سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با انتشار گزارش سازمان ملل درباره حمله شیمیایی در سوریه، برنامه جهانی غذا هم درباره بحران مواد غذایی در این کشور به‌علت تحریم‌های بین‌المللی هشدار داد.

سوریه

برنامه جهانی غذا درباره شدت گرفتن بحران مواد غذایی در سوریه به‌علت اعمال تحریم علیه این کشور و کاهش محصولات کشاورزی هشدار داد و‌ اعلام کرد که شمار کارمندان خود در حوزه بشردوستانه و توسعه‌ای را در سوریه کاهش داده است.منابع سوریه‌ای و کارشناسان سازمان ملل می‌گویند که این کشور در سال‌جاری نیاز به واردات دست‌کم 2میلیون تن گندم برای تأمین نیازهای داخلی دارد. بلوکه شدن حساب‌های بانکی تاجران و دولت سوریه باعث شده تا دمشق با مشکل واردات گندم، شکر و دیگر مواد غذایی مواجه شود.

خانم ارثارین کازین مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا تصریح کرد که به‌علت بحران فزاینده در سوریه محصولات کشاورزی به‌شدت آسیب دیده و این کشور با چالش‌های فراوانی در خرید مواد غذایی از بازارهای جهانی مواجه است. برنامه جهانی غذا به حدود 3میلیون سوری داخل کشور و به بیش از یک میلیون پناهجوی سوری در چند کشور همجوار کمک‌های غذایی ارائه می‌دهد.

در همین حال به‌دنبال ساقط کردن یک هلی‌کوپتر ارتش سوریه توسط ترکیه، فرماندهی کل ارتش سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اقدام سریع ترکیه در ساقط کردن بالگرد ارتش به وضوح نیت حقیقی دولت اردوغان درقبال سوریه را نشان می‌دهد و گویای آن است که ترکیه می‌کوشد اوضاع را متشنج کرده و مرزها را مجددا ناآرام و بحران زده سازد.

2 روز پیش ارتش ترکیه یک بالگرد سوری را سرنگون کرد و ارتش سوریه اعلام کرد که این بالگرد به اشتباه، مسافتی بسیار اندک در حریم هوایی ترکیه وارد شده بود اما‌ نیروی هوای ترکیه آن را هدف گرفته و ساقط کرد. به موازات این تحرکات، مقام‌های ترکیه از همتایان آمریکایی خود خواستند با وجود توافقنامه ژنو همچنان در حالت آماده‌باش نظامی بمانند.

در همین حال کشمکش میان غرب و روسیه بر سر توافق اخیری که میان مسکو و واشنگتن درباره خلع سلاح شیمیایی سوریه به‌دست آمده، وارد مرحله تازه‌ای شده‌است. وزیر خارجه روسیه دیروز در کنفرانسی خبری با لوران فابیوس همتای فرانسوی خود تصریح کرد که نمی‌توان با انتشار هر خبری درباره سلاح شیمیایی بدون کسب اطمینان از بابت آن، به گزینه بند هفتم منشور سازمان ملل روی آوریم. وی این اظهارات را در واکنش به اظهارات 3همتای آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی خود بیان کرد که 2روز پیش اعلام کردند در حال برنامه‌ریزی برای روی آوری به گزینه بند هفتم منشور سازمان ملل در اعمال زور علیه سوریه هستند.

وی تأکید کرد: این بار نباید مخالفان سوریه را به شرکت در کنفرانس ژنو اقناع کرد بلکه باید آنها را وادار و مجبور به این کار کرد. لاوروف افزود: غربی‌ها خواستار محاکمه رئیس‌جمهور سوریه در دادگاه بین‌الملل هستند اما حتی نمی‌توانند مخالفان سوریه را بر سر میز مذاکره بنشانند. در این میان، دبیرکل سازمان ملل در نشستی پشت درهای بسته در شورای امنیت اعلام کرد که استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه جنایتی جنگی است. بان کی مون جامعه جهانی را به مجازات طرف دست داشته در این اقدام فراخواند.

وی شورای امنیت را به تصویب قطعنامه‌ای فراخواند که براساس آن دولت سوریه درصورت خودداری از برچیدن سلاح شیمیایی، تحریم خواهد شد. براساس گزارش بازرسان سلاح شیمیایی سازمان ملل، این سلاح به‌صورت نسبتا گسترده در حومه دمشق استفاده شده و احتمال می‌رود که کلاهک‌های استفاده‌شده در شلیک موشک‌های حامل مواد شیمیایی دست‌ساز بوده باشد. در همین حال، سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا برای نخستین‌بار به‌صورت علنی اعلام کرد که رژیم متبوعش مایل به سقوط دولت بشار اسد در سوریه است.

مایکل اورن ‌در گفت‌وگو با جروزالم پست اعلام کرد که اسرائیل حتی اشرار دارای ارتباط با القاعده را به کشورهایی نظیر سوریه و متحدانش ترجیح می‌دهد. آرون تأکید کرد که ما پیش از درگرفتن بحران، به سقوط دولت در سوریه مایل بودیم و این تمایل پس از درگرفتن بحران ادامه دارد. این نخستین باری است که اسرائیل چنین و به‌صورت علنی موضع خود را درباره سقوط حاکمیت سوریه اعلام می‌کند.

کد خبر 231409
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز