همشهری آنلاین: بسیاری از دانشمندان معتقدند اگر روزی انسان موفق شود تولید گازهای گلخانه‌ای را متوقف کند، مشکل گرمای جهانی حل خواهد شد

پس از توقف تولید گازهای گلخانه‌ای، باز هم زمین گرم می‌شود

به گزارش مهر، بسیاری از محققان می‌گویند اگرچه احتمال دارد زمین نسبت به دوران پیش از صنعتی سازی گرم‌تر شود اما دمای آن افزایش نخواهد یافت. با این حال این عقیده بسیار قوی، توسط توماس فرولیچر فیزیکدان اقلیم به چالش کشیده شده است.

وی می‌گوید بسیار احتمال دارد حتی پس از توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای دی اکسید کربن، اتمسفر زمین همچنان تا صدها سال به روند گرم شدن خود ادامه دهد. علاوه بر این ممکن است دمای هوا در مراحل بعدی در سطح بسیار بالاتری به ثبات برسد.

به گفته وی، در بلند مدت افزایش دمای هوا می‌تواند 25 درصد بیش از تصور امروزی باشد.

مطالعات فرولیچر در دانشگاه پرینستون حاکی از آن است که احتمالا کربن بسیار کمتری نسبت به تصورات پیشین برای رسیدن به دمای جهانی که دانشمندان آن را ناسالم و خطرناک می‌دانند کافی باشد.

محققان زمینی را شبیه سازی کردند که هزار و 800 میلیارد تن کربن به اتمسفر آن وارد کرده و سپس به طور ناگهانی کل این انتشار دی اکسید کربن را متوقف کردند.

دانمشندان به طور معمول این سناریو را مطرح می‌کنند که توقف دی اکسید کربن موجب توقف افزایش دما می‌شود. اما بررسی‌های آنها نشان داد طی یک هزاره پس از این توقف در شبیه سازی، 40 درصد دی اکسید کربن طی 20 سال خودش به طور تدریجی توسط اقیانوس‌ها و جرم زمین جذب شد و 80 درصد نیز پس از یک هزار سال از جو خارج شد.

وی می‌گوید ما توان اقیانوس‌ها را در جذب موثر گرما از اتمسفر دست بالا گرفته‌ایم و فکر می‌کنیم احتمالا دمای زمین به 0.37 سانتیگراد بالا خواهد رفت اگر دی اکسید کربن به هیچ برسد.

مطالعات جدید نشان می‌دهد دلیل این امر این است که اقیانوس‌ها به نقطه اشباعی می‌رسند که دیگر نمی‌توانند گرمای بیشتری را به خود بگیرند.

از سوی دیگر میزانی که انسان باید انتشار دی اکسید کربن را برای پیشگیری از رسیدن به سطح خطرناک افزایش دمای دو درجه سلسیوس در نظر بگیرد، دست کم گرفته شده است.

اتفاق نظر محققان این است که وقتی که یکهزار میلیارد تن دی اکسید کربن به اتمسفر پمپ شود دمای جهانی به طور میانگین دو درجه سلسیوس افزایش می‌یابد و همین امر موجب می‌شود محیط زیست به طور غیر قابل جبرانی آسیب ببیند.

انسان در حال حاضر 500 میلیارد تن دی اکسید کربن به آسمان می‌فرستد. با این حال این مطالعه مدعی است که سطح خطرناک افزایش دو درجه سلسیوس به دمای زمین به زودی فرا می‌رسد و این دما فقط با 750 میلیارد تن دی اکسید کربن آزاد شده به جو حاصل می‌شود.

اگرچه پس از توقف انتشار دی اکسید کربن روند خنک شدن آغاز می‌شود اما باید گفت پس از یک قرن خنک شدن، در طول 400 سال بعد که اقیانوس‌ها میزان کم و کمتری گرما جذب می‌کنند سیاره زمین 0.37 درجه سلسیوس گرم می‌شود.

اگرچه افزایش دمای زمین به نظر اندکی می‌آید اما گرما اندک زمان بسیار طولانی بر روی زمین حفظ می‌شود. زمین از زمان پیش از دوره صنعتی سازی فقط 0.85 درجه سلسیوس گرم شده است.

کد خبر 240636
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز