گروه ادب و هنر: تمام کسانی که چشم‌انتظار تماشای پروژه تاریخی «محمد(ص)» در سی و دومین جشنواره فیلم فجر بودند، به‌احتمال فراوان باید یک سال دیگر منتظر دیدن تازه‌ترین ساخته مجید مجیدی در بزرگ‌ترین جشن سینمای ایران باشند.

سینما-فیلم محمد (ص)


به گزارش همشهری، فیلمساز نامزد اسکار چند سالی می‌شود درگیر تولید یکی از مهم‌ترین پروژه‌های تاریخ سینمای ایران است و در فیلم خود یک مقطع مهم از زندگی پیامبر بزرگوار اسلام را روایت می‌کند. در واقع فیلم محمد(ص) قرار است از پیش از تولد تا دوران کودکی پیامبر را به تصویر بکشد. ضمن اینکه خود مجیدی اعلام کرده است می‌خواهد قسمت‌های دوم و سوم زندگی حضرت محمد(ص) را بسازد و یک سه‌گانه از پیامبر خاتم در سینما به یادگار بگذارد.

آخرین خبرها و گزارش‌ها حاکی از آن است که کارگردان محمد(ص) این روزها در یکی از استودیوهای فیلمسازی شهر مونیخ بر پیشرفت مراحل فنی فیلم نظارت می‌کند و تدوین پروژه هم از نیمه گذشته است. اگر اوضاع به همین ترتیب پیش برود، کار تدوین تا پایان سال به طول می‌انجامد و خیلی بعید است مجیدی بتواند حتی نسخه اولیه فیلم خود را برای نمایش در جشنواره امسال آماده کند.

پیش از این از محمد(ص) به‌عنوان یکی از پرامیدترین آثار حاضر در سی و دومین جشنواره فیلم فجر نام برده می‌شد حالا اما با قطعی شدن غیبت فیلم در مهم‌ترین رویداد سینمای ایران، باید یک سال دیگر منتظر دیدن روایت مجیدی از زندگی دوران کودکی پیامبر اسلام باشیم؛ پروژه‌ای که بسیاری معتقدند سطح فیلمسازی را در ایران چند پله بالاتر برده و تجربه‌ای نوین در این عرصه به شمار می‌رود.

نکته دیگر درباره فیلم سینمایی محمد(ص) اینکه سایت imdb به‌عنوان معتبرترین پایگاه اطلاع‌رسانی درباره تمام پروژه‌های سینمایی در 4 گوشه جهان در صفحه مربوط به مجید مجیدی هیچ اشاره‌ای به این پروژه نکرده است. مخاطب در همان نگاه اول متوجه می‌شود که مجیدی پس از «آواز گنجشک‌ها» یک پروژه «بدون نام» را در سال 2008کلید زده و در صفحه مربوط به این پروژه هم نام کشور تولیدکننده «هند» درج شده است. البته فیلمساز سرشناس ایرانی ظاهرا قرار است سال 2015فیلم سینمایی «باغ‌های معلق» را باز هم در هند و به زبان انگلیسی کلید بزند.

لوکیشن‌های اصلی محمد(ص) شهرک سینمایی نور نزدیک شهر قم بود و به گفته خود مجیدی، حدود 99درصد فیلم در ایران مقابل دوربین رفت. پس از آن گروه برای گرفتن صحنه مربوط به حمله پرندگان ابابیل به فیل‌های سپاه ابرهه راهی آفریقا شدند. سرشناس‌ترین عضو گروه تولید این پروژه بزرگ و تاریخی ویتوریو استورار و فیلمبردار برجسته ایتالیایی است که 3 جایزه اسکار هم در کارنامه دارد و حمید خضوعی ابیانه عضو ایرانی گروه فیلمبرداری است.

فیلم از محاصره‌ مسلمانان در شعب ابی‌طالب آغاز می‌شود و به پیش از تولد پیامبر اسلام بازمی‌گردد. در این روایت سینمایی مخاطب شاهد وقایعی است که پیش از تولد پیامبر خاتم تا 12سالگی ایشان را در برمی‌گیرد. صحنه‌های وفات مادر رسول اکرم(ص) در روستای ابوا و صحنه‌های مربوط به دوران شیرخوارگی و خردسالی ایشان در روستای سعدیه هم از دیگر بخش‌های داستان است. فیلم محمد(ص) با نخستین سفر پیامبر به شام و رسیدن به صومعه بحیرا به پایان می‌رسد. بحیرا همان راهب مسیحی است که درباره ظهور آخرین پیامبر به ابوطالب بشارت می‌دهد.

علیرضا شجاع‌نوری در نقش عبدالمطلب پدربزرگ پیامبر، مهدی پاکدل در نقش ابوطالب عموی پیامبر، پانته‌آ مهدی‌نیا در نقش فاطمه بنت اسد همسر ابوطالب و مادر حضرت علی(ع)، مینا ساداتی در نقش آمنه مادر پیامبر، ساره بیات در نقش حلیمه دایه پیامبر و محسن تنابنده در نقش ساموئل تاجر یهودی ازجمله بازیگران فیلم هستند. اِی. آر. رحمان آهنگسازی که به‌خاطر ساختن موسیقی متن فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» برنده اسکار شده بود، موسیقی فیلم تازه مجیدی را می‌سازد.

مجیدی چند سال پیش درباره محمد(ص) گفته بود: تاکنون درباره حضرت عیسی 250فیلم، حضرت موسی 120فیلم، پیامبران دیگر 80 و بودا 40فیلم ساخته شده است. تنها فیلمی که درباره زندگی حضرت محمد(ص) در تاریخ سینما ساخته شده «محمد رسول‌الله» مصطفی عقاد است و ما متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم شخصیت پیامبر را به خوبی به غرب معرفی کنیم. من به‌عنوان یک مسلمان وظیفه خود دانستم در این شرایط با ساختن فیلمی درباره پیامبر اسلام این خلأ را پر کنم.

اسکات اندرسن طراح سرشناس جلوه‌های تصویری که تاکنون در بیش از 20فیلم به‌عنوان انیماتور و ناظر ارشد تصاویر رایانه‌ای و طراح یا ناظر جلوه‌های تصویری همکاری داشته، دیگر عضو برجسته گروه تولید محمد(ص) است. او سال 1996برای «بیب» برنده جایزه اسکار بهترین جلوه‌های تصویری شد و برای «سربازان سفینه‌ ستاره‌پیما» (1997) و «مرد نامرئی» (2000) هم نامزد اسکار بوده است. استیون اسپیلبرگ، جیمز کامرون، پیتر جکسن، رومن پولانسکی و... از فیلمسازان سرشناسی هستند که طراح جلوه‌های تصویری فیلم مجیدی با آنها همکاری کرده است.

کد خبر 241941

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز