همشهری آنلاین: پژوهشگران نوع جدیدی چمن رشد داده‌اند که مانع از انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از کودهای شیمیایی می‌شود.

جلوگیری از گازهای گلخانه‌ا‌ی با نوع جدیدی از چمن

به گزارش مهر، محققان مرکز تحقیقات بین‌المللی علوم کشاورزی ژاپن و مرکز بین‌المللی کشاورزی حاره‌ای کلمبیا گونه‌ای از چمن یافته‌اند که ریشه آفریقایی دارد اما در آمریکای لاتین نیز رشد می‌کند. نام این چمن "براچیاریا" است.

این چمن موادی را از ریشه خود آزاد می‌کند که مانع از فعالیت‌های میکرواورگانیسم‌ها شده و به شدت میزان انتشار اکسید نیتروژن را کاهش می‌دهد.

این گونه‌های جدید چمن که ترکیبی است از براچیاریا و چمن‌های هم خانواده آن، دارای عملکرد سرکوب انتشار گازهای گلخانه‌ای است. این چمن همچنین در مقایسه با گونه‌های چمن موجود، مواد مغذی بیشتری را برای گاوها فراهم آورده و رشد آنها را ارتقا می‌دهد.

اغلب کودهای نیتروژنی مورد استفاده در خاک به اسید نیتریک و برخی از این اسید نیتریک به اکسید نیتروژن - گاز گلخانه‌ای با 300 برابر اثر گرمایی بیشتر نسبت به دی اکسید کربن - تبدیل می‌شوند.

اسید نیتریک می‌تواند از زمین‌های زراعی به آب‌های زیرزمینی نشت کرده و آن را آلوده سازد و به اکوسیستم رودخانه‌ای و اقیانوسی آسیب بزند.

پژوهشگران کشت این چمن را در آمریکای جنوبی آغاز کرده‌اند.

"گانتور سوبارائو" پژوهشگر ارشد این پروژه از مرکز تحقیقات ژاپن می‌گوید تولید این چمن جدید می‌تواند یک فناوری مهم برای توسعه تولیدات کشاورزی همراه با افزایش جمعیت جهانی باشد و استفاده از کودهای نیتروژنی را کاهش دهد.

کد خبر 238273
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز