همشهری آنلاین: دانش‌آموزان فرانسوی در اعتراض به اخراج یک دانش‌آموز خارجی از این کشور شمار زیادی از دبیرستان‌ها را به تعطیلی کشاندند. در پاریس و شهرهای دیگر فرانسه هزاران دانش‌‌آموز به خیابان آمدند. شماری از معترضان دستگیر شدند.

اعتراضات فزاینده دانش‌آموزان فرانسه علیه اخراج یک پناهنده

به گزارش دویچه وله، روز نهم اکتبر (۱۱ مهر)، هنگامی که ماموران پلیس فرانسه به یک ارودگاه دانش‌‌‌آموزان رفتند و لئوناردای پانزده ساله را برای بازگرداندن به کوزوو با خود بردند، تصور نمی‌کردند که این اقدام باعث ایجاد اعتراضات گسترده در سراسر فرانسه شود.

روز جمعه، ۱۸ اکتبر برای دومین بار تنها در پاریس، به گفته‌ی سخنگوی پلیس ۴ هزار دانش‌آموز و بنا بر ادعای یک سخنگوی معترضان، دست‌کم ۱۲ هزار نفر به خیابان‌ها آمدند و خشم خود را نسبت به اخراج خشونت‌بار لئوناردا و خانواده‌ی او به نمایش گذاشتند.

به گزارش شاهدان عینی، تعداد جمعیت به حدی بود که ساعت‌ها عبور و مرور خودروها در تعداد زیادی از خیابان‌های پاریس امکان‌پذیر نبود.

در پایتخت فرانسه و حومه‌ی آن، دانش‌آموزان بیش از ۴۵ دبیرستان کلاس‌های درس را ترک کردند و باعث تعطیلی دبیرستان‌ها شدند.

زندگی کولی‌ها در یک کمپ در فرانسه. وزیر کشور فرانسه می‌گوید، کولی‌ها کوچ‌نشین هستند و نمی‌توانند خود را با جامعه فرانسه وفق دهند. زندگی کولی‌ها در یک کمپ در فرانسه. وزیر کشور فرانسه می‌گوید، کولی‌ها کوچ‌نشین هستند و نمی‌توانند خود را با جامعه فرانسه وفق دهند.

اعتراضات خیابانی در چند شهر به درگیری‌های پراکنده ‌میان نیروهای پلیس و تعداد کمی از دانش‌آموزان انجامید. به گزارش خبرگزاری آلمان، دست‌کم چهار تن از دانش‌آموزان دستگیر شده‌اند.

اعتراض سیاستمداران

تنها نه روز پس از اخراج لئوناردا شمار معترضان در سراسر فرانسه به ده‌ها هزار نفر رسیده و چند حزب را نیز به واکنش واداشته است. حتی شماری از اعضای حزب دولتی سوسیالیست هم به این اقدام وزارت کشور اعتراض کرده‌اند.

مانوئل والس، وزیر کشور، اخراج لئوناردا و خانوداده‌ی او را که وابسته به قوم روما ("کولی") هستند، اقدامی قانونی توصیف کرده اما تحت فشارهای فزاینده، خواستار بازنگری پرونده‌ی پناهندگی این خانواده شده است. او چندی پیش گفته بود، روماها کوچ‌نشین هستند و به همین دلیل نمی‌‌‌توانند خود را با جامعه‌ی فرانسه وفق دهند.

ژان مارک آیرو، نخست وزیر فرانسه وعده داده است که اگر ثابت شود حقوق لئوناردا نقض شده، به خانواده‌ی او که سال‌ها در فرانسه منتظر دریافت پناهندگی بوده‌اند، اجازه‌ی بازگشت خواهد داد.

فرانسوا اولاند نیز غیرمستقیم از اخراج لئوناردا به کوزوو انتقاد کرد. او گفت، دولت فرانسه باید نسبت به اخراج دانش‌‌آموزان خارجی حساسیت بیشتری به‌خرج بدهد.

همچنین بی بی سی گزارش داد که اولاند گفته است لئوناردا برای بدون خاتواده خود برای ادامه درسش در فرانسه می توان به این کشور بیاید که البته این امر از سوی این دانش آموز کوزوویی رد شده است.

در حرکت‌های اعتراضی دانش‌‌‌آموزان فرانسوی علاوه بر لئوناردا، نام خاچیک کاچاتریان نیز برده می‌شود. این جوان ۱۹ ساله ارمنی پس از رد تقاضای پناهندگیش، از فرانسه به ارمنستان بازگردانده شده است.

کد خبر 235563
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز