سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: جنبش فتح با اوج گیری درگیری میان نیروهای فتح و حماس در سرزمین فلسطین، تهدید کرد که از دولت متحد ملی کناره‌ گیری خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های مستقر در غزه درگیری میان این دو جنبش فلسطینی به اوج خود رسیده است.

بی بی سی خبر از حرکت نظامیان وابسته به حماس برای تصرف پست ‌های نظامی فتح داد.
 بنا بر این گزارش صد‌ها شبه نظامی وابسته به حماس با دستور فرماندهان خود آماده می‌شوند که مقرهای وابسته به فتح را اشغال کنند.

آسوشیتدپرس نیز اعلام کرد: حماس امروز(سه شنبه 22 خرداد) از نیروهای امنیتی وابسته به فتح خواست تا مواضعشان را ترک کرده و تهدید کرد به کسانی که در این پست‌ها باقی بمانند حمله می‌کند.

رادیو وابسته به حماس اظهار داشت: افراد وابسته به حماس اکنون کنترل موسسات امنیتی در شمال و مرکز غزه و هم چنین شهر جنوبی خان یونس را به دست گرفتند.

حماس از طریق یک بلندگوی مسجد هشدار داد، به مقرهای خدمات امنیتی پیشگیرانه در شهر غزه که وابسته به فتح است حمله می‌کند.

به گزارش ایسنا در این هشداریه آمده است: هشدارهایی که ما به شما دادیم به اتمام رسید و اکنون به مواضع این همدستان صهیونیستی حمله می‌کنیم.

در پی این هشداریه افراد مسلح حماس به تیراندازی به مقرهای امنیت پیشگیرانه در شهر غزه مبادرت کرده و افسران داخل این مقرها اعلام کردند به آنها گفته شده تجهیزات بیشتری در اختیارشان قرار می‌گیرد.

یکی از افسران که خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: ما از مقامات بالاتر دستور داریم تا از خودمان دفاع کنیم.

یکی از مقامات امنیتی فلسطین نیز اظهار داشت، نیروهای وابسته به فتح هم چنان کنترل مواضع کلیدی را بر عهده دارند، اگر چه فرمانده نیروهای فتح در جنوب غزه گفت افرادش در حالت دفاعی قرار گرفتند.

وی اظهار داشت: عباس باید به آنها همین اکنون دستور حمله دهد.

وی اظهار داشت: رهبران ما ضعیف شده‌اند و حماس در حال احراز کنترل مواضع ماست.

آسوشیتدپرس در گزارش خود می‌افزاید: حماس اعلام کرد که فیضی شبانه معاون وزیر حمل و نقل فلسطین (از اعضای فتح) را در شهر رام الله واقع در کرانه‌ی باختری ربوده است.

از سوی دیگر عبدالحکیم عباد سخنگوی فتح نیز با رد اولتیماتوم و درخواست‌های حماس اظهار داشت: نیروهای امنیتی هیچ توجهی به این اولتیماتوم نمی‌کنند و از مقرهای امنیتی با تمام قوایشان دفاع می‌کنند.

به دنبال صدور اولتیماتوم حماس و موضع‌گیری نیروهای فتح، درگیری‌ سنگینی در این مقرها به وقوع پیوست؛ اما هنوز هیچ آماری از تلفات آن اعلام نشده است.


به دنبال افزایش درگیری‌ها در غزه، شاخه نظامی حماس شمال و مرکز غزه را منطقه‌ی بسته نظامی اعلام کرده و در درگیری‌ها در این منطقه شش تن را مجروح کرد.

گردان‌های عزالدین القسام در اطلاعیه‌ای به مبارزان فتح هشدار داده و اعلام کردند: در خانه بمانید تا ایمن باشید.

به دنبال افزایش درگیری‌های داخلی در فلسطین که از روز دوشنبه تاکنون 18 کشته بر جای گذاشته است جنبش فتح امروز (سه‌شنبه) تهدید کرد که از دولت متحد ملی فلسطین به رهبری حماس خارج می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، احمد عبدالرحمان سخنگوی فتح اعلام کرد: در صورتیکه خشونت‌ها ادامه یابد، کمیته‌ی مرکزی فتح باقی ماندن در دولت متحد ملی فلسطین را مورد بررسی قرار می‌دهد.

عبدالرحمان در بیانیه‌ای اظهار داشت: کمیته‌ مرکزی فتح طی نشست اضطراری در چند ساعت آینده، تصمیم نهایی در خصوص باقی ماندن در دولت فلسطین و شورای قانونگذاری فلسطین را اتخاذ می‌کند.

در همین حال، محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان، از مبارزان فتح و حماس در نوار غزه خواست تا آتش بس فوری را به اجرا در آورند.

عباس در رام‌الله به خبرنگاران گفت: من از رقبای درگیر می‌خواهم تا فورا درگیری‌ها را پایان داده و افراد مسلح را از خیابان‌ها خارج کرده و اتاق عملیات مشترک دو گروه‌ را برای تقویت آتش بس فعال سازند.

پیش از این دفتر عباس طی بیانیه‌ای حماس را به طراحی کودتا و کشاندن اراضی فلسطین به جنگ داخلی متهم کرده بود.

در مقابل این اظهارات فتح ، مشاور اسماعیل هنیه نخست وزیر فلسطین اظهار داشت: احزاب خاصی با همدستی احزابی که با مردم ما خصومت دارند سعی می‌کنند تا دولت متحد ملی را با زور سرنگون سازند.

از سوی دیگر، میانجیگران مصری نیز اعلام کردند رهبران فتح و حماس درخواست مصری‌ها برای دیدار با یکدیگر و مذاکره در خصوص آتش بس را در این مقر نپذیرفتند.

کد خبر 24170

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز