شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با گذشت ۲سال‌ونیم از بحران سوریه و برگزاری ده‌ها جلسه و مذاکره مستقیم و غیرمستقیم آمریکا و روسیه درباره این بحران، مذاکرات ۳روزه ژنو نخستین توافق این دو کشور را درباره سوریه حاصل کرد.

جان کری

پس از 3روز مذاکره در ژنو سرانجام وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه درباره طرح کنترل تسلیحات شیمیایی سوریه به توافق رسیدند تا مقام‌های واشنگتن با عقب‌نشینی از مواضع خود طرحی ۶ ماده‌ای را برای نابودی یا انتقال تسلیحات شیمیایی دمشق تا نیمه سال ۲۰۱۴ بپذیرند. درحالی‌که آمریکا و روسیه طی 30‌ماه گذشته درباره سوریه همواره در نقطه مقابل هم بودند دیپلمات‌های ارشد 2کشور روز گذشته از نخستین توافق خود در این رابطه خبر دادند؛ توافقی که آمریکایی‌ها در آن از تهدیدهای خود برای حمله و آنچه مجازات اسد می‌خواندند گذشتند و روس‌ها گفتند با آن به هدف خود رسیده‌اند.

در پایان سومین روز از مذاکرات در ژنو، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به همراه سرگئی لاوروف همتای روس خود در نشستی خبری جزئیاتی از طرح ۶ ماده‌ای مورد توافق 2طرف را اعلام کردند تا با محو شدن کامل ابر حمله نظامی از آسمان منطقه راه برای ادامه مسیر دیپلماتیک هموار شود. براساس چارچوب طرح مورد توافق آمریکا و روسیه، مقام‌های دمشق باید ظرف مدت یک هفته فهرستی کامل از تسلیحات شیمیایی خود ارائه کنند.

جان کری در نشست خبری مشترک اعلام کرد که گروه بازرسان بایستی تا‌ماه نوامبر(۲‌ماه دیگر) در خاک سوریه باشند تا تحقیق درباره تسلیحات و فهرست اعلام شده از سوی دولت سوریه انجام شود. براساس طرح ارائه شده درصورتی که سوریه به تعهدات خود برای کنترل تسلیحات شیمیایی عمل نکند با قطعنامه شورای امنیت براساس فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد مواجه خواهد شد که می‌تواند به‌صورت بالقوه از تحریم تا استفاده از نیروی نظامی علیه این کشور را به‌دنبال داشته باشد. در این توافق اما به‌گفته وزیر امور خارجه روسیه اشاره‌ای به توسل به زور درصورت عدم‌پایبندی سوریه به مفاد طرح نشده است و مسئله در چنین شرایطی به قطعنامه شورای امنیت وابسته خواهد بود.

مقام‌های آمریکا پیش از این تلاش داشتند که بند استفاده از نیروی نظامی را درصورت پایبند نبودن سوریه در طرح کنترل تسلیحات شیمیایی قرار دهند اما با مخالفت مقام‌های سوریه مواجه شدند. جان‌کری هم تأکید کرد که هیچ توافق اولیه‌ای بین 2طرف درباره واکنش شورای امنیت درصورت اجرا نشدن طرح علیه سوریه وجود ندارد.

جان کری در نشست خبری اعلام کرد که هدف نهایی از این طرح انتقال یا نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه تا اواسط سال ۲۰۱۴ خواهد بود. کری قرار است امروز به سرزمین‌های اشغالی برود تا مقام‌های رژیم صهیونیستی را درباره تحولات سوریه در جریان بگذارد. این در حالی است که به‌گفته منابع نزدیک به سازمان ملل احتمالاً گزارش بازرسان شیمیایی این سازمان روز دوشنبه منتشر خواهد شد. بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده این گزارش به‌طور کاملا قانع‌کننده‌ای تأیید خواهد کرد که ‌ماه گذشته در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده شده است. وی هر چند در سخنرانی خود مدعی متهم بودن بشار اسد به «جنایت علیه بشریت» شد اما اعلام کرد که تشخیص عامل حملات شیمیایی جزو وظایف تیم بازرسان سازمان ملل نبوده است. آمریکا به همراه متحدان خود دولت اسد را متهم به استفاده از تسلیحات شیمیایی می‌کنند اما دولت سوریه با رد این اتهام شورشیان مسلح را عامل آن معرفی کرده است.

کد خبر 230991
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز