همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه ۵ مه (پانزدهم اردیبهشت) با توجه به شیوع مجدد فلج اطفال در چند کشور و احتمال گسترش آن در چند ماه آینده که ممکن است تلاش‌های سی‌ساله رای ریشه‌کنی این بیماری را به باد دهد، وضعیت هشدار بین‌المللی بهداشت عمومی اعلام کرد.

polio

به گزارش آسوشیتدپرس دکتر بروس آ‌یلاوارد سرپرست برنامه فلج اطفال در سازمان جهانی بهداشت در یک کنفرانس خبری در این باره گفت: «اگر فلج اطفال ریشه‌کن نشود، گسترش بین‌المللی آن ادامه خواهد یافت و کودکان حساس را فلج خواهد کرد.»

فلح اطفال معمولا کودکان زیر پنج سال را مبتلا می‌کند و در اغلب موارد از راه آب آلوده منتقل می‌شود. علاج خاصی برای این بیماری وجود ندارد، اما چند نوع واکسن برای پیشگیری از  آن در دسترس است.

کارشناسان به خصوص از ظهور مجدد ویروس پولیو، عامل بیماری فلج اطفال، در کشورهایی که قبلا عاری از این بیماری بوده‌‌اند، مانند سوریه، سومالی و عراق نگران هستد که جنگ یا ناآرامی‌های داخلی تلاش‌ها برای محدود کردن ویروس را با مشکل مواجه کرده است.

گسترش اخیر فلج اطفال در زمانی صورت می‌گیرد که فصل معمول شیوع این بیماری نیست و کارشناسان نگرانند در ماه‌های آینده موارد بیشتری از فلج اطفال بروز کند.

سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته کمیته‌ای اضطراری را فراخوانده بود تا درباره وضعیت شیوع فعلی فلج اطفال- در دست کم ۱۰ کشور در اسیا، خاورمیانه و آفریقا- تصمیم بگیرد و اختیار اعلام وضعیت اضطراری بهداشتی بین‌المللی را به آن داده بود.

تصمیم روز دوشنبه به معنای اتخاذ اقدامات متعددی است از جمله ملزم کردن افراد ساکن کشورهای با شیوع فلج اطفال به داشتن مدرک واکسیناسیون بر ضد ویروس پولیو پیش از یافتن امکان مسافرت بین‌المللی است.

به گفته سازمان جهانی بهداشت این اقدامات در سه ماه آینده مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.

تا پایان ماه آوریل امسال ۶۸ مورد ثابت‌شده فلج اطفال رخ داده است، در حالیکه در همین زمان در سال گذشته فقط ۲۵ مورد این بیماری ثبت شده بود.

فلج اطفال در سال ۲۰۱۳ در سوریه دوباره ظهور کرد و این نگرانی را ایجاد کرده است که ممکن است شیوع گسترده‌تر بیماری در این منطقه رخ دهد. ویروس پولیو همچنین در سیستم فاضلاب در فلسطین اشغالی، کرانه غربی و غزه یافت شده است، اما تا به حال موردی از بیماری در این منطقه کشف نشده است.

سازمان جهانی بهداشت در ماه فوریه امسال متوجه شد که فلج اطفال به عراق هم بازگشته است. ویروس بیماری‌زا هم اکنون در هشت کشور دیگر نیز در حال گردش است: پاکستان، نیجریه، اتیوپی، افغانستان، گینه استوایی، کامرون، سومالی و کنیا.

یک هیات نظارتی مستقل که بوسیله سازمان جهانی بهداشت برای ارزیابی پیشرفت در ریشه‌کنی فلج اطفال تشکیل شده است، این مشکلات را «بی‌سابقه» و وضعیت در پاکستان را مانند «بشکه باروت» خواند.

چندین نفر از کارکنان بهداشتی دخیل در برنامه واکسیناسیون فلج اطفال در پاکستان در دو سال گذشته کشته شده‌اند و اکثریت عمده موارد جدید بیماری نیز  در پاکستان رخ داده است. از هنگامی که نیروهای آمریکایی از اطلاعات به دست آمده از افرادی که تحت پوشش واکسیناسیون فلج اطفال به منطقه وارد شده بودند، برای یافتن محل اسامه بن لادن، رهبر القاعده، استفاده کردند، تا حدی بی‌اعتمادی نسبت به واکسیناسیون فلج اطفال در این منطقه به وجود امده است.

مقامات سازمان جهانی بهداشت همچنین نگرانند که کشورهایی مانند اوکراین، سودان و جمهوری آفریقای مرکزی که در اثر منازغات چندپاره شده‌اند، به محل‌های مناسبی برای ظهور مجدد عفونت فلج اطفال بدل شوند.

کمیته اضطراری تشکیل شده سازمان جهانی بهداشت در ژنو اعلام کرده است که ویروس فلج اطفال در سه کشور پاکستان، سوریه و کامرون امکان انتشار به سایر کشورها را پیدا کرده است و باید اقدامات فوق‌العاده‌ای برای توفف انتشار این ویروس انجام شود. این کمیته می‌گوید همه کودکان در این سه کشور باید مورد تلقیح یا تلقیح دوباره واکسن فلج اطفال قرار گیرند و همه مسافران به این کشورها نیز باید مجددا واکسینه شوند و مدارک تاییدشده به طور بین‌المللی از لحاظ واکسینه‌شدن را به همراه داشته باشند.

بر اساس اعلام این کمیته انتشار اخیر ویروس فلج اطفال از پاکستان به افغانستان و از سوریه به عراق و از کامرون به گینه استوایی نگران‌کننده است. به گفته این کمیته شواهد فزاینده‌ حاکی از آن است که مسافران بزرگسال در انتشار این ویروس در میان این کشورها نقش داشته‌آند.

برخی از منتقدان می‌گویند حتی ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که بپذیریم که فلج اطفال ریشه‌کن نمی‌شود، زیرا تا به حال چند بار از مهلت‌های تعیین‌شده برای ریشه‌کنی فلج اطفال عبور کرده‌‌ایم. هزینه برنامه جاری برای رسیدن به این هدف در حال حاضر حدود یک میلیار دلار در سال است.

اما آیلوارد می‌گوید سازمان جهانی بهداشت و سازمان‌های همکارش هنوز به عقب انداختن آخرین مهلت زمانی تعیین شده برای ریشه‌کنی فلج اطفال - سال ۲۰۱۸- را مد نظر قرار نداده‌‌اند.

کد خبر 258549

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز