سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: استان قم که در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر برای نخستین‌بار میزبانی این جشنواره را بر عهده داشت، امسال با توانی مضاعف در تلاش است سی و دومین دوره این جشنواره را نیز میزبانی کند.

جشنواره سینمایی

به گزارش فارس از قم، سینما راهی پر فراز و نشیب پیش روی هنرمندان هنر هفتم در تمام جهان به ویژه در ایران است و جشنواره‌ها راهی برای شناخته شدن هنر‌مندان و فیلم‌های شاخص است.

در ایران اسلامی از بدو پیروزی انقلاب، جشنواره‌های متعددی برپا شده است که معروف‌ترین آن جشنواره بین‌المللی فیلم فجر است که از سال 1361 تاکنون همزمان با سالروز پیروزی انقلاب در تهران برپا می‌شود.

در چند سال اخیر نگاه مدیران برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر تغییر کرده و طی یک دهه اخیر این جشنواره نه تنها در تهران بلکه در برخی از استان‌های دیگر هم برگزار شد.

با تغییر سیاست مسئولان در تمرکز زدایی از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در تهران، میزبانی این جشنواره در یک دهه اخیر به 10 استان داده شد.

برخی استان‌ها در کارنامه فرهنگی خود در چندین سال به صورت متناوب و متوالی میزبانی جشنواره فیلم فجر را بر عهده گرفتند و برخی دیگر سال گذشته حس خوب میزبانی از یک مهمان دوست داشتنی را تجربه کردند.

میزبانی موفقیت‌آمیز قم از سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برای نخستین‌بار میهمان پنج استان شد. یکی از این استان‌ها که برای پذیرایی از این میهمان در پوست خود نمی‌گنجید، استان قم بود.

با ورود این میهمان تازه وارد به قم، هنر هفتم در این استان جان تازه‌ای گرفت و احساس خوش پذیرایی از یک میهمان در سینما وتوس قم تجلی پیدا کرد.

استقبال از برگزاری این جشنواره برای نخستین‌بار در قم به اندازه‌ای بود که کمتر کسی می‌توانست چنین چیزی را تصور کند.

موضوع اکران استانی فیلم‌های جشنواره فیلم فجر همزمان با تهران کاری بسیار شایسته و قابل تقدیر بود و شاید بهتر است بگوییم که این امر یکی از دغدغه‌های علاقمندان به سینما را برطرف کرد.

کیوان داودیان کارگردان سریال «هاوار» تمرکززدایی از برگزاری جشنواره بین‌المللی فجر در تهران را کاری بسیار مطلوب و پاسخی مثبت به علاقه دیگر مخاطبان کشور می‌داند و می‌گوید: در گذشته علاقه‌مندان و سینماگران سایر استان‌ها باید زمان و هزینه فراوانی را صرف می‌کردند تا بتوانند تا به تهران بروند و در این جشنواره شرکت کنند ولی اکنون با تمرکززدایی بدون اتلاف وقت و هزینه گزاف می‌توانند از فیلم‌های این جشنواره ملی استفاده کنند.

علیرضا زحمت‌کش کارگردان فیلم کافه تلخ نیز به دیگر نقاط قوت برگزاری این جشنواره در استان‌های مختلف اشاره و بیان کرد: این مسئله موجب می‌شود آثار منتخب در جشنواره با سلایق گوناگون مورد ارزیابی قرار گیرد.

اکران 18 فیلم ارزشی در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در قم

استان قم که سال گذشته برای نخستین‌بار جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را میزبانی می‌کرد 18 فیلم برگزیده و ارزشی را به نمایش گذاشت که با استقبال مطلوبی رو به رو شد.

فیلم‌های «استرداد» به کارگردانی علی غفاری، «عقاب صحرا» به کارگردانی مهرداد خوشبخت، «فرزند چهارم» به کارگردانی وحید موسائیان، «ترنج» به کارگردانی مجتبی راعی، «برلین 7-» به کارگردانی رامتین لوافی پور، «آفتاب، مهتاب، زمین» به کارگردانی علی قوی‌تن، «زیباتر از زندگی» کاری از انسیه شاه حسینی، «بزرگ مرد کوچک» به کارگردانی صادق دقیقی، «گام‌های شیدایی» به کارگردانی حمید بهمنی، «گهواره‌ای برای مادر» به کارگردانی پناه بر خدا رضایی، «تابستان طولانی» به کارگردانی علی خزاعی فر، «خاکستر و برف» به کارگردانی روح‌الله سهرابی‌ و «مروارید» به کارگردانی سیروس حسن‌پور از جمله فیلم‌های جشنواره فجر بود که به صورت منتخب در قم برای نخستین‌بار اکران شد.

هر یک از این فیلم‌ها تجلی آیین و فرهنگ ایرانی و اسلامی بود که طیف‌های گوناگون جامعه را برای تماشا فراخواند.

بهرام محمدی نیا مدیرکل صدا و سیمای استان قم اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر را در شهرستان‌ها پس از اکران در تهران کاری بسیار مفید ارزیابی کرده و می‌گوید: این اقدام فرهنگی به پیشرفت هنر سینما در استان‌ها کمک می‌کند.

برگزاری جشنواره‌ای کلان، در سطح ملی و بین‌المللی کاری بسیار دشوار است که ممکن است مسئولان برگزار کننده را از ادامه راه باز دارد ولی استان قم که اشاعه دهنده فرهنگ است توانست با گام‌هایی استوار نسبت به برگزاری این جشنواره در قم، در مسیر موفقیت پیش برود.

مرتضی اسماعیلی طبا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم هم با اشاره به میزبانی سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در این استان بیان داشت: جشنواره فجر با وجود اینکه برای نخستین بار بود که در قم برگزار می‌شد، ولی استقبال خوبی از نمایش فیلم‌ها صورت گرفت و راه را برای شکوفایی و رشد هنر سینما در قم هموار کرد.

میزبانی قم در ایستگاه سی‌و دوم

اکنون که جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در حال رسیدن به ایستگاه سی و دوم است استان قم قصد دارد که برای دومین سال متوالی میزبان این جشنواره باشد.

سید رسول موسوی ن‍ژادیان معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به تجربه نخست استان قم در برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در قم اشاره می‌کند و می‌گوید: ‌با وجود اینکه برای نخستین‌بار میزبانی این جشنواره در قم صورت گرفت، ولی با تدابیر خاص نگرانی‌هایی که در پخش آثار بود، برطرف شد.

وی می‌افزاید: استان قم به عنوان یکی از استان‌های موفق در برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از سوی مسئولان مورد تقدیر قرار گرفت و با توجه به تجربه‌هایی که سال گذشته در برگزاری این جشنواره کسب کردیم، امیدواریم بتوانیم گام‌هایی استوارتر در برگزاری این جشنواره بر داریم.

برگزاری جشنواره کلانی مانند جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در استان قم نشان از آن است که سینما برای مردم قم غریب نیست، بلکه هنری آشنا است که حاضرند برای حفظ ارزش‌ها به آن بها دهند.

کد خبر 240213
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز