پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد ویروسی که باعث "نشانگان تنفسی خاورمیانه" یا “مرس” (MERS) می‌شود در خفاش‌ها در عربستان سعودی وجود دارد.

MERS

پژوهشگران نمونه‌های به دست آمده از خفاش‌های زنده‌ای را که در فاصله 13 کیلومتری خانه نخستین شخصی که در عربستان سعودی به مرس مبتلا شد، مورد آزمایش قرار دادند.

به گفته پژوهشگران ویروسی که در یکی از این خفاش‌ها به دست آمد صد در صد مشابه ویروسی بود که در انسان‌ها یافت شده است.

دکتر یان لیپکین، رئس مرکز عفونت و ایمنی در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه کلمبیا، سرپرست این پژوهش، می‌گوید: "گزارش‌های متعددی درباره یافتن ویروس‌های شبیه ویروس مرس در حیوانات منتشر شده است. در هیچکدام از این موارد مشابهت کامل ژنتیکی وجود نداشته است. اما ویروسی که ما در یک حیوان یافته‌ایم توالی ژنتیکی مشابهی با ویروس یافت شده در نخستین مورد انسانی بیماری دارد. مهمتر اینکه این ویروس از حیوانی در محدود زندگی نخستین انسان بیمار به دست آمده است."

مرس برای اولین بار در سپتامبر 2012 در عربستان سعودی ظهور کرد، و از آن هنگام به بعد بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت 94 نفر را مبتلا کرده و باعث مرگ 47 نفر آنها شده است.

به گفته این پژوهشگران خفاش‌ها مخزن شناخته‌شده ویروس‌های دیگری نیز هستند که انسان‌ها را مبتلا می‌کنند، از جمله ویروس هاری و سارس(نشانگان حاد شدید تنفسی) که در سال‌های 2002 و 2003 باعث ابتلا ی بیش از 8000 نفر و مرگ حدود 800 نفر در آسیای جنوب شرقی شد.

از آنجایی که انسان‌های بیمارشده تماسی با خفاش‌ها نداشته‌اند، این پژوهشگران حدس می‌زنند که حیوانات دیگری واسطه انتقال ویروس از خفاش‌ها به انسان‌ها بوده‌اند. این پژوهشگران می‌گویند جستجوی این ویروس را در سایر حیوانات اهلی و وحشی منطقه ادامه خواهند داد.

یک بررسی که در همین ماه منتشر شد نشان داد که شترها در عمان، کشوری دیگر در شبه‌جزیره عربستان، همسایه عربستان سعودی، دارای پادتن‌های برضد ویروس مرس، یا یک ویروس مشابه آن هستند. البته خود ویروس در این حیوانات یافت نشد.

کد خبر 228098

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز