همشهری آنلاین: فرانسه ممکن است سربازانی که در جنگ جهانی اول به جرم «ترسو» بودن اعدام شده‌اند را عفو کند.

سربازان فرانسوی

به گزارش فارس، خبرگزاری فرانسه گزارش داد گزارشی که به «وزارت امور کهنه سربازان فرانسه» تحویل داده شده از این کشور درخواست کرده تاریخ را به نفع سربازانی برگرداند که در جنگ جهانی اول از جنگیدن امتناع کردند و توسط خود فرانسوی‌ها اعدام شدند.

در حالی که فرانسه آماده می‌شود تا سال آینده یادبودی برای صدمین سالگرد «جنگ بزرگ» برگزار کند، در متن این گزارش جدید از اعمال استانداردهای دو گانه در حق سربازانی که به جوخه‌های آتش سپرده شدند و در تاریخ از آنها به عنوان «افرادی بزدل» یاد شد، انتقاد شده است.

در این گزارش آمده است: «یک قرن پس از آغاز این جدال خونین، در جامعه ما همگرایی عظیمی وجود دارد که اکثر این افراد ترسو نبودند بلکه سربازانی صادق بودند که وظایفشان را انجام داده‌اند و مستوجب مرگ نبوده‌اند.»

در این گزارش تصریح شده بین 600 تا 650 سرباز فرانسوی در این جنگ به خاطر تمرد از دستور فرماندهان توسط خود فرانسوی‌ها اعدام شدند، در حالی که حدود 100 نفر هم به جرم جاسوسی و جرائم دیگر اعدام شدند.

گزارش مذکور پیشنهاد داده دولت فرانسه طی اعلانیه‌ای رسمی لکه ننگ را از این سربازان پاک کند و اقدام به برگزاری برنامه‌ای آموزشی در این مورد بکند.»

این گزارش نتیجه‌گیری می‌کند: «اعلام اینکه این سربازان به طریقی برای محافظت از فرانسه کشته شدند، نوعی عفو اخلاقی و شهروندی است.

 

کد خبر 233400
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز