همشهری آنلاین: دانشمندان آلمانی می‌گویند واکسیناسیون صرف آوارگان سوری در مقابل فلج اطفال ممکن است برای پیشگیری از گسترش این بیماری به اروپا که دهه‌هاست این بیماری در آن دیده نشده است، کافی نباشد.

به گزارش رویترز این دانشمندان در مقاله‌ای در جورنال پزشکی لنست می‌گویند خطر گسترش فلج اطفال دوباره ظهوریافته در سوریه به اروپا تا حدی ناشی از نوع واکسنی است که عموما در مناطقی از اروپا استفاده می‌شد که سالهاست که این بیماری در آنها دیده نشده است.

شیوع فلج اطفال یا پولیو، بیماری ویروسی که از طریق آب یا غذای آلوده منتقل می‌شود، در میان کودکان کمسن در شمال شرق سوریه در ماه پیش- برای اولین بار در این کشور در 14 سال گذشته- ثابت شد.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) می گوید احتمالا این ویروس از پاکستان- یکی از سه کشوری در جهان که این بیماری به صورت بومی در آن شیوع دارد- به سوریه گسترش یافته است و هشدار داد که 

شیوع بیماری در سوریه برای میلیون‌ها نفر در خاورمیانه تهدیدی شمرده می‌شود.

فلج اطفال به سادگی از شخصی به شخص دیگر سرایت می‌کند و می‌تواند به سرعت در میان کودکان گسترش یابد، به خصوص در شرایط غیربهداشتی که آوارگان سوری در اردوگاه‌های پرازدحام در کشورهای همسایه دچار آن هستند.

این بیماری به دستگاه عصبی حمله می‌کند و در طول چند ساعت باعث فلج بازگشت‌‌ناپذیر می‌شود- سازمان جهانی بهداشت این هشدار را تکرار کرده است که مادامی که حتی یک کودک مبتلا به فلج اطفال باقیمانده باشد، کودکان در هرجایی در معرض خطر این بیماری هستند.

ماریتن ایشنر از دانشگاه توبینگن و واستفان بروکمن از اداره بهداشت عمومی منطقه‌ای روتلینگن آلمان در مقاله‌شان در جورنال لنست می‌نویسند اغلب کشورهای اروپایی در حال حاضر از واکسن فلج اطفال غیرفعال‌شده (IPV) استفاده می‌کنند، نه واکسن خوراکی فلج اطفال (OPV)- که حاوی ویروس زنده ضعیف شده است.

و با اینکه IPV در پیشگیری از بیماری فلج اطفال بسیار موثر است، از لحاظ سرایت ویروس فقط محافظت نسبی ایجاد می‌کند، و بنابراین هنگامی که ویروس بیماری‌زا به طور فعال در حال گردش است، این نوع واکسن کمتر قابل اتکا است.

به گفته این دو دانشمند از آنجایی که در حال حاضر شمار بزرگی از آوارگان در حال فرار از سوریه هستند و در کشورهای همسایه و اروپا پناه می‌جویند، این احتمال وجود دارد که ویروس فلج اطفال دوبار وارد مناطقی شود که دهه‌هاست این بیماری در آنها ریشه کن شده است.

آنها می‌نویسند: "صرفا واکسینه کردن آوارگان- آنچنانکه "مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا" توصیه کرده است- را باید ناکافی دانست. اقدامات فراگیرتری باید مورد ملاحظه قرار گیرد."

از جمله اقدامات اضافی که این دانشمندان پیشنهاد کرده‌اند، آزمایش منظم فاضلاب در مناطقی که شمار زیادی از آوارگان در آن سکونت دارند، از لحاظ وجود احتمالی ویروس فلج اطفال است.

بنیامین نومن، ویروس‌شناس دانشگاه ردینگ بریتانیا موافق است که شیوع تازه فلج اطفال در سوریه هم برای کشورهای همسایه و هم فراتر از آن خطرناک است.

او می‌گوید: "هر نوزاد تازه‌ای که به دنیا می‌آید تا هنگامی که واکسینه نشود، در معرض خطر دچار شدن به فلج اطفال است. تا زمانی که ویروس به طور کامل ریشه‌کن نشود، ضروری است که واکسیناسیون کودکان ادامه یابد."

کد خبر 238204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز