گروه شهری: ۶۵۰کیلومتر کانال‌های اصلی اعم از نهرها و رودخانه‌های درجه یک و ۱۰هزار کیلومتر کانال فرعی و جوی‌های درجه ۲ شهر تهران همگی در آستانه فصل سرما رسوب‌زدایی و نظافت شدند تا برای بارندگی‌های پیش‌رو آماده انتقال سریع روان آب‌های سطح شهر باشند. از همین رو دیروز نیز با وجود بارندگی در نقاط مختلف شهر، آبگرفتگی در شهر روی نداد.

باران شهر

به گزارش همشهری از اول مهر تا آبان امسال در چندین نوبت کار لایروبی کانال‌های شهر تهران در قالب یک طرح ویژه به اجرا درآمد تا ترددهای شهر تهران حتی در برابر بارش‌های سنگین پاییزی دچار اختلال نشود. در این‌باره مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهردار تهران به همشهری گفت:

1398 نقطه حادثه‌خیز که سابقه آبگرفتگی در هنگام بارش‌های جوی داشتند از طریق سامانه137، پیام‌های آتش‌نشانی و مشاهدات دوربین‌های کنترل ترافیک شناسایی و تا حد زیادی مشکلات آنها در قالب طرح‌های عمرانی برطرف شد. معاون خدمات شهری شهردار تهران گرچه از تدارک اکیپ‌های کارگری سخن گفت که به محض مشاهده آبگرفتگی در معابر شهری به‌صورت ضربتی برای رفع مشکل اعزام خواهند شد، از شهروندان به‌ویژه میوه‌فروشان و مغازه‌داران خواست تا در نگهداشت شهر به شهرداری کمک کنند زیرا از نظر عبداللهی، عامل حداقل 50 درصد آبگرفتگی‌های شهر تهران زباله است بنابراین شهرداری تهران هرچقدر هم برای لایروبی نهرها و کانال‌های شهری تلاش کرده باشد اما چنانچه جوی‌ها به محل تخلیه زباله تبدیل شود این تلاش‌ها بی‌ثمر خواهد بود.

عبداللهی با اشاره به اینکه با وجود فعال شدن اکیپ‌های شهرداری برای پاکسازی تمامی مسیل‌ها، رودخانه‌های درجه یک، نهرهای روباز، حوضچه‌های رسوبگیری‌، تله‌های زباله‌گیر و رسوبگیری چاه اما باز هم اگر جوی‌ها، انهار و رودخانه‌ها حامل زباله باشد در مسیر خود از بالادست زباله‌ها رفته‌رفته انباشته شده و گرفتگی حاصل از آن مانع تردد روان آب شده و به سطح معابر شهری پس زده می‌شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود از لزوم اصلاح یکسری تصورات عمومی سخن گفت و افزود:

به‌عنوان مثال برخی از شهروندان فکر می‌کنند وقتی برف می‌آید شهرداری موظف است حتی کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر و حتی جلوی در منازل آنها را پاک کند درحالی‌که برف نعمت خداست و به دلایل زیست‌محیطی بهتر است به‌طور طبیعی آب شود تا صرف تغذیه سفره‌های زیرزمینی شود اما در سطح معابر درجه یک شهرداری موظف است شرایط تردد روان خودروها و وسایل نقلیه عمومی را فراهم سازد تا زندگی روزانه مردم دچار اختلال نشود.

کد خبر 237335
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز