همشهری آنلاین: حسین ایبیش کارشناس یک اندیشکده آمریکایی(ATFP) گفت: فرانسه جنگ طلب ترین کشور غربی است.

فرانسه جنگ طلب ترین کشورغربی است

به گزارش ایرنا به نقل ازخبرگزاری فرانسه، ایبیش با اشاره به تقدیر سناتورهای جمهوریخواه آمریکا از فرانسه به دلیل ممانعت از امضای توافق نامه هسته ای مذاکرات هسته ای در نشست ژنو میان ایران و گروه 1+5، افزود: درطول سه روز مذاکرات، فرانسه بارها تضمین ها در مورد برنامه هسته ای ایران را ناکافی دانست که تکرار این مواضع سبب شد تا ایران این کشور را یک عامل شیطنت در روند مذاکرات بداند.

این گزارش با اشاره به این که موضع گیری فرانسه سوالاتی را در ذهن تحلیلگران برانگیخته است، به نقل ازˈحسین ایبیشˈ کارشناس اندیشکده آمریکاییˈ نیروی ضربت در امور فلسطینˈ(AMERICAN TASK FORCE ON PALESTINE )،افزود: فرانسه با مداخله خود در لحظه آخر بار دیگر نشان داد که به جنگ طلب ترین کشور غربی در خاورمیانه و در میان همسایگانش تبدیل شده است.

برپایه این گزارش، فرانسه کشورهای دیگر را به سمت مداخله در لیبی سوق داد، نیروهای خود را در کشور مالی مستقر کرد، بیش از همه به مداخله در سوریه اشتیاق نشان داد و این بار نیز از امضای توافق هسته ای با ایران سرباز زد.

فرانسوی ها وقت و زحمت همه را به هدر دادند

از سوی دیگر استاد دانشگاه ˈام آی تیˈ و کارشناس برجسته هسته ای آمریکا با تاکید بر پیشرفت بسیار جدی مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو، بشدت از مواضع فرانسه انتقاد کرد و گفت: فرانسوی ها توپ توافق را در آستانه دروازه پس زدند و متاسفانه وقت و زحمت وزیران خارجه دیگر کشورها را به هدر دادند.

جیم والش، کارشناس موسسه برنامه مطالعات امنیت فنآوری در دانشگاه ام آی تی ماساچوست در گفتگوی اختصاصی با ایرنا با اشاره به اینکه جان کری وزیر خارجه آمریکا از حصول توافق مطمئن بود و برای همین شخصا به ژنو رفت تا آن را امضا کند، گفت: ما در یک قدمی توافق بودیم. فرانسوی ها دارند با آتش بازی می کنند.

وی مباحث مطرح شده توسط لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه را درباره راکتور اتمی اراک و امنیت رژیم صهیونیستی نامربوط و نگران کننده توصیف کرد و گفت تا پیش از دور بعدی مذاکرات، اوباما باید با اولاند تلفنی تماس گرفته و موضوع را حل کند.

والش تاکید کرد: مساله مهم این است که هم آمریکا و هم ایران دلایل قوی و خوبی دارند که هر چه زودتر توافق کنند و نباید بگذارند این توافق به تاخیر بیفتد.

نویسنده کتاب «برنامه هسته ای ایران: دلایل، پیامدها و گزینه ها» درباره ارزیابی خود از سه روز مذاکرات فشرده در ژنو گفت: این مذاکرات پیشرفتی بسیار جدی به جلو بود. گستردگی و عمق مباحث مطرح شده این کشورها در سه روز گذشته به تمام مذاکرات سال های گذشته برتری دارد. این دقیقا چیزی است که ما به آن نیاز داریم. بحث های آن ها بسیار جدی بود و می توانم بگویم تنها یک قدم کوچک تا توافق فاصله داشتیم. برای همین بود که وزیر خارجه کری که فکر می کرد مساله نهایی شده، به ژنو رفته بود که خود توافق را امضا کند.

والش افزود: این بار بر خلاف گذشته که دو طرف با شک و تردید میز مذاکرات را ترک می کردند، شاهد بودیم که پیشرفت بسیار اساسی برای کم کردن فاصله دو طرف انجام شد.

مدیر سابق مرکز علوم و روابط بین الملل مدرسه جان اف کندی دانشگاه هاروارد از مواضع فرانسه در خصوص مذاکرات ژنو بشدت ابراز ناخرسندی کرد و گفت: من از موضع فرانسه نه تنها بسیار ناخرسندم بلکه گیج هم شده ام، موضعی که مشخص بود با دیگران هماهنگ نشده بود.

جیمز والش درباره پیش کشیدن موضوع راکتور اتمی اراک توسط وزیر خارجه فرانسه گفت: طرح موضوع راکتور اراک و توقف فعالیت آن در چارچوب این توافق اولیه کلا بی ربط بود. این راکتور قرار نیست فعلا فعال شود و این مساله ای است که باید در توافق نهایی مورد بحث قرار گیرد. اما در این گام نخست، به نظرم نباید اصلا مساله راکتور اراک به پیش کشیده می شد. من از این مداخله فرانسه که نتایج کار را به خطر انداخته عصبانی و نگران هستم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا فرانسه چنین موضعی را گرفت، گفت: من واقعا نمی دانم دلیلش چیست. من نمی خواهم اینجا به آن ها برچسبی بزنم. شاید خودبینی فرانسوی ها باشد یا شاید اینکه اولاند تیم امنیت ملی تندرو و بی تجربه ای در زمینه هسته ای دارد که به او اینگونه مشاوره داده اند. مشخص است که آن ها به اسراییل در سخنان خود اشاره کرده اند و اگر قرار است شما نگرانی بقیه کشورها را بیان کنید، باید بگویم این مساله نگران کننده خواهد شد.

والش گفت: ما در یک قدمی توافق بودیم. در گذشته هم شاهد کارهای احمقانه ای بوده ایم که همه چیز را در یک قدمی توافق خراب کرده است.

وی در پاسخ به اینکه واکنش مقام های آمریکایی به مواضع فرانسه چه بود؟، تصریح کرد: آن ها باید رنجیده و عصبانی باشند. جان کری تمام برنامه هایش را جابجا کرده و به ژنو رفته بود که توافق را امضا کند. شما این کار را نمی کنید مگر آنکه از قطعی بودن موضوع مطمئن باشید. اما فرانسوی ها کاری کردند که وقت و زحمت جان کری و بقیه وزیران خارجه به هدر رفت. این کار فرانسوی ها از بی مسئولیتی دست کمی نداشت. آن ها توپ توافق را در آستانه ورود به دروازه پا پس زدند. واقعا آن ها دارند با آتش بازی می کنند.

در پایان ایرنا از این کارشناس هسته ای پرسید که وزیر خارجه ایران تاکید کرده که پیشرفت گفتگوها نیازمند موضعی متحد در داخل 1+5 می باشد، آیا اختلاف نظر میان فرانسه و دیگران مانعی برای توافق خواهد ماند؟

کارشناس موسسه برنامه مطالعات امنیت فنآوری در دانشگاه ام آی تی گفت: به نظرم اینگونه نیست و نباید قضاوت زودهنگام داشت. دور بعدی مذاکرات به زودی برگزار می شود. به نظرم لازم است که رییس جمهور اوباما با اولاند تماس تلفنی بگیرد تا تکلیف مساله روشن شود.

وی تاکید کرد: به اعتقاد من مساله مهم این است که هم آمریکا و هم ایران دلایل قوی و خوبی دارند که هر چه زودتر توافق کنند و نباید بگذارند این توافق به تاخیر بیفتد.

والش همچنین درباره مخالفت های عربستان و رژیم صهیونیستی گفت: عربستان و اسراییل برای آمریکا اهمیت دارند اما دولت آمریکا بر اساس منافع خود تصمیم خواهد گرفت. نه عربستان و نه اسراییل نمی توانند در تعیین نتایج مذاکرات با ایران نقش داشته باشند. تنها کسانی در تعیین سرنوشت مذاکرات نقش خواهند داشت که دور میز مذاکره در ژنو حضور دارند.

کد خبر 238500
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز