همشهری آنلاین: رییس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای شهر اصفهان گفت: امروز ارتباط مستقیم میان عوامل زیست محیطی و سلامت برقرار است و عوامل تخریب‌کننده‌ی محیط زیست به‌طور مستقیم و غیرمستقیم سلامت افراد جامعه را هدف قرار داده‌اند.

آلودگی هوا

به گزارش ایسنا، «غلامحسین صادقیان» امروز(شنبه) در جلسه‌ی علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: امروز سلامتی که مورد قبول جامعه‌ی جهانی است باید دارای تامین رفاه جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی باشد و اگر نگاه جامعی به این تعریف داشته باشیم خواهیم دید همه‌ی ارگان‌ها و سازمان‌ها باید بسیج شوند تا بتوان سلامت جامعه را تامین کرد.

وی با بیان این‌که امروز ارتباط مستقیم میان عوامل زیست‌محیطی و سلامت برقرار است، افزود: عوامل تخریب‌کننده‌ی محیط زیست از مهم‌ترین آن‌ها آلودگی هوا به‌طور مستقیم و غیرمستقیم سلامت افراد جامعه را هدف قرار داده‌اند.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: بر اساس آمار منتشر شده روزانه بیش از 9 نفر در کشور بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و مطمئناً اصفهان با وجود این‌که یکی از کلان‌شهرهای صنعتی کشور است نمی‌تواند از این آمار جدا بماند.

وسایل نقلیه و صنایع از عوامل آلاینده‌ی هوای اصفهان هستند

صادقیان گفت: عمده عوامل آلوده‌کننده‌ی شهر اصفهان وسایل‌نقلیه و صنایع هستند که از جمله صنایع می‌توان دو نیروگاه بزرگ اسلام آباد و شهید منتظری اشاره کرد چون 20 درصد مازوت کشور در این دو نیروگاه مصرف می‌شود.

ویافزود: در دولت دهم گازسوز شدن این دو نیروگاه مصوب شده است، اما متاسفانه اقدام عملی در این‌باره انجام نشده است.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان این‌که هزینه‌های کشور در بخش سلامت بسیار قابل توجه است، افزود: استانداری اصفهان باید طرح جامع کاهش آلایندگی هوا را که مطالعات اولیه آن از سال 79 آغاز شده است برای تدوین و تصویب اجرا و پیگیری کنند چون بحث گازسوز شدن این دو نیروگاه آثار مثبتی بر کاهش آلودگی هوای اصفهان دارد.

صادقیان با اشاره به توسعه‌ی 27 هکتاری در شهرک صنعتی محمودآباد، گفت: این اتفاق در حالی انجام می‌شود که در کنار همین شهرک خرده مالک‌هایی وجود دارند که همه‌ی دارایی‌های آن‌ها به قطعات کوچک زمین درآمده که به علت نبود آب بایر شده است و در فقر به سر می‌برند.

کاهش هزینه‌های شهرداری یک تکلیف شرعی است

هم‌چنین «علیرضا نصر اصفهانی»، یک عضو شورای شهر اصفهان گفت: شهرداری باید توجه‌ی ویژه به اعتبارات برای مناسب‌سازی گلوگاه‌های محلات، مناسب‌سازی محلات برای جانبازان و معلولان هم‌چنین امکاناتی برای حضور شاداب معلولان در سطح شهر داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که بازخورد نطق‌های پیش از دستور اعضای شورا در شهر دیده نمی‌شود، اظهار کرد: هم‌اکنون فصل بودجه‌بندی شهرداری است و سهم مناطق محروم کلان‌شهر اصفهان باید در نظر گرفته شود چون متاسفانه هنوز معابر خاکی در مناطق حاشیه‌ای شهر دیده می‌شود.

ک عضو شورای شهر اصفهان هم‌چنین با اشاره به لزوم فرهنگ سازی در زمینه مصرف آب با توجه به بحران کنونی ادامه داد: رفتار شهروندان اصفهانی در مصرف آب و برق به گونه‌ای است که گویی هیچ مشکلی در تامین این نیازها وجود ندارد و این رفتار نتیجه نبود یک الگوی مناسب است.

نصر اصفهانی با بیان این‌که سهم مردم اصفهان در پرداخت انشعابات و نظام مهندسی بسیار زیاد است، تصریح کرد: هم‌اکنون با چنین تورمی نباید فشار مضاعف بر مردم وارد کنیم و کاهش هزینه‌ها در شهرداری یک تکلیف شرعی و یک وظیفه‌ی ملی است.

10 سال تنها در خصوص گردشگری شعار دادیم

هم‌چنین «سیدکریم داوودی» در این جلسه اظهار کرد: با توجه به اهداف چشم‌انداز اصفهان 95 این شهر به‌عنوان یک شهر توریستی، فرهنگی شناخته شده است و یکی از هشت ارکان رسیدن به اهداف اصفهان 95 جذب زیاد توریست است.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: باید برای جذب گردشگر کارهای عملی انجام دهیم چون حدود 10 سال است فقط در خصوص گردشگری شعار می‌دهیم، اما هیچ عملیاتی نمی‌شود و واضح است که با شعار هیچ کاری پیش نمی‌رود.

وی با بیان این‌که شورای شهر اصفهان به‌دنبال تشکیل شورای گردشگری است، افزود: این شورا حداقل به پنج تا شش میلیارد تومان هزینه نیاز دارد تا بتوان شهر را برای جذب توریست آماده کنیم، اما متاسفانه به‌نظر می‌رسد توسعه‌ی گردشگری هنوز اعتقاد قلبی مسوولان استانی و شهری نشده است.

داوودی خاطرنشان کرد: بحث جذب گردشگر از کشورهای خواهرخوانده و جذب گردشگر از کشورهای مسلمان با توجه به جنگ در کشورهای مصر و سوریه باید مدنظر قرار گیرد چون این بهترین فرصت برای جذب گردشگر به کشور است، اما هنوز از این فرصت به‌درستی استفاده نشده است.

بسیج باید 70 میلیونی باشد

هم‌چنین «غلامرضا شیران» گفت: بسیج باید 70 میلیونی باشد و باید فراتر از جایگاه فعلی خود قرار گیرد چون بسیج با تفکری فراتر از تفکرات فعلی تشکیل شده است.

این عضو شورای شهر اسلامی اصفهان با بیان این‌که مخالف این هستم که بسیج در اختیار چند نفر باشد بلکه باید درهای خود را بر روی همه بگشاید، خاطرنشان کرد: بسیج باید از حقوق همه‌ی افراد دفاع کند و همه‌ی مردم را زیر مجموعه‌ی خود بداند.

کد خبر 239810
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز