گروه شهری: به‌رغم تعهد قانونی دولت مبنی بر تخصیص بودجه ملی برای مطالعات و اجرای مقاوم‌سازی‌ پل‌ها و دسترسی‌های مهم پایتخت، این پرداخت از سال ۱۳۹۰تاکنون متوقف شده است.

به گزارش پایگاه خبری معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، رویه تخصیص بودجه ملی برای مقاوم‌سازی‌ و بهسازی لرزه‌ای پل‌های سواره رو تهران از سال 1381آغاز و در دولت‌های هفتم، هشتم و نهم به‌صورت مستمر از طریق سازمان برنامه و بودجه و پس از انحلال آن، از طریق استانداری تهران دنبال شد اما در میانه دوران خدمت دولت دهم یعنی در سال 1390 این رویه بنا به دلایل نامشخصی متوقف شد.
به این ترتیب از 2.5 سال گذشته تاکنون، دولت دغدغه خود درباره ضرورت مقاوم‌سازی‌ ابنیه عمرانی و راه‌های شهر تهران را کاملا فراموش کرد و حاضر به تأمین بخشی از هزینه حضور خود در پایتخت نشد.

در عین حال طی این مدت موضوع مقاوم‌سازی‌ و بهسازی لرزه‌ای پل‌های شهر تهران با تخصیص بودجه از سوی شهرداری تهران رها نشد و شهرداری با منابع مالی خود پرونده بازرسی فنی پل‌های شهر تهران و تهیه شناسنامه فنی برای آنها را به سرانجام رساند. نتایج این مطالعات نشان داد که مجموعا حدود 90دستگاه پل در تهران نیازمند مقاوم‌سازی‌ و بهسازی لرزه‌ای است که از این تعداد 40پل دچار نارسایی گسترده، 19پل نارسایی نیمه گسترده و بقیه دچار نارسایی محدود و موضعی است. با شکل‌گیری دولت یازدهم و در جریان فرایند استقرار مدیران جدید، هنوز دست شهرداری تهران از بودجه دولتی مقاوم‌سازی‌ در سال 1392کوتاه مانده اما در عین حال عملیات اجرایی مقاوم‌سازی‌ پل‌ها با تخصیص اعتبارات لازم توسط شهرداری آغاز شده است.

شهرداری تهران در سال‌جاری علاوه بر ردیف بودجه همیشگی خود در حوزه تعمیر و نگهداری پل‌های سواره رو، معادل 20میلیارد تومان برای عملیات اجرایی مقاوم‌سازی‌ پل‌های سواره رو و حدود 4.5 میلیارد تومان نیز برای تهیه طرح‌های بهسازی لرزه‌ای پل‌ها پیش‌بینی کرده است. شرکت یادمان سازه در سال‌جاری و با استفاده از اعتبارات شهرداری، متناسب با اولویت بندی صورت گرفته، کارهای اجرایی را در مورد 9دستگاه پل آغاز کرده است و بنا دارد با استفاده از بودجه‌های شهری، بهسازی این پل‌ها را در اسرع وقت به سرانجام برساند.

کد خبر 232899
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز