همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه فرانسه و روسیه در کنفرانس خبری مشترکی در مسکو با تاکید بر اینکه دو کشور بر حل و فصل بحران سوریه و پایان دادن به رنج ملت سوریه متفق‌القول هستند، اعلام کردند که درخصوص اجرای این هدف اختلاف نظرهایی دارند.

کنفرانس خبری مشترک وزیران خارجه روسیه و فرانسه

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، سرگئی لاوروف در این کنفرانس خبری گفت: ما و هم‌پیمانان فرانسوی‌مان هدف یکسانی در سوریه دنبال می‌کنیم و آن پایان دادن به سختی‌ها و رنج مردم و توقف خشونت‌ها در این کشور است. اما مکانیزم‌های اجرایی برای تحقق این هدف از نظر پاریس و مسکو متفاوت است. ما خواهان روی کار آمدن دولتی انتقالی در سوریه با اختیارات کامل هستیم که حقوق همه اقلیت‌ها را رعایت کند و مورد توافق تمامی سوری‌ها باشد.

لاوروف ادامه داد: طرح آمریکا و روسیه به انهدام کامل سلاح‌های شیمیایی سوریه می‌انجامد اما کنفرانس ژنو 2 نیز باید تشکیل شود تا اختلافات به شکلی ریشه‌ای پایان یابد.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: مسکو خواهان ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح‌های شیمیایی و کشتار جمعی است و انهدام سلاح‌های شیمیایی سوریه می‌تواند گام نخست این طرح باشد.

لاوروف با حمایت از دخالت نظامی فرانسه در مالی این اقدام را ستود و تاکید کرد: فرانسه نقش موثری در حل مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی دارد.

لاوروف در خصوص به کارگیری سلاح‌های شیمیایی در سوریه نیز گفت: حمله شیمیایی به اطراف دمشق اقدامی تحریک کننده و مشکوک است و باید تحقیقات پیرامون آن کامل شود. ماموریت کارشناسان شیمیایی سازمان ملل باید از سرگرفته شود و این ناظران به سوریه بازگردند تا درباره دیگر اقدامات ناقض حقوق بشر تحقیق کنند و در نهایت به جمع بندی کلی در این باره برسیم. باید تحقیقات اخیر سازمان ملل و دیگر گزارش‌هایی که درباره سوریه ارائه شده مورد بررسی قرار گیرد و در آخر شورای امنیت درباره عاملان حملات شیمیایی و نقض حقوق بشر تصمیم گیرنده باشد.

وزیر خارجه روسیه درباره گزارش اخیر سازمان ملل نیز گفت: این گزارش نشان می‌دهد که در اطراف دمشق از سلاح شیمیایی استفاده شده اما بنا بر ماموریت کارشناسان عاملان حمله را مشخص نمی‌کند. ما در نشست شورای امنیت درباره مکان ساخت موشک‌هایی که حاوی مواد شیمیایی بودند سوال کردیم اما پاسخ مشخصی در این باره دریافت نکردیم. این امکان وجود دارد که سلاح‌های شیمیایی از خارج از سوریه به داخل این کشور منتقل شده باشد کما اینکه اطلاعات سازمان سیا نیز نشان می‌دهد سلاح‌های شیمیایی در خارج از سوریه ساخته شده است.

وی ادامه داد: دولت سوریه تعهد داده که در کنفرانس ژنو 2 مشارکت می‌کند اما مخالفان ظاهرا از این امر استقبال نمی‌کنند. مخالفان سوری موضع خوبی نسبت به توافق اخیر آمریکا و روسیه درباره سلاح‌های شیمیایی نشان ندادند و از آن ناامید شدند چرا که آنها راه نظامی را ترجیح می‌دهند.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز با تایید سخنان لاوروف تاکید کرد که تنها در مکانیزم‌های اجرایی برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه با مسئولان مسکو مخالف است و معتقد است راه حل سیاسی تنها راهی است که می‌توان بحران سوریه را به طور کامل از طریق آن حل و فصل کرد.

فابیوس گفت: مذاکرات درباره سوریه پیشرفت خوبی داشته اما این کافی نیست بلکه سازمان ملل و شورای امنیت باید در این باره قطعنامه‌ای صادر کنند تا ضمانت‌های اجرایی برای توافق‌های حاصل شده فراهم شود. گزارش سازمان ملل بسیار مهم بود و با توجه به اطلاعاتی که سازمان‌های اطلاعاتی ما به دست آورده‌اند و همچنین مدارکی که در گزارش محققان سازمان ملل آمده دولت سوریه مسئول حملات شیمیایی حومه دمشق است.

وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد که پاریس خواهان تشکیل دولتی انتقالی با اختیارات کامل است و این امر از طریق مذاکرات سیاسی در کنفرانس ژنو2 ممکن خواهد بود.

وی گفت: در روزهای آتی مسائل دشوارتری در پیش داریم چرا که باید مذکرات سیاسی به نتیجه برسد و مساله انهدام سلاح‌های شیمیایی شکلی عملی به خود بگیرد.

فابیوس ادامه داد: فرانسه کشوری صلح طلب است، در جنگ عراق ما تاکید کردیم سلاح‌های کشتار جمعی در این کشور وجود ندارد و ژاک شیراک، رئیس جمهوری وقت فرانسه با دخالت نظامی در عراق مخالف بود. همین امر در مورد خروج نیروهای فرانسه در افغانستان نیز صادق است اما در سوریه اتفاقی رخ داد که بنا به اعلام سازمان ملل در قرن بیست و یکم بی‌سابقه بوده است و به همین دلیل باید اقدامی انجام شود که این مساله دیگر تکرار نشود. ما همچنان محتاط و آماده باقی خواهیم ماند تا دولت سوریه به تعهدات خود برای انهدام سلاح‌های شیمیایی خود عمل کند.

سرگئی لاوروف ، وزیر خارجه روسیه در ادامه این کنفرانس اظهار داشت: صحبت درباره فصل هفت منشور سازمان ملل نیست بلکه صحبت درباره نقش جامعه جهانی در قبال سوریه است. آنچه امروز مهم و ضروری است برگزاری کنفرانس ژنو2 و اجرایی کردن طرح آمریکا و روسیه برای از بین بردن سلاح‌های شیمیایی است.

وی گفت: آنچه اهمیت دارد اجرای توافق اخیر است من و جان کری، وزیر خارجه آمریکا بر لزوم اجرای این توافق تاکید داریم. اولویت اصلی در حال حاضر این است که طرح ما به ویژه درباره زمان‌های مشخص شده و برخی بندها در از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه اجرایی شود. توافق انجام شده باید براساس جدول زمانی به اجرا درآید.

لاوروف همچنین تاکید کرد که توافق با آمریکا شامل بند هفت شورای امنیت نیست.

وی درباره اقدامی که در صورت عدم پایبندی سوریه به این توافقنامه انجام خواهد شد، گفت: همانطور که گفتیم اگر در سوریه اقدامی در جهت نقض این توافقنامه انجام شود، با عامل آن برخورد می‌شود. سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی در صورت نقض تصمیمات اتخاذ شده می‌تواند به شورای امنیت مراجعه کند و تصمیم‌گیری نهایی در شورای امنیت انجام شود.

لاوروف همچنین شورای امنیت را برای نظارت بر عملکرد شورای اجرایی سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی فراخوانده و گفت: اگر سوریه همکاری نکند یا چالش‌هایی به وجود بیاید که نتیجه عدم همکاری سوریه است سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی می‌تواند به شورای امنیت در این خصوص مراجعه کند.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به وجود اختلافاتی میان فرانسه و روسیه درباره بحران سوریه تاکید کرد: روسیه برای تامین امنیت پایگاه‌های شیمیایی در سوریه آماده است.

وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در خصوص کشف موشک‌های استفاده شده در حمله 21 اوت با عباراتی روسی گفت: سلاح‌های روسی در لیبی، به برخی کشورها چون مالی، چاد و آفریقای مرکزی منتقل شدند ما تلاش می‌کنیم تا جلوی این مساله گرفته شود اما درباره این سلاح‌ها باید بگویم ما تمامی جزئیات و اظهارات شاهدان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

لاوروف همچنین بر لزوم متحد شدن مخالفان سوری تاکید کرد و انجام تحقیقات کامل و در خصوص سلاح‌های شیمیایی سوریه را خواستار شد.

کد خبر 231391
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز