یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: متخصصان سعودی می‌گویند بعید است ویروس جدید عامل "نشانگان تنفسی خاورمیانه" یا "مرس" (MERS) که تا به حال نیمی از مبتلایانش را کشته است، مانند ویروس عامل "سارس" گسترش پیدا کند.

mers2

اغلب 90 مورد مبتلایان به "مرس" از کشور عربستان سعودی گزارش شده‌اند. ویروس عامل "مرس" از گروه کورناویروس‌ها است، ویروس‌هایی که عامل سرماخوردگی و "سارس" (نشانگان شدید حاد تنفسی که در سال 2003 به مرگ حدود 774 نفر انجامید) هم هستند.

اما به گزارش بی بی سی نتایج یک آنالیز مفصل بر روی موارد این بیماری در عربستان سعودی که در جورنال "بیماری‌های عفونی لنست" منتشر شده است، بر وجود "نقصان‌های عمده" در شناخت این ویروس تاکید می‌گذارد.

کورونا ویروس عامل "نشانگان تنفسی خاورمیانه" یا "مرس" در سال 2012 ظهور کرد، و تا به حال 90 نفر را مبتلا کرده است که 45 نفر آنها مرده‌اند.

نگرانی جهانی این است که این ویروس جدید نیز مانند ویروس سارس گسترش جهانی پیدا کند.

پژوهشگران سعودی در مقاله‌شان درباره 47 مورد این بیماری نشان می‌دهند که این بیماری عمدتا مردان سالمند را دچار خود کرده است.

اغلب مبتلایان به این بیماری مشکلات پزشکی دیگری هم داشته‌اند، از جمله دو سوم این بیماران دچار دیابت هم بوده‌‌اند.

پروفسور زیاد مممیش، سرپرست این پژوهش و معاون بهداشت عمومی وزارت بهداشت عربستان می‌گوید: "علیرغم شباهت‌های اساس میان این ویروس و ویروس سارس، تفاوت‌های مهمی هم میان آنها وجود دارد."

او می‌گوید: " سارس قدرت سرایت بیشتری به خصوص در محیط‌های بیمارستانی داشت و افراد سالم‌تر و جوانتر را مبتلا می‌کرد، در مقابل مرس میزان کشندگی بیشتری دارد و 60 درصد از مبتلایانش را که معمولا بیماری‌های مزمن همراه هم دارند، را می‌کشد، در حالیکه درصد تلفات در سارس یک درصد بود."

"البته این میزان مرگ و میر بالای سارس ممکن است به این علت باشد که ما فقط موارد شدید بیماری را شناسایی می‌کنیم و شمار عمده‌ای از موارد خفیف‌تر یا بی‌علامت شناخته نمی‌شوند."

"بنابراین در حال حاضر شواهد چندانی در دست نیست که مرس مسیر مشابه با سارس را خواهد پیمود."

پروفسور و ممیش و همکارانش در مقاله‌شان همچنین یادآور شده‌اند که در حال حاضر منبع این ویروس در طبیعت شناخته نشده است و تلاش برای یافتن آن ادامه دارد.

کد خبر 225030
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز