همشهری آنلاین: درحالی که احزاب و شخصیت های سیاسی آلمان از جمله سبزها و چپ ها خواستار اعطای پناهندگی به ادوارد اسنودن و استفاده از اطلاعات وی درمورد جاسوسی های گسترده آمریکا علیه شهروندان این کشور هستند،روسای سازمان های اطلاعات داخلی و خارجی دولت مرکل به منظور گفت و گو با همتایان آمریکایی خود عازم واشنگتن شدند.

ادامه دعوای جاسوسی آلمان و آمریکا

به گزارش ایرنا، گرهارد شیندلر و هانس گئورگ ماسن عالی ترین مقام های امنیتی آلمان قرار است روز دوشنبه در واشنگتن با همتایان آمریکایی خود دیدار و درخصوص انعقاد قرارداد همکاری های امنیتی دو کشور در آینده رایزنی و تصمیم گیری کنند.

رسانه های آلمانی که اخبار مربوط به شنود غیرقانونی مکالمات تلفنی صدر اعظم آنگلا مرکل و استفاده از ساختمان سفارت آمریکا در برلین برای انجام عملیات جاسوسی را در صدر اخبار و گزارش های خود قرار داده اند،در روزهای گذشته از تصمیم برلین - واشنگتن برای انعقاد قرارداد منع جاسوسی از یکدیگر خبر دادند که گفته می شود پیرو مذاکرات تلفنی اوباما و مرکل ایده آن مطرح شده است.

خبرگزاری آلمان( د.پ.آ) در این رابطه نوشت، شیندلر و ماسن به عنوان رییسان سرویس های اطلاعات خارجی و داخلی قرار است در واشنگتن با ˈکیس الکساندرˈ رییس سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) و همچنین ˈجیمز کلاپرˈ هماهنگ کننده سرویس های اطلاعاتی آمریکا دیدار و برای دستیابی به توافق گفت وگو داشته باشند.

براساس اعلام این رسانه آلمانی، محور گفت و گوی مقام های امنیتی آلمان و آمریکا، دستیابی به یک توافق کاری در زمینه همکاری های اطلاعاتی دو کشور در آینده خواهد بود و این همان چیزی است که ˈرونالد پوفالاˈ، رییس دفتر صدر اعظم آلمان ماه گذشته و بعد از افشای جاسوسی های اینترنتی آمریکا در اروپا و و بویژه آلمان، اعلام و از احتمال انعقاد قرار دادی برای ممنوعیت جاسوسی دو کشور از یکدیگر خبر داد.

در همین رابطه، اشتفن زایبرت،سخنگوی دولت آلمان باردیگر خواستار بازگشت اعتماد از دست رفته این کشور نسبت به آمریکا شد و تاکید کرد: مبنای هرنوع تصمیمی که در این رابطه از سوی برلین اتخاذ شود، اهمیت برجسته منافع امنیتی و سیاست خارجی فرا آتلانتیکی خواهد گرفت.

زایبرت در واکنش به اخبار منتشر شده درمورد احتمال انعقاد قرارداد منع جاسوسی دو کشور، گفت: درحال حاضر قادر به تایید این گزارش ها نبوده و مجاز به ارائه جزییات مذاکرات آتی نیستم زیرا ممکن است بر روند مذاکرات تاثیر داشته باشد.

سخنگوی دولت آلمان در پاسخ به سوالی مبنی بر شنود مکالمات دیگر مقام های دولتی از جمله فیلیپ روسلر وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم، از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد.

در همین رابطه و در پاسخ به درخواست های مطرح شده از سوی احزاب و شخصیت های سیاسی آلمانی برای دعوت از ادوارد اسنودن به این کشور و اعطای پناهندگی به وی برای استفاده از اطلاعات و اسناد در اختیار این کارمند سابق سازمان اطلاعات آمریکا،وزارت دادگستری تحقق این خواسته را منوط به تشکیل یک پرونده در دستگاه قضایی دانست.

سخنگوی وزارت دادگستری در این رابطه خاطرنشان کرد: برای هر نوع اقدام در راستای اخذ شهادت و یا تحقیقات قضایی از ادوارد اسنودن در رابطه با شنود تلفنی و یا جاسوسی آمریکایی ها در آلمان ابتدا می بایست دادستان فدرال با تشکیل پرونده، تحقیقات مقدماتی قضایی در این زمینه را آغاز کند تا بتوان از اسنودن برای ارائه شهادت در دادگاه دعوت کرد.

دولت آلمان نیز در پاسخ به درخواست های متعدد مطرح شده مبنی بر دعوت از اسنودن برای ورود به این کشور و اعطای پناهندگی به وی درصورت لزوم،تاکید کرده که درحال حاضر شرایط برای انجام چنین کاری فراهم نیست.

در راستای تلاش احزاب سیاسی برای فراهم کردن شرایط و متقاعد کردن اسنودن برای سفر به آلمان، هانس کریستیان اشتروبله نماینده باسابقه حزب سبزها در مجلس هفته گذشته در مسکو با اسنودن دیدار و درخصوص حضور در برلین و ارائه اطلاعات بیشتر درمورد عملیات جاسوسی آمریکا،نزدیک به سه ساعت با وی گفت و گو کرد.

حزب چپ از دیگر احزاب مخالف دولت نیز معتقد است که با استفاده از یک مصوبه در مجلس، می توان اسنودن را برای اخذ شهادت به آلمان دعوت کرد و همچنین مانع از استرداد وی به دولت آمریکا شد.

در همین راستا، هفته نامه اشپیگل نیز درخبری از احتمال سفر هیات عالیرتبه سناتورهای آمریکایی به برلین برای کاستن از تنش ها و اختلافات در زمینه جاسوسی ها در این کشور،خبر داده است.

در عین حال کارشناسان و صاحبنظران سیاسی معتقدند برغم جنجال های خبری و انتقادات تند مطرح شده درخصوص واکنش ضعیف دولت آلمان با موضوع جاسوسی آمریکایی ها، دولت مرکل بنا ندارد که منافع ناشی از ادامه روابط عمیق با واشنگتن را فدای پذیرش درخواست مخالفان برای دعوت از ادوارد اسنودن برای سفر به آلمان کند که به طور قطع به تیره تر شدن روابط دو کشور خواهد انجامید.

کد خبر 237631
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز