گروه سیاسی: وزیر خارجه آمریکا با وجود اینکه به تکرار اتهامات خود بر ضد ایران مبنی بر دخالت در اوضاع عراق تأکید می‌کند، تصریح کرد که آمریکا از تلاش برای تعامل با ایران درباره مسایل دیگر از جمله برنامه هسته‌ای ایران باز نمی‌ایستد.

کاندولیزا رایس در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس که ایسنا خبر آنرا منتشر کرد با اشاره به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در زمان انقلاب گفت: بیایید قضیه دستگیری شهروندان ایرانی - آمریکایی را با قضیه سال 1979 یکسان ندانیم. قضیه سفارت آمریکا متفاوت بود و دلیل اینکه گام گذاشتن در جاده روابط طبیعی با ایران چنین دشوار است، نیز همین است.

گروه 8، فاقد موضع قاطع

پس از آنکه 8 کشور صنعتی جهان در بیانیه‌ای ایران را تهدید کردند در صورت عدم توقف برنامه هسته‌ای این کشور از افزایش تحریم‌ها بر ضد تهران حمایت خواهند کرد، نخست وزیر ایتالیا گفت: گروه 8 هنوز فاقد موضع قاطع برای برداشتن گام‌های بعدی در رابطه با ایران است.

رومانو پرودی که در کنفرانس خبری پایانی نشست گروه هشت در آلمان سخن می‌گفت و ایسنا خبر آنرا منتشر کرد، افزود: ما به سوی تحریم‌های جدیدی در شورای امنیت می‌رویم، اما من نسبت به نبود یک استراتژی روشن در قبال ایران بسیار نگرانم.

مواضع ضد ایرانی فرانسه

اما نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه که به نظر می‌رسد با روی کار آمدن خود، مواضع ضد ایرانی فرانسه را تشدید کرده است، گفت: ایران در صورت عدم همکاری در مذاکرات با مجازات‌های بیشتری روبرو خواهد شد.

وی در کنفرانس خبری پایانی نشست گروه هشت در آلمان تأکید کرد: برای واداشتن مقامات ایرانی به بازگشت بر سر میز مذاکرات ما باید پیامی قاطع را ارسال و قطعا تحریم‌ها را تشدید کنیم.

صدراعظم آلمان هم تصریح کرد که اگر ایران به مطالبات جامعه جهانی درباره مساله هسته‌ای‌اش عمل نکند اعمال تحریم علیه ایران را ممکن می‌داند.

آنگلا مرکل در کنفرانس خبری پایان نشست سران گروه هشت از ایران خواست به پیشنهاد مشوق‌های اقتصادی ارایه شده به تهران در ازای تعلیق غنی سازی اورانیوم با دقت فکر کند.

دیوانگان، در فکر حمله نظامی

و بالاخره اینکه روزنامه الامارات‌الیوم، چاپ امارات عربی متحده نوشت: محمد البرادعی، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد هرگونه عملیات نظامی علیه ایران هشدار داده و آن را به دیوانگی تشبیه کرده است.

زمان بررسی پرونده ایران

از سوی دیگر علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با فارس از بررسی موضوع هسته‌ای ایران در روز سه‌شنبه یا چهارشنبه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد.

هشدار سولانا: شورای امنیت اشتباه نکند

به گزارش مهر، خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درگفتگو با خبرگزاری دولتی اسپانیا با هشدار به غربی‌ها درباره هرگونه تعامل نادرست و غیر منطقی با برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران، خواستار اتخاذ شیوه مناسب برای تعامل با این برنامه شد و گفت: هرگونه اقدام منفی شورای امنیت علیه ایران اشتباه است.

وی همچنین تصریح کرد: از کشورهای غربی می‌خواهم تا شیوه مناسبی را برای تعامل با موضوع هسته‌ای در پیش گیرند.

کد خبر 23939

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز