کمتر از ۵۰ روز دیگر سی‌ودومین دوره‌ جشنواره‌ بین‌المللی فیلم فجر کلید خواهد خورد.

جشنواره فیلم فجر

این در شرایطی است که طبق اعلام ستاد جشنواره سی‌ودوم، فیلم‌های سینمایی متقاضی شرکت در این جشنواره باید تا 20دی‌ماه نسخه نهایی آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند. بر همین اساس در ماه‌های باقیمانده به برگزاری جشنواره، فیلم‌های مختلفی مقابل دوربین قرار گرفته و می‌گیرند. در واقع می‌توان گفت ماراتن فیلمسازان برای رساندن فیلم‌هایشان به این رویداد هنری شدت گرفته است. از سوی دیگر کارگردان‌های شاخصی در جشنواره فیلم امسال حضور دارند. علاوه براین جشنواره سی‌ودوم با حجم قابل توجه فیلم‌هایی روبه‌روست که از سال قبل تولید شده‌اند و آماده نمایش هستند و همچنین فیلم‌هایی که از سال‌های قبل‌تر باقی مانده‌ و به نمایش درنیامده‌اند.ترکیب جالب‌توجه فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال امیدواری‌ها را بین سینماگران افزایش داده است. آنچه در پی می‌آید ‌مروری دارد بر فیلم‌هایی که در مرحله فیلمبرداری هستند.

سایه روشن

فیلمبرداری جدیدترین فیلم فرزاد موتمن که گفته می‌شود حال و هوایی شبیه به «شب‌های روشن» دارد، حدود یک هفته دیگر به پایان می‌رسد و تدوین همزمان آن توسط ژیلا ایپکچی انجام می‌شود.تهیه‌کننده «سایه روشن» سیدجمال ساداتیان است و محمدرضا فروتن و شقایق فراهانی در آن ایفای نقش کرده‌اند. موتمن با قطعیت از آماده‌شدن این فیلم برای حضور در جشنواره خبر داده است.

اشباح

داریوش مهرجویی که با دیر تکمیل‌شدن گروه بازیگرانش، فیلمبرداری «اشباح» را نسبتا دیر آغاز کرد، به‌دلیل درگذشت خواهرش، ژیلا مهرجویی، فیلمبرداری فیلم خود را چند روزی متوقف کرد و از اواخر هفته گذشته آن را از سرگرفته است.در این فیلم بازیگرانی همچون مهتاب کرامتی، حسن معجونی، مهدی سلطانی، ملیکا شریفی‌نیا، هنگامه حمیدزاده و امیرعلی دانایی حضور دارند. این فیلم به تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری است و پیش‌بینی می‌شود به جشنواره فیلم فجر برسد.

معراجی‌ها

مسعود ده‌نمکی بیش از 75درصد فیلمبرداری «معراجی‌ها» را به پایان رسانده و بخش‌های باقیمانده آن در شهرک سینمایی دفاع‌مقدس فیلمبرداری می‌شود.تدوین و موسیقی این فیلم در حال انجام است و ده‌نمکی ابراز امیدواری می‌کند که نسخه سینمایی معراجی‌ها به جشنواره برسد.در این فیلم بیش از 40بازیگر حضور دارند که به اکبر عبدی، محمدرضا شریفی‌نیا، سیدجواد هاشمی، مهرداد ضیایی، مهران رجبی، نیما شاهرخ شاهی و برزو ارجمند می‌توان اشاره کرد.

آرایش غلیظ

جدیدترین فیلم حمید نعمت‌الله تازه در آغاز راه فیلمبرداری است و با توجه به سابقه کارگردانش که فیلم شاخصی چون «بوتیک» را ساخته است، شاید جزو استثناها باشد که بتواند تا آخرین روزها فرصتی برای اکران در جشنواره فیلم فجر برایش به‌وجود بیاید.حامد بهداد، طناز طباطبایی، حبیب رضایی، علی عمرانی و هومن برق‌نورد ازجمله بازیگرانی هستند که در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند.

دربست آزادی

فیلمبرداری «دربست آزادی» مهرشاد کارخانی 18آذرماه به پایان رسید. در این فیلم علاوه بر سروش صحت، رضا ناجی و سحر قریشی، امید علومی و حسام شجاعی هم حضور دارند و دختر علی پروین نیز نخستین نقش جدی خود را تجربه کرده است. دربست آزادی، توسط فرامرز هوتهم در حال تدوین است اما کارخانی به‌طور دقیق نمی‌تواند اعلام کند تا چه زمانی فیلمش آماده خواهد شد. او که معتقد است قوانین جشنواره، ازجمله زمان مشخص‌شده برای تحویل فیلم‌ها، هیچ‌گاه رسمیت نداشته، در تلاش است تا در نخستین فرصت نسخه کامل دربست آزادی را به هیأت انتخاب برساند.

فرشته‌ها با هم می‌آیند

حامد محمدی، نویسنده فیلم «حوض نقاشی» مدتی است نخستین فیلم خود را به تهیه‌کنندگی پدرش، منوچهر محمدی، کلید زده و همچنان مشغول فیلمبرداری است.
این فیلم که سازندگانش اظهار امیدواری می‌کنند به موقع آماده شود، به‌طور همزمان توسط میثم موئینی تدوین می‌شود. در این فیلم جواد عزتی، نازنین بیاتی، رضا ناجی و بهاره ریاحی بازیگران اصلی هستند.

لامپ 100

سعید آقاخانی که ابتدا فیلمش «هیولا» نام داشت، همچنان مشغول فیلمبرداری است. محسن محسنی‌نسب (تهیه‌کننده) تأکید بسیار دارد که این فیلم حتما در جشنواره امسال نمایش داده خواهد شد چرا که در قرارداد تمام عوامل، قید شده است که باید فیلم را به موقع به جشنواره برسانند.در این فیلم علاوه بر سعید آقاخانی، محسن تابنده، ساره بیات، مسعود کرامتی، پوریا پورسرخ، نیما شاهرخ‌شاهی، حمید لولایی، جمال اجلالی و مهرداد صدیقیان ایفای نقش می‌کنند.

بیگانه

بهرام توکلی که این روزها «آسمان زرد کم عمق» را بر پرده سینماها دارد، مشغول فیلمبرداری «بیگانه» است. در این فیلم که تلاش می‌شود به جشنواره فیلم فجر برسد، پانته‌آ بهرام، مهناز افشار و امیر جعفری حضور دارند.

آنچه مردان درباره زنان نمی دانند

فیلمبرداری «آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند» که پیش از این «دردسر عاشقی» نام داشت هنوز به پایان نرسیده است ولی حسن دادخواه‌ (تهیه‌کننده) و قربان محمدپور (کارگردان) تلاش می‌کنند فیلم را به جشنواره برسانند.در این فیلم که به موضوع ازدواج موقت می‌پردازد، محمدرضا شریفی‌نیا، فاطمه گودرزی، فرزاد حسنی، ‌سحر قریشی و... بازی می‌کنند.

ما همه گناهکاریم

این فیلم به تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری و کارگردانی حامد امرایی در مراحل پایانی فیلمبرداری است و حسن حسندوست تدوین آن را آغاز کرده است. در «ما همه گناهکاریم» که علی اکبری اعلام کرده به موقع به جشنواره فجر می‌رسد، حمید فرخ‌نژاد و هنگامه قاضیانی حضور دارند.

خانه ای کنار ابرها

اولین فیلم بلند سینمایی سیدجلال دهقانی‌اشکذری که چند روز قبل ابراهیم حاتمی‌کیا هم به پشت صحنه آن رفت، ‌در مرحله فیلمبرداری است و مشخص نیست برای جشنواره آماده خواهد شد یا خیر. در این فیلم که قصه‌ای متفاوت از سال‌های دهه60 را روایت می‌کند، هدایت هاشمی، حامد کمیلی، آفرین عبیسی و نگار عابدی بازیگران اصلی هستند.

ازدواج سعید و لیلا

پروژه جدید رضا رخشان و سعید سلطانی ازجمله فیلم‌هایی است که تا پیش از این گفته می‌شد در جشنواره فیلم فجر امسال حضور دارد اما این فیلم هنوز به مرحله فیلمبرداری نرسیده و سازندگان به‌دنبال انتخاب بازیگر مناسب هستند.به همین دلیل به‌نظر می‌رسد تا زمان کمی که به آغاز جشنواره باقی‌ مانده حضور «ازدواج سعید و لیلا» در جشنواره سی‌و‌دوم فجر منتفی است.

 

فیلم‌های آماده

به جز فیلم‌هایی که نام برده شدند، فیلم‌های دیگری هم هستند که متقاضی حضور در جشنواره‌اند و فیلمبرداری برخی از آنها به تازگی تمام‌شده است. سازندگان این فیلم‌ها تلاش می‌کنند با طی کردن و به پایان بردن هرچه سریع‌تر مراحل فنی، آثار خود را برای تحویل به موقع به دفتر جشنواره برسانند.

آذر، شهدخت، پرویز‌ و دیگران

بهروز افخمی، فیلمبرداری آخرین فیلم خود را چند روز قبل تمام کرد. تدوین این فیلم که گوهر خیراندیش، مهدی فخیم‌زاده، رامبد جوان، امیرعلی دانایی و... در آن حضور دارند، توسط آیدین افخمی و زیرنظر خود بهروز افخمی در حال انجام است. این فیلم طبق اعلام سازندگانش احتمالا در موعد مقرر به جشنواره می‌رسد.

پایان خدمت

فیلمبرداری «پایان‌خدمت» به تهیه‌کنندگی علیرضا جلالی و حمید آخوندی و به کارگردانی حمید زرگرنژاد به تازگی تمام‌شده و در مرحله تدوین قرار دارد. در این فیلم که تهیه‌کننده‌اش گفته آن را به جشنواره فجر می‌رساند، بازیگرانی چون سعید راد، جمشید مشایخی، امیر جدیدی، هدی زین‌العابدین، علی اوسیوند، محمد فیلی و رامین راستا به ایفای نقش می‌پردازند.

مردن به وقت شهریور

جدیدترین ساخته هاتف علیمردانی پس از«به خاطر پونه» در مراحل پایانی فنی است و در موعد مقرر به جشنواره خواهد رسید. در این فیلم حمید فرخ‌نژاد، هانیه توسلی، نوید نایلی‌مقدم، نازنین بیاتی و ترلان پروانه ایفای نقش‌ کرده‌اند.

ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه

نخستین اثر بلند ابراهیم ابراهیمیان در مراحل فنی است و تهیه‌کننده آن اعلام کرده است با توجه به اینکه باید تا پایان دی‌ماه فیلم برای تحویل به دفتر جشنواره آماده شود، این فیلم قطعا به جشنواره فجر می‌رسد. صابر ابر، نازنین بیاتی، پریوش نظریه، خسرو بامداد، رابعه مدنی، نقی سیف جمالی و سورن مناچکانیان بازیگران «ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه» هستند.

ناخواسته

اولین فیلم سینمایی برزو نیک‌نژاد، در حال آماده‌سازی‌ برای رسیدن به جشنواره است و فیلمبرداری آن هم به تازگی تمام‌شده است. مهتاب کرامتی، مهرداد صدیقیان، الناز حبیبی، مهدی فقیه، محمد سیدزاده و همچنین ستاره اسکندری، فرهاد قائمیان و همایون ارشادی بازیگران فیلم «ناخواسته» هستند.

ساکن طبقه وسط

اولین فیلم سینمایی شهاب حسینی در مقام کارگردان تقریبا مراحل پایانی آماده‌سازی فنی خود را سپری می‌کند و احتمالا در زمان مقرر به دفتر جشنواره تحویل داده خواهد شد.«ساکن طبقه متوسط» که یک طنز فلسفی است علاوه بر شهاب حسینی، حسین یاری، فرهاد اصلانی، ساره بیات، هنگامه قاضیانی، طناز طباطبایی، آنا نعمتی، بابک حمیدیان، نیما رئیسی، فرید سمواتی و حسین محجوب ایفای نقش کرده‌اند.

عصبانی نیستم

فیلمبرداری دومین فیلم بلند سینمایی رضا درمیشیان حدود یک‌ماه قبل به پایان رسیده و اکنون در مرحله فنی است. در «عصبانی نیستم» که داستان 2 جوان به نام‌های نوید و ستاره است که در تهران زندگی می‌کنند، باران کوثری، نوید محمدزاده، رضا بهبودی، میثاق زارع، میلاد رحیمی، بهرام افشاری و... به‌عنوان بازیگران حضور دارند.درمیشیان اعلام کرده است که این فیلم قطعا در زمان مقرر به جشنواره فیلم فجر می‌رسد.

50 قدم آخر

فیلمبرداری آخرین ساخته کیومرث پوراحمد چند روز قبل تمام شد و تدوین و آهنگسازی آن برای رساندن فیلم به جشنواره به‌طور همزمان انجام می‌شود.در این فیلم که طناز طباطبایی و بابک حمیدیان حضور دارند‌، واروژ کریم مسیحی تدوین و فردین خلعتبری آهنگسازی آن را برعهده دارند.

کلاشینکف

سعید سهیلی، کارگردان فیلم «کلاشینکف» که فیلمبرداری آن را به پایان رسانده است، با قاطعیت اعلام کرده که فیلم به جشنواره می‌رسد. این فیلم هم‌اکنون در مرحله تدوین است و ساخت موسیقی آن هم به‌زودی آغاز می‌شود. البته فیلم‌های دیگری هم هستند که از مدت‌ها قبل وارد مرحله فنی شده و به‌زودی آماده می‌شوند. حتی برخی از آنها تقریبا تکمیل و طبق اعلام دبیر جشنواره تاکنون 20فیلم هم توسط هیأت انتخاب بازبینی شده‌اند.

 

کد خبر 242383

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز