چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: جنبش حماس مجددا از فتح دعوت کرد تا گفت‌وگوی مشترکی را برای حل مشکلات موجود پیش از آن که خیلی دیر شود، آغاز کند؛ اما سخنگوی عباس انجام گفت‌وگو با حماس را رد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، خلیل الحیه یکی از قانونگذاران حماس و از رهبران این جنبش در نوار غزه در کنفرانس مطبوعاتی گفت: عامل رخدادهای اخیر نوار غزه حماس نبود، بلکه یک جریان کودتاگر و دست نشانده رژیم صهیونیستی و آمریکا آن را طراحی کرد و به راه انداخت.

الحیه گفت، حماس آماده‌ مذاکره و حفاظت از تمام موسسات ملی فلسطین است و هشدار داد کسانی که راه‌های دیگری را غیر از گفت‌وگو بر می‌گزینند باید مسوولیت این انتخاب را بپذیرند.

الحیه از محمود عباس رییس تشکیلات خود گردان خواست تا به قانون اساسی تشکیلات خودگردان احترام گذارد و اعلام کرد که رییس تشکیلات خودگردان حق ندارد شورای قانونگذاری فلسطین را منحل یا هیچ بندی از قانون اساسی را لغو کند.

این قانونگذار حماس تاکید کرد، دولت اسماعیل هنیه نخست وزیر برکنار شده‌ فلسطین به اجرای وظایفش به عنوان دولت مشروع فلسطین ادامه می‌دهد و تاکید کرد دولت اضطراری تشکیل شده از سوی عباس به دلیل آن که بدون تایید شورای قانونگذاری فلسطین تشکیل شده غیر قانونی است.

وی بر آمادگی در همکاری با کمیته‌ حقیقت یاب اعراب تاکید کرد و عنوان داشت: تماس‌ها با اتحادیه‌ عرب یا مصر هرگز متوقف نشده است.

از سوی دیگر، حماس رسما تمام طرح‌های اتخاذ شده از سوی عباس طی چند روز گذشته را رد کرد و از اجرای حکم وی مبنی بر ممنوعیت فعالیت نیروی اجرایی حماس خودداری کرد.

در همین حال، سخنگوی عباس در کرانه‌ی باختری انجام گفت‌وگو با حماس را رد کرد.

نبیل ابوردینه سخنگوی عباس اظهار داشت: حماس پیش از هر گفت‌وگو باید افراد مسلحش را از تمام مکان‌هایی که اشغال کرده خارج کند و قدرت را به این تشکیلات مشروع بازگرداند.

در همین حال، نهاد برجسته‌ رهبری فتح تصمیم گرفت تمام تماس‌ها با حماس را قطع کند.

عزام الاحمد سخنگوی فتح گفت: کمیته‌ مرکزی فتح  چهارشنبه 30 خرداد تصمیم گرفت هیچ گونه تماس، گفت‌وگو یا نشستی با حماس به انجام نرساند مگر این که آن‌ها به کودتای نظامی‌شان در غزه پایان داده و اوضاع را به حالت طبیعی بازگردانند.

کد خبر 24743

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز