همشهری آنلاین: وزرای خارجه مصر و روسیه در کنفرانس خبری مشترکی بر حل وفصل سیاسی بحران سوریه با مشارکت تمامی طرف‌های ذی‌ربط تاکید کردند.

کنفرانس مطبوعاتی وزیران خارجه روسیه و مصر

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی،‌ در کنفرانس مطبوعاتی مشترک سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و نبیل فهمی، وزیر خارجه مصر که در مسکو برگزار شد، بر نقش قاهره در موضع گیری‌های بی‌طرفانه در قبال سوریه تاکید شد.

سرگئی لاوروف تاکید کرد که قاهره تضمین کننده نقش متوازن و میانه اتحادیه عرب در قبال بحران سوریه است.

وزیر خارجه روسیه پیش از این کنفرانس نیز در دیدار با همتای مصری‌ خود اعلام کرده بود که مسکو برای این امر اهمیت قائل است که قاهره نقش مهمی را در جهان عرب ایفا کند و باعث شود که اتحادیه عرب روشی متوازن در قبال رخدادهای منطقه در پیش بگیرد.

لاوروف هشدار داد: صدور قطعنامه تهدید آمیز در شورای امنیت علیه سوریه ممکن است به شکست کنفرانس ژنو 2 پیش از برگزاری آن بینجامد.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو برای تحقق ثبات در مصر و ادامه روند سیاسی در این کشور اهمیت قائل است تا از این طریق مصر بتواند سرنوشت خود را بدون مداخله کشورهای خارجی تعیین کند.

در همین راستا، لاوروف اظهار کرد که دمشق از طرح مسکو مبنی بر نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی سوریه استقبال کرد.

لاوروف تصریح کرد: برخی توافق‌های ما با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا را درک نمی‌کنند، مساله فصل هفتم منشور سازمان ملل اکنون مطرح نیست.

لاوروف همچنین تاکید کرد که مسکو از کمیته چهار جانبه اسلامی در خصوص سوریه حمایت می‌کند.

وی تاکید کرد که لازم است تمام گروه‌های مخالف در سوریه در ژنو 2 مشارکت به عمل آورند.

وی تاکید کرد که در شرایط کنونی نه تنها باید مخالفان سوری را برای مذاکره قانع کرد، بلکه باید آن‌ها را به این امر وادار کرد.

وزیر خارجه روسیه با بیان این که مسکو آماده میزبانی رهبر ائتلاف مخالفان سوریه است، افزود: ما نباید صرفا تاکید کنیم که مخالفان باید با طرح روسیه و آمریکا مبنی بر برگزاری ژنو موافقت کنند، بلکه ما باید با تمامی مخالفان سوری هماهنگی لازم را به عمل آوریم و میزبان تمامی گروه‌های مخالف باشیم.

لاوروف اعلام کرد که اصل اساسی این است که در امور داخلی مصر مداخله‌ای صورت نگیرد و مردم مصر سرنوشت خودشان را تعیین کنند.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو از تلاش‌های دولت مصر در عرصه حقوق بشر حمایت می‌کند، اعلام کرد: قاهره به تلاش‌های ما به ویژه در زمینه عاری ساختن منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی اهمیت می‌دهد.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: ثبات مصر بر تمام منطقه تاثیر می‌گذارد.

وی با بیان این که این کشور نگرش منفی به تروریسم دارد، اعلام کرد که گروه‌های تروریستی باید ریشه کن شوند.

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که ایران حق استفاده مسالمت‌آمیز از انرژی هسته‌ای را دارد.

نبیل فهمی نیز به نوبه خود از همتای روسی‌اش به دلیل موضع شفاف و منطقی مسکو در قبال مصر و منطقه قدردانی و تاکید کرد که سفر وی به مسکو اولین سفرش به کشوری غیر عربی است که نشان دهنده جایگاه مهم روسیه است.

وی اعلام کرد که مصر از برگزاری نشست ژنو 2 که باید همگان در آن حضور یابند حمایت می‌کند و بر لزوم حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه تاکید کرد.

وی همچنین تصریح کرد: پیامدهای بحران سوریه از مرزهای این کشور پا فراتر گذاشته است و ما با وجود شرایط کشورمان در حل و فصل بحران این کشور مشارکت خواهیم کرد.

فهمی خاطر نشان کرد: ما به صورت نهایی این تصمیم را اتخاذ کرده‌ایم که سیناء را تحت کنترل درآوریم و به فعالیت گروه‌های تندرو در این منطقه پایان دهیم.

وزیر خارجه مصر تاکید کرد که کشورش از خطرات ناشی از حضور تروریست‌ها که به قوانین مصر احترام نمی‌گذارند، رنج می‌برد.

فهمی با بیان اینکه روابط مصر و روسیه تاریخی است، تاکید کرد که ارتقای این روابط بر این اساس است که روسیه یک کشور مهم است نه آنکه جایگزین یک کشور دیگر باشد.

کد خبر 231258
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز