گروه شهری: براساس طرحی ویژه لایروبی مسیل‌ها، انهار، جوی‌ها و کانال‌های روباز و روبسته تهران در دستور کار قرار گرفته است.

آبگرفتگی

این طرح از هشتم مهرماه آغاز شده و تا پنجم آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.تغییر رنگ برگ‌ها، کوتاه شدن روز، سرد شدن هوا و ریزش‌های پراکنده باران از علائم طبیعی تغییر فصل و آمدن پاییز است، اما برای کسانی که در شهرهای بزرگ و شلوغ زندگی می‌کنند اغلب تجربه تغییر فصول به‌ویژه در نیمه دوم سال در قالب‌های دیگری خود را نشان می‌دهد که الزاما هم خوشایند نیست. ‌افزایش ترافیک به‌ویژه در روزهای بارانی و برفی، آبگرفتگی معابر و آلودگی هوا سهم ساکنین کلانشهرهایی نظیر تهران از تغییر فصل به‌ویژه در نیمه دوم سال است.

بارندگی‌ها و وجود زباله‌ها در معابر موجب می‌شود تا انهار در مسیر خود از بالادست زباله‌ها را حمل کرده و در پایین دست و مرکز شهر تلنبار کنند و گرفتگی حاصل از آن مانع تردد روان آب به سمت دشت‌های ورامین شده و باعث پس زدن آب به سطح معابر می‌شود. در این مدت، اکیپ‌های خدمات شهری در شهرهای پرجمعیتی مثل تهران همواره باید در حالت آماده باش قرار داشته باشند تا سریعا سطوح معابر شهری را برای تردد روان شهروندان پاک کنند.

همین معضلات باعث شد تا معاون خدمات شهری شهرداری تهران از انجام یکسری اقدامات ویژه در بحث نگهداشت، نظافت و لایروبی کانال‌ها و مسیل‌های شهر سخن بگوید و اینکه براساس یک طرح ویژه از هشتم مهرماه تا پنجم آبان‌ماه کار لایروبی مسیل‌ها، انهار، جوی‌ها و کانال‌های روباز و روبسته در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش همشهری، مجتبی عبداللهی همچنین از وصول پیام‌های مردمی از طریق سامانه 1888 و 137 و گزارش‌های مرکز کنترل ترافیک سخن گفت که منجر به شناسایی نقاطی از شهرشد که مشکل آبگرفتگی و آب ماندگی داشتند به همین دلیل تمام مناطق 22گانه شهرداری موظف شدند تا هرچه سریع‌تر نسبت به رفع مشکلات منطقه خود اقدام کنند. عبداللهی با اشاره به اینکه با وجود فعال شدن اکیپ‌های شهرداری برای پاکسازی تمام مسیل‌ها، رودخانه‌های درجه یک، نهرهای روباز، حوضچه‌های رسوب‌گیری‌، تله‌های زباله‌گیر و رسوب‌گیری چاه اما باز هم اگر با بارش ویژه، سنگین و تند مواجه شویم ممکن است کانال‌ها پاسخگوی حجم آب نباشند. وی به همین دلیل از مردم خواست تا درمورد نگهداشت شهر و نریختن زباله در جوی توجه داشته باشند.

به گفته عبداللهی امسال قرار است به‌منظور اصلاح یکسری تصورات به‌صورت ویژه اطلاع‌رسانی‌هایی از طریق جراید و برنامه‌های آموزشی صدا وسیما انجام شود. به‌عنوان مثال شهروندان فکر می‌کنند وقتی برف می‌آید معابر درجه 3یعنی کوچه‌پسکوچه‌های شهر و حتی جلوی در منازل آنها را شهرداری موظف است پاک کند درحالی‌که برف نعمت خداست و به دلایل زیست‌محیطی بهتر است به‌طور طبیعی آب شود تا صرف تغذیه سفره‌های زیرزمینی شود. بنابراین بهتر است مردم همکاری کنند و در زمستان با استفاده از یخ‌شکن تردد کنند یا جلوی در خانه‌های خود را خودشان برف‌روبی کنند.

کد خبر 235278
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز