گروه ادب و هنر- احمد افشار: مسعود ده‌نمکی پس از اکران بسیار موفق آخرین ساخته‌اش «رسوایی» دوباره دست به‌کار شد تا در جشنواره سی و دوم هم یک فیلم داشته باشد.

 ده نمکی  آنچه را تاکنون درباره داستان این فیلم گفته شده حدس و گمان می‌داند.

 او که فیلم سینمایی «معراجی‌ها» را برای حضور در جشنواره امسال آماده می‌کند، درباره آخرین مراحل تولید این فیلم - سریال به همشهری می‌گوید: هر چند حضور در جشنواره دغدغه من نیست، اما در تلاش هستیم تا نسخه سینمایی را براساس توقع و خواست مردم آماده کنیم. ترجیح‌مان این است که فعلا یک نسخه سینمایی از این کار را ارائه کنیم تا پس از اکران سینمایی، سال 93نسخه تلویزیونی آن هم در قالب سریال روی آنتن تلویزیون برود.

خالق سه‌گانه پرفروش «اخراجی‌ها» ارزیابی خود را از داوری و هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر چنین بیان می‌کند: درباره جشنواره فیلم فجر آن چیزی که طی این سال‌ها تجربه نشان داده این است که متأسفانه نگاه داوری‌ها و هیأت انتخاب بیشتر سلیقه‌ای است تا کارشناسی. یعنی هر دوره که سلایق سیاسی در کشور ما تغییر می‌کند، داوران از همان سلایق انتخاب می‌شوند. به همین‌خاطر اعمال سلیقه داوران هر دوره در هیأت انتخاب جشنواره حرف اول را می‌زند و نگاه حرفه‌ای در جشنواره حاکم نیست. من فکر می‌کنم اینکه توقع داشته باشیم انتخاب فیلم‌ها براساس یک کار استاندارد یا فرمولی ثابت باشد، اینطور نیست، کما اینکه از بقیه جشنواره‌ها هم نمی‌توان این توقع را داشت. به‌نظرم سلایق داوران و مدیریت جشنواره حرف اول را در انتخاب فیلم‌ها برای بخش‌های مختلف می‌زند.

ده‌نمکی درباره پیشنهاد خود برای اصلاح روند داوری و هیأت انتخاب و اینکه ادعا می‌شود در این دوره همه سلایق حضور دارند، می‌گوید: به‌نظرم انتخاب داوران و هیأت انتخاب جشنواره باید تلفیقی از بین کارشناسان، کارگردانان و بازیگران باشد. درباره حضور همه سلایق هم باید منتظر بود و دید چه برخوردی با این سلایق می‌شود. حداقل من فکر می‌کنم با توجه به سلیقه حاکم در این دوره برخورد مناسبی با فیلم‌ها نخواهد شد. اما آنچه مهم است اینکه من فیلم معراجی‌ها را برای مردم ساخته‌ام و نگاه آنها برایم مهم‌تر است.

وی درباره تشابه نام فیلم جدید خود با سه‌گانه اخراجی‌ها هم معتقد است: فیلم - سریال معراجی‌ها صرفا در مضمون با اخراجی‌ها مرتبط و به نوعی در ادامه روند کارهای قبلی من است. در اخراجی‌ها 1، رزمنده‌ها و مردم دیده شدند، در اخراجی‌ها 2آزاده‌ها و مردم و در اخراجی‌ها 3مسائل بعد از جنگ و جانبازان مطرح شد.

به گفته سازنده سریال «دارا و ندار»، فیلم معراجی‌ها هر چند یک موضوع دفاع‌مقدسی را دستمایه داستانش قرار داده و با زبانی طنز به آن پرداخته است، اما از منظر اجرایی شخصیت‌هایی خواهد داشت که کمتر مردم آنها را دیده‌اند. این فیلم سعی می‌کند یک نگاه تازه به بخش‌های ناگفته دفاع‌مقدس داشته باشد؛ ضمن اینکه کاری است پربازیگر و 40بازیگر شناخته‌شده نقش‌های اصلی آن را ایفا می‌کنند. ده‌نمکی در پایان گفت‌وگوی خود با همشهری توضیح بیشتری درباره فیلم تازه خود نداد اما تأکید کرد که آنچه تا امروز درباره موضوع معراجی‌ها در رسانه‌ها منعکس شده، بیشتر در حد حدس و گمان است تا واقعیت. به گفته وی، امکان دارد نسخه‌های سینمایی و تلویزیونی این پروژه هم تفاوت‌هایی با هم داشته باشند که پس از نمایش هر کدام این تفاوت‌ها مشخص می‌شود.

پروژه معراجی‌ها به نویسندگی و کارگردانی مسعود ده‌نمکی و تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی در حال تولید است. اکبر عبدی که در سه‌گانه اخراجی‌ها و رسوایی با ده‌نمکی همکاری کرده، برای پنجمین بار مقابل دوربین این کارگردان رفته و در نسخه سینمایی معراجی‌ها نقش یک رزمنده را بازی می‌کند. محمدرضا شریفی‌نیا و سیدجواد هاشمی هم دیگر بازیگران اصلی این فیلم - سریال هستند که سابقه همکاری با ده‌نمکی را در کارنامه دارند.
حمید لولایی، رضا رویگری، دانیال عبادی، علی صادقی، سیدمهرداد ضیایی، مهران رجبی، نیما شاهرخ‌شاهی، برزو ارجمند، امیر نوری، کاوه خداشناس، حسین مهری، غلامحسین لطفی، مجید شهریاری، اصغر نقی‌زاده، اسماعیل سلطانیان، بهاره افشاری، مریم کاویانی، پوراندخت مهیمن، لاله صبوری، سمانه پاکدل و حدیثه تهرانی مقابل دوربین معراجی‌ها رفته‌اند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: قرار است تعدادی از شهدای گمنام تفحص‌شده در یکی از دانشگاه‌ها دفن شوند اما گروهی از دانشجویان با تحریک استاد گنجی اقدام به آشوب و جنجال در محیط دانشگاه می‌کنند. این آغاز قصه‌ای می‌شود که دانشجویان را به سفری ناخواسته می‌برد.

کد خبر 243519

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز