همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت روز جمعه ۲۷ دسامبر گزارش داد که چهار فرد دیگر در عربستان سعودی به ویروس "نشانگان تنفسی خاورمیانه" (MERS) آلوده شده‌اند، و یک نفر از آنها – یک مرد سالمند- فوت کرده است.

به گزارش رویترز این عفونت‌های جدید از جمله شامل دو کارمند بهداشتی در ریاض هستند که هیچ علامت غیرمعمولی را گزارش نکرده بودند، و به این ترتیب شمار موارد ثابت‌شده بیماری تنفسی بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت به 170 نفر می‌رسد که 72 نفر آنها فوت کرده‌اند.

MERS برای نخستین بار در سپتامبر 2012 در خاورمیانه بروز کرد و ویروس عامل آن از همان خانواده‌ای است که ویروس SARS به آن تعلق دارد، و می‌تواند باعث سرفه، تب و ذات‌الریه شود.

موارد ابتلا به این بیماری در عربستان سعودی، قطر، کویت، اردن، امارات متحده عربی، عمان و تونس و نیز چندین کشور در اروپا گزارش شده‌اند، و دانشمندان به طور فزاینده‌ای بر رابطه میان عفونت‌های انسانی و شترها به عنوان "مخزن حیوانی" احتمالی ویروس متمرکز بوده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت در تازه‌ترین گزارشش در این مورد که روز جمعه منتشر شد اعلام کرد آخرین مورد مرگ ناشی از MERS - یک مرد 73 ساله اهل ریاض است که ظاهرا در تماس با حیوانات بوده است و سابقه مسافرت به خارج از منطقه ریاض را نداشته است.

بر اساس این گزارش چهارمین مورد یک مرد 53 ساله اهل ریاض است که پس از تماس با یک مورد از پیش ثابت‌شده MERS به بیماری متبلا شده است. این مرد در 26 نوامبر بستری شده بود و در حال حاضر در واحد مراقبت‌های ویژه تحت درمان است.

دانشمندان هلندی و قطری در اوائل این ماه نتایج پژوهشی را منتشر کردند که برای نخستین بار ثابت می‌کرد که MERS می‌تواند به شترها هم سرایت کند- و در نتیجه این گمان را تقویت می‌کند که این حیوانات که در این منطقه برای گوشت و شیرشان و نیز حمل و نقل و مسابقه مورد استفاده قرار می‌گیرند، ممکن است منبع شیوع انسانی این ویروس باشند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید افراد در معرض خطر برای ابتلا به شکل شدید بیماری MERS "باید از تماس نزدیک با حیوانات هنگام دیدار از مزارع یا انبارهای علوفه که یکی از محل‌های شناخته‌شده گردش بالقوه ویروس است، خودداری کنند."

توصیه برای عموم مردم نیز به کار بستن اقدامات معمول بهداشت شخصی مانند شستن دست پیش و پس از تماس با حیوانات ،پرهیز از تماس با حیوانات بیمار و رعایت بهداشت مناسب مواد غذایی است.

کد خبر 243863
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز