شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲

همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند گونه مرگبار جدید ویروس آنفلوآنزای پرندگان در چین از پرندگان مهاجر به اردک‌ها و سپس به طیور پرش کرده است، و سپس به انسان‌ها منتقل شده است، و ویروس‌های آنفلوآنزای پرندگان دیگری نیز در محیط در حال گردش هستند که می‌توانند همین مسیر را بپیمایند.

birds flu

به گزارش رویترز این بررسی- تجزیه و تحلیل سابقه تکاملی ویروس آنفلوآنزای پرندگان H7N9 که تا به حال باعث مرگ 44 نفر شده است- چندین ویروس آنفلوآنزای گونه H7 دیگر در میان پرندگان شناسایی کرد که به گفته پژوهشگران ممکن است باعث "تهدیدهایی فراتر از شیوع فعلی شوند."

به گفته این پژوهشگران گرچه هیچکدام از سویه‌های دیگر ویروس H7 تا به حال در انسان‌ها یافت نشده‌اند، برخی از آنها می‌توانند پستاندارانی مانند راسوها را آلوده کنند، و بنابراین احتمال پرش آنها به انسان وجود دارد.

پیتر هوربی، کارشناس آنفلوآنزای پرندگان در واحد پژوهش بالینی آکسفورد در هانوی ویتنام که در این پژوهش دخالت نداشته است، می‌گوید: " این کشف به یاد ما می‌آورد که حتی اگر ویروس H7N9 دوباره شیوع پیدا نکند، خطر شیوع انواع بسیار دیگر ویروس آنفلوآنزای طیور در میان انسان‌ها وجود دارد."

به گزارش سازمان جهانی بهداشت ویروس آنفلوآنزای پرندگان H7N9 که تا فوریه 2013 به انسان‌ها منتقل نشده بود، تا به حال باعث عفونت 135 نفر در چین و تایوان شده، و 44 نفر آنها را کشته است.

اغلب موارد بیماری در افرادی رخ داده است که به بازارهای فروش طیور زنده رفته بودند یا تماس نزدیک با طیور زنده داشته‌اند.

در هفته‌های اخیر شمار موارد عفونت جدید در انسان‌ها به شدت کاهش یافته است که به گفته کارشناسان به علت اقدام مقامات چینی در بستن بازارهای طیور زنده و فرارسیدن فصل تابستان بوده است.

پژوهشگران دانشگاه هنگ کنک برای یافتن مسیر تحول ویروس H7N9 و راهیابی‌اش به انسان‌ها، یک پایش میدانی را در پیرامون مناطق شیوع H7N9 انجام دادند و توالی و نقشه کد ژنتیکی شمار بسیاری از ویروس‌های آنفلوآنزای پرندگانی را که یافتند، تعیین کردند.

این پژوهشگران یافته‌‌های خود را در جورنال "نیچر" منتشر کرده‌اند نتیجه گیری می‌کنند که ویروس H7 احتمالا در دست کم دو مورد مستقل از اردک‌ها به مرغ‌ها منتقل شده است و به اصطلاح "بازآرایی ژنتیکی این ویروس‌ها در نتیجه مبادله ژن با نوع دیگر ویروس آنفلوآنزای H9N2 باعث ایجاد ویروس H7N9 شده است که شیوع اخیر بیماری را ایجاد کرد.

آنها همچنین ویروس دیگر قبلا ناشناخته H7N7 را کشف کردند که در میان جمعیت ماکیان در چین در حال گردش است.

آزمایش‌های آن بر روی این سویه ویروسی نشان داد که این ویروس توانایی آلوده کردن راسوها - مدل حیوانی که اغلب بوسیله دانشمندان برای بررسی آنفلوآنزا در انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد- را دارد، بنابراین ممکن است در آینده بتواند به انسان‌ها پرش کند.