همشهری آنلاین: رییس جمهوری سابق آمریکا از سیاست‌‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی و اتحادیه اروپا در قبال فلسطینیان به شدت انتقاد کرد.

به گزارش آسوشیتد پرس، جیمی کارتر آمریکا، رژیم صهیونیستی و اتحادیه اروپا را متهم کرد که با ارسال کمک به دولت محمود عباس در کرانه باختری رود اردن و عدم ارسال کمک‌های مالی به جنبش حماس قصد دارند میان فلسطینیان شکاف ایجاد کنند. [سابقه خبر]

کارتر در سخنانی در کنفرانس حقوق بشر در ایرلند مخالفت دولت بوش با پذیرش پیروزی حماس در انتخابات سال 2006 را جنایتکارانه توصیف کرد.

کارتر گقت:حماس به دلیل پیروزی در انتخاباتی که به طور منصفانه و دموکراتیک برگزار شد، باید رهبری دولت فلسطینی را دردست می‌گرفت. حماس به واقع نشان داده است که از نظر سیاسی بسیار سازمان یافته تر از جنبش فتح است.

کارتر افزود: تلاش مشترک آمریکا، اروپا ورژیم صهیونیستی در کمک رسانی به دولت جدید محمود عباس در کرانه غربی رود اردن، نشان از هدف این کشور‌ها مبنی بر ایجاد تفرقه در میان فلسطینیان و ایجاد دو گروه از فلسطینیان دارد.

رییس جمهوری سابق آمریکا گفت:جامعه بین‌المللی باید تلاش‌های مشترکی را جهت آشتی دادن دو گروه فلسطینی انجام دهد، با این حال هیچگونه اقدامی در خارج در این راستا صورت نمی‌گیرد.

آمریکا و اتحادیه اروپا پس از پیروزی جنبش حماس در انتخابات فلسطین، به دلیل عدم شناسایی رژیم صهیونیستی از سوی حماس کمک‌های اقتصادی خود را به فلسطینیان قطع کردند و تنها پس از آنکه جنبش فتح کنترل در نوار غزه را از دست داد و محمود عباس دولت جدیدی به ریاست سلام فیاض در کرانه باختری رود اردن تشکیل داد حاضر به ارسال مجدد کمک‌های خود به دولت تحت حاکمیت جنبش فتح در رام‌الله شدند.

این درحالی است که آمریکا و اتحادیه اروپا از ارسال کمک‌های اقتصادی به نوار غزه که تحت کنترل جنبش حماس قرار دارد خودداری می‌ورزند، رژیم صهیونیستی نیز اخیرا با بستن مرز زمینی سرزمین‌های اشغالی با نوار غره برای جنبش حماس و فلسطینیان ساکن نوار غزه محدودیت‌های بیشتری ایجاد کرده است. [پیشینه خبر]

کد خبر 24714

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز