ کشور مختلف در این کشور عربی در حال ستیزه هستند.

سوریه از مارس ۲۰۱۱ میلادی با خشونت و ناآرامی‌های مرگبار مواجه شده است.

بر اساس آمار سازمان ملل، بحران در سوریه بیش از صد هزار کشته و میلیون‌ها آواره بر جا گذاشته است.

این درحالی است که گزارش‌های منتشر شده از حمایت قدرت‌های غرب و متحدان منطقه‌ای آنان به ویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبه نظامیان معارض در سوریه حکایت دارند.

کد خبر 246529
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز