همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت روز شنبه ۱۹ اکتبر اعلام کرد برای نخستین بار پس از ۱۴ سال دو مورد مشکوک به ابتلا به بیماری ویروسی علاج‌ناپذیر فلج اطفال در سوریه شناسایی شده است.

به گزارش رویترز این سازمان وابسته به سازمان ملل می‌گوید نتایج آزمایش‌های ابتدایی بر روی خوشه‌ای از موارد فلج شل در ایالت شرقی دیر الزور دراوائل اکتبر از لحاظ این بیماری معلول‌کننده مثبت شده است.

سازمان جهانی بهداشت هنوز در انتظار نتایج آزمایش‌های نهایی از آزمایشگاه مرجع منطقه‌ای است.

پولیوویروس‌های (ویروس‌های فلج اطفال) بیماری‌زا برای آخرین بار در سال 1999 از سوریه گزارش شده بودند.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای از مقرش در ژنو اعلام کرد: "وزارت بهداشت جمهوری عربی سوریه تایید می‌کند که در حال درمان کردن این رویداد به عنوان یک خوشه بیماری است... و در حال حاضر طراحی اقدامات برای پاسخ فوری در سراسر کشور در حال انجام است."

"سوریه به علت موقعیت فعلی‌اش در معرض خطر بالای شیوع فلج اطفال و سایر بیماری‌های قابل‌پیشگیری بوسیله واکسن است."

فلج اطفال یک بیماری بسیار واگیردار است که به دستگاه عصبی حمله می‌کند و می‌تواند در طول چند ساعت باعث فلج بازگشت‌ناپذیر شود. این بیماری در حال حاضر فقط در سه کشور در جهان به صورت آندمیک یا بومی وجود دارد: نیجریه، پاکستان و افغانستان، موارد تک‌گیر آن گاه به گاه در سایر کشورها هم رخ می‌دهد.

بر اساس آخرین داده‌های "ابتکارعمل جهانی ریشه‌کنی فلج اطفال"، یک برنامه سازمان جهانی بهداشت، در سال جاری تا به حال 286 مورد فلج اطفال از سراسر جهان گزارش شده است.

علاجی برای فلج اطفال وجود ندارد، اما می‌توان با واکسیناسیون از این بیماری پیشگیری کرد. واکسن فلج اطفال که در سال‌های اولیه زندگی کودک در چند دوز تجویز می‌شود، تقریبا همیشه برای ادامه زندگی باعث محافظت کودک می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید برای این منطقه هشدار نظارتی اعلام کرده است تا موارد بالقوه احتمالی بیماری به صورت فعال جستجو شود. فعالیت‌های واکسیناسیون فوری اضافی نیز در کشورهای همسایه در حال طراحی است.

کد خبر 235716

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز