گروه شهری: کمتر از یک‌ماه پس از ارائه گزارشی از سوی دبیر شورایاری منطقه ۱۷در صحن علنی شورای اسلامی و طرح مشکلات ساکنین این منطقه بابت نیمه کاره رها شدن طرح انتقال راه‌آهن تهران - تبریز به زیر زمین، دیروز اعضای کمیسیون عمران شورای شهر با حضور در این منطقه از نزدیک در جریان مسائل این طرح قرار گرفتند.

این طرح تنها پروژه شهری بود که در زمان دولت نهم انجام شد و خردادماه امسال به بهره‌برداری رسید.حرف مشترک تمامی اعضای شورای شهر شرکت‌کننده دراین بازدید این بود که اراضی آزاد شده ناشی از ساخت تونل زیر زمینی راه‌آهن تهران - تبریز به شهرداری تهران وگذار شود تا برای افزایش سرانه‌های خدماتی و فرهنگی منطقه مورد استفاده قرار گیرد.

احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر با اشاره به اینکه با اجرای طرح انتقال راه‌آهن به زیر زمین فضایی به طول 10کیلومتر و عرض حدود 32متر در محدوده مناطق 17و 18آزاد شده، گفت: شهرداری باید از امکان فراهم‌شده برای احداث فضای سبز، تفریحی و فرهنگی استفاده کند. از نظر دنیا مالی اساس کار انجام شده است و ما در مراحل پایانی هستیم، مرحله‌ای که نقش شهرداری در آن پر رنگ‌تر می‌شود.

گامی برای توسعه فضای سبز

بنابراین گزارش محسن سرخو یکی از اعضای کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران نیز در جریان این بازدید گفت: باید راه‌آهن هرچه سریع‌تر قسمت بالایی این پروژه را به شهرداری واگذار کند. به گفته سرخو از آنجا که در مناطق 17و 18سرانه فضای سبز پایین است و بسیاری از معابر مسدود شده به‌نظر می‌رسد درصورت واگذاری اراضی آزاده شده به شهرداری این مشکلات به سرعت برطرف خواهد شد.

این عضو کمیسیون عمران پیشنهاد داد: بهترین حالت این است که 2خط از مسیر ریلی در اختیار مترو قرار گیرد تا شهروندان از آن منتفع شوند و درصورت نیاز به راه‌آهن هرچه زودتر سیستم تهویه تونل باید ایجاد شود. ابوالفضل قناعتی هم که از اعضای کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر است در جریان بازدید از پروژه مترو و راه‌آهن خواستار تسریع در عملیات اجرایی این پروژه شد و گفت: ناقص ماندن پروژه تبعات خوبی برای شهر و شهروندان ندارد.

وی اظهار داشت: برای برطرف شدن این مشکلات باید هر چه سریع‌تر هماهنگی‌هایی بین شهرداری تهران و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران انجام گیرد تا موضوع بسته شدن برخی معابر، معضل انباشت زباله و نخاله‌های ناشی از اجرای پروژه و توقعات شهروندان در محدود پل کن برطرف شود.

تونل دود

بنابراین گزارش از مهم‌ترین مشکلاتی که در بازدید اعضای شورای شهر از پروژه راه‌آهن تهران تبریز به آن پرداخته شد عدم‌نصب سیستم تهویه در تونل و دود حاصل از سوخت گازوئیلی است که عبور قطارها درتونل را غیرممکن می‌سازد، دراین باره قناعتی گفت: آلایندگی موتورهای دیزلی لکوموتیوها بالاست به همین دلیل در حال حاضر بر سر انتخاب لکوموتیوهای برقی یا استفاده از سیستم تهویه با فیلتر‌های آلایندگی هوا در محدوده تونل 10کیلومتری بحث‌های مطرح است. وی ابراز امیدواری کرد مشکلات نقدینگی موجود با حمایت دولت برطرف شود.

اقبال شاکری نیز که دیروز همراه با سایر اعضای کمیسیون عمران از پروژه زیر گذر راه‌آهن بازدید کرد، گفت: این یک پروژه ملی است و منابع عظیمی برای آن سرمایه‌گذاری شده است و هر چه مدت زمان بیشتری برای اجرای آن طول بکشد مردم متضرر می‌شوند. وی ادامه داد: راهکار کوتاه‌مدت این است که راه‌آهن اجازه انجام برخی کارها برای زیباسازی و عبور و مرور شهروندان در این محدوده را به شهرداری تهران بدهد و در بلندمدت به موضوع مترو و راه‌آهن پرداخته شود. وی اظهار داشت: پیش از این پروژه در سطح ریاست‌جمهوری مورد بررسی قرار گرفته و درصورت لزوم باز هم در این سطح مورد بررسی قرارخواهد گرفت.

مهدی چمران هم به‌عنوان نماینده شورای شهر از کمیسیون شهرسازی بازدید جداگانه‌ای از طرح زیر گذر راه‌آهن داشت. وی نیز معتقد بود با انتقال خط ریلی به زیر زمین فضایی در حدود 10کیلومتر ایجاد شده است که می‌تواند هم به‌عنوان فضای سبز و هم به‌عنوان سرانه‌هایی که مردم در این مناطق با کمبود در آنها مواجه هستند مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به سابقه طراحی و ساخت پروژه از سال 83گفت: با توجه به‌وجود گسست در زندگی و رفت‌وآمد مردم در منطقه 17شهرداری تهران به‌دلیل وجود خط آهن در این منطقه از سال 83قرار شد که این مسیر ریلی را به زیر زمین ببرد. به گفته چمران، به‌رغم وجود مشکلات فراوان هم‌اکنون این پروژه انجام شده و در حال حاضر 2خط راه‌آهن که قابلیت تردد در آن وجود دارد ایجاد شده است اما باید سیستم تاسیساتی تهویه آن تکمیل شود. وی همچنین افزود: مقرر شده بود که 2خط نیز به مترو داده شود که آن 2خط آماده است و باید هماهنگی‌های لازم درباره آن صورت گیرد.

کد خبر 239863
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز