گروه ادب و هنر- احمد افشار: جهانگیر الماسی که پیش از این از احتمال نرسیدن فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» به جشنواره سی‌و‌دوم فیلم فجر خبر داده بود، حالا نخستین تجربه کارگردانی خود را بدون موسیقی متن به دفتر جشنواره تحویل می‌دهد.

فیلم رنج و سرمستی

بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون ایران با اشاره به سختی‌های فراوانی که برای ساختن فیلم خود کشیده است، می‌گوید: از همان ابتدای فیلمبرداری تمام سعی من بر این بود تا رنج و سرمستی را برای نمایش در جشنواره فیلم فجر آماده کنم. خوشبختانه با وجود تمام مشکلات موجود، امکان ارائه آن به جشنواره فراهم شد. به‌نظرم این فیلم حرف‌های تازه برای گفتن دارد؛ ضمن اینکه ما هیچ ادعایی در این عرصه نداریم.

رنج و سرمستی بخشی از واقعیت‌های دوران دفاع‌مقدس را به تصویر کشیده و الماسی امیدوار است که خروجی آن، یک اثر آبرومند و قابل‌قبول در سینمای ایران باشد؛ «من تمام تلاشم را کردم در این فیلم که به جای کلیشه‌های رایج سینما و تلویزیون به زبان تصویر سخن بگویم. ساختار فیلم بدیع است و در واقع من تمام تلاش خود را صرف ‌کردم تا محصول نهایی، ادای دین به مردم ایران باشد.»

الماسی در ادامه حرف‌هایش این نکته را هم یادآور می‌شود: این فیلم هم به دلاوری‌های جوانان دیروز این آب‌وخاک در 8سال دفاع‌مقدس عرض ارادت می‌کند و هم به جوانان امروز نشان می‌دهد که دارای چه عقبه تاریخی هستند. متأسفانه برای خیلی‌ها اینکه چرا دفاع‌مقدس ما واقعا دفاع‌مقدس بوده روشن نشده است اما واقعیت این است که با وجود پشتیبانی دنیای غرب از رژیم بعثی عراق، آنها نتوانستند ایستادگی مردان و زنان این مرز و بوم را بشکنند.

کارگردان رنج و سرمستی ارزیابی خود را از سی و دومین جشنواره فیلم فجر چنین بیان می‌کند: اینکه فیلم‌های این دوره در فضاهای متعدد ساخته شده‌اند از یک نظر خیلی خوب است. از طرف دیگر چون برخی فیلم‌ها شتابزده به جشنواره رسیده‌اند می‌توانند مخرب باشند. مثل فیلم خود ما که تولید آن از خردادماه تا امروز به‌دلیل درگیری با مشکلات مالی و تغییر مدیریتی طول کشید. امسال ما شاهد توانمندی‌های سینمای ایران در ارائه مضمون‌های نو و پرداختن به مسائل مختلف خواهیم بود.

به عقیده الماسی، هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر باید به آثاری بها بدهد که از نظر ساختار فنی، محتوا و مضمون‌های مختلف حرفی برای گفتن دارند و فیلم‌هایی باید در اولویت انتخاب قرار بگیرند که از نظر مضمون ساختارشکن هستند؛ چراکه سینمای امروز دیگر قصه‌گو نیست و ساختار فیلم‌ها با الگوهای کلاسیک متفاوت است. سینمای امروز ایران باید در عرصه‌های بین‌المللی هم حرفی برای گفتن داشته باشد.

فیلم سینمایی رنج و سرمستی به کارگردانی جهانگیر الماسی با پایان‌یافتن مراحل فنی، راهی جشنواره سی‌و‌دوم فیلم فجر می‌شود. کیانوش عیاری تدوین این فیلم را بر عهده داشته و ماه‌چهره خلیلی، شهرام پوراسد، مهدی صبایی، هرمز سیرتی، احمد کاوری، حسین خانی‌بیک و... در آن ایفای نقش کرده‌اند.

کد خبر 242499

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز