شنبه ۲ تیر ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۹
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: محمود الزهار از بنیانگذاران و رهبران برجسته حماس است.

نشریه آلمانی اشپیگل  اخیراً درباره تحولات فلسطین و به قدرت رسیدن حماس در غزه، دکترین جدید، پیشبرد  روند صلح، شرایط زندگی در غزه، دولت‌های اسلامی در جهان،‌ برخورد حماس و اسراییل و ...   با او گفت و گویی انجام داده که می‌خوانید.

  • بعد از درگیری‌هایی شدید حماس کنترل غزه را به دست آورد. اما معلوم نیست که حزب شما چه تصمیمی دارد. دنیای غرب تصور می‌کند که حماس به دنبال تأسیس حکومت اسلامی در غزه است. آیا این طور نیست؟

البته که هست. ما می‌خواهیم همین کار را بکنیم. البته با حمایت کامل مردم. در حال حاضر نمی‌توانیم حکومت اسلامی تأسیس کنیم چون فلسطینی‌ها کشوری ندارند. تا وقتی که کشوری نداریم برای ایجاد جامعه اسلامی تلاش می‌کنیم.

  • حکومت اسلامی به رهبری حماس چگونه خواهدبود؟

فرقی با آنچه اکنون بر سر کار است نخواهد داشت. امروزه در غزه اکثر آداب و رسوم ما مانند ازدواج، طلاق و کارهای روزانه بر اساس قوانین اسلامی است.

به محض تشکیل حکومت اسلامی هر کسی آزادی خود را خواهد داشت. مسیحی‌ها مراسم و آداب خود را خواهند داشت و احزاب می‌توانند سکولار یا حتی کمونیست باشند. 

  • چرا تعداد دولت‌های اسلامی در جهان اندک است؟

اگر انتخابات آزاد و منصفانه برگزار شود در سراسر دنیای عرب دولت‌های اسلامی در همه جا پیروز خواهند شد. اسلام با فساد و مادی‌گرایی مخالف است.

اینها همان عواملی هستند که جوامع را در اروپا و آمریکا نابود کرده‌اند. خانواده‌ها در غرب از هم پاشیده‌اند و همه جا ایدز و مواد مخدر وجود دارد. ما در اینجا از این مسائل نداریم.

  • رابطه حماس با اسرائیل در آینده چگونه خواهد بود؟

ما آماده‌ایم با همه درباره همه موضوعات گفتگو کنیم. البته باید با اسرائیلی‌ها هم درباره مسائل مختلف مانند تجارت یا مسائل مرزی مانند ضرورت انتقال مریض‌های بدحال و حفاظت در برابر آنفلوآنزای پرندگان گفتگو کنیم.

اما درباره سیاست گفتگو نمی‌کنیم زیرا اسرائیلی‌ها هیچ برنامه سیاسی با ما ندارند. برنامه سیاسی کاندولیزا رایس و ایهود المرت با محمود عباس شامل دیدار و روبوسی‌های هر دو هفته یک بار است، اما این دیدارها دستان خالی به دنبال دارد. ما فقط درباره مسائل حیاتی با اسرائیلی‌ها گفتگو می‌کنیم.

  • در حال حاضر هیچ حمله‌ای از سوی حماس علیه اسرائیل صورت نگرفته است. این دکترین جدید است؟

بله در حال حاضر ما با دو دشمن روبه‌رو هستیم. اسرائیلی‌ها هم سیاست تهاجمی خود را تغییر داده‌اند. این نتیجه مستقیم حملات ما بوده‌است. به هر حال آنها هم از این حملات آسیب زیادی دیده‌اند.

  • محمود عباس رئیس جمهور فلسطین گفته است که اکنون زمان بسیار خوبی است برای پیشبرد روند صلح. آیا غزه و حماس قطعاً از این روند مذاکرات بیرون خواهند ماند؟

این چه جور روند صلحی است؟ فقط همه حرف می‌زنند. اشغال هم که ادامه دارد و اسرائیلی‌ها همچنان زندگی ما را تخریب می‌کنند.

  • در غرب این بیم وجود دارد که غزه به عرصه‌ای برای تروریسم بین‌الملل تبدیل شود. آیا این یک خطر واقعی است؟

مردم میان مقاومت و تروریسم تفکیک و تفاوت قائل نمی‌شوند. ما برای آزادی سرزمین‌مان از شر اشغال مبارزه می‌کنیم. وقتی مردم اروپا با نازی‌ها می‌جنگیدند به این کار افتخار می‌کردند و خود را مبارزان آزادیخواه می‌نامیدند. هیچ کس شارل دوگل را تروریست خطاب نکرد.

  • در اسرائیل صحبت از قطع آب و برق و گاز غزه هست. آیا مردم غزه در این شرایط می‌‌توانند دوام بیاورند؟

در این شرایط اسرائیل باید مرزهایش را ببندد. مردم پیش از آنکه در آستانه مرگ قرار بگیرند به سوی مرزها هجوم می‌آورند. هزینه هر روزی که مرزها بسته باشد برای اسرائیل بیش از 2 میلیون دلار است.

  • جامعه جهانی قصد دارد همه پول هایی که طی این یک سال از فلسطینی‌ها دریغ کرده یکجا به دولت فتح بازگرداند. در این صورت آیا کرانه باختری به فلسطین تجملاتی و غزه به منطقه‌ای محروم تبدیل نخواهد شد؟

فتح در کرانه باختری پول‌ها را دریافت می‌کند و باید بخشی از این پول‌ها را به غزه بدهد. اگر چنین نشود غزه را برای همیشه از دست می‌دهد. ما هم باید به دنبال منابع جایگزین باشیم. ما تصویر بسیار خوبی از خود در میان مردم عرب در سراسر کشورهای عربی داریم.

اگر بخواهیم می‌توانیم هر ماه تنها 5 میلیون دلار کمک مالی از مصر دریافت کنیم. در گذشته هم از کشورهای خارجی پول و کمک مالی دریافت کرده‌ایم.

  • اکنون که حماس کنترل اوضاع را در غزه در دست دارد شرایط مردم این شهر چه تغییری می‌کند؟

اکنون ما می‌توانیم درباره دشمنانمان و جاسوسان خارجی اطلاعات خوبی به دست بیاوریم. ما به دنبال جاسوسان اسرائیل هستیم.

  • در روزهای گذشته در خیابان‌های کرانه باختری درگیری‌هایی میان شبه نظامیان فتح و حماس روی داد. فتح در این درگیری‌ها دست بالا را دارد. طرفداران حماس چگونه در چنین درگیری‌هایی از خود حفاظت می‌کنند؟

ما چگونه در برابر اشغالگران اسرائیل از خود دفاع می‌کنیم؟

  • یعنی با حمله متقابل؟

دقیقاً. اما یادتان باشد که این را شما گفتید نه من. 

  • اختلاف میان حماس و فتح هیچ گاه به این شدت نبوده است. آیا هنوز هم با هم در ارتباط هستید؟

بله با یکدیگر صحبت می‌کنیم. اما به دنبال فتحی‌های واقعی هستیم که در سازمان جدید ما عضو شوند و برای آینده برنامه‌ریزی کنند.

فتح واقعی و حقیقی در این میان بازنده اصلی است زیرا این حزب در کرانه باختری با اسرائیل همکاری می‌کند. در غزه ما کسانی را که با اسرائیل همکاری کرده‌اند نابود کرده‌ایم. ما هر کسی را که مانع بوده و ما را از دفاع از خودمان بازداشته  است  از میان برداشته‌ایم. 

  • شاخه‌های شبه نظامی فتح و حماس در چند ماه گذشته کاملاً مسلح شده‌اند. آیا این سلاح‌ها هنوز در گردش هستند؟

اکنون سلاح در همه جا وجود دارد. دو سال پیش یک گلوله در غزه 5/3 یورو هزینه داشت و اکنون تنها 35 سنت ارزش دارد. کمک‌های پولی آمریکا به سلاح تبدیل شده است.

  • آیا این همه سلاح که در همه جا وجود دارد یک خطر جدی امنیتی نیست؟ اگر گروه های مخالف به روی یکدیگر آتش بگشایند چه خواهد شد؟

تا کنون که ما هیچ سلاحی را توقیف نکرده‌ایم. اگر مشکلی با گروهها ی مخالف داشتیم آنها را خلع سلاح می‌کنیم و سلاح‌ها را خودمان برمی‌داریم.

اشپیگل/ 22 ژوئن

کد خبر 24931

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز